Kirjoittaja Aihe: kaluston tekeminen itse  (Luettu 8874 kertaa)

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: kaluston tekeminen itse
« Vastaus #15 : 18.01.17 - klo:11:46 »
https://www.youtube.com/watch?v=adXrovy6Gwo

Tuossa Youtube linkissä oleva tekotapa vois olla suht helppo ja ehkä toimivakin.
Monimutkainen lämpöeristetyn laatikon tekotapa.

Meidän alueella oli kerran kurssi, jossa tehtiin satoja laatikoita finnfoamista. Samalla samasta aineesta tekivät katot ja pohjat ja syöttölaatikotkin.  Hyvin toimivat yhden kesän, mutta juuri kukaan ei halunnut jatkaa toisena kesänä niiden käyttöä.  Itse tein samaan aikaan puusta rungon omille laatikoilleni ja vain peileiksi laitoin finnfoamia.  Vähän myöhemmin laitoin vaneria sisäpuolelle niihin laatikoihin. Ja ovat olleet käytössä kymmenisen vuotta.

Nyt olen paraikaa tekemässä farrari-laatikoita kokopuusta.  Niissä on tarkoitus talveuttaa.  32 mm laudasta kootaan ruuveilla ja liimalla sivut ja päädyt. 19 mm rimaa laitan liimalla ja hakasilla ylä- ja alareunaan kädensijoiksi ja kehienkannattimiksi.  Ei tarte kuin sahan ja porakoneen, jos saa valmiiksi höylättyä.  Mulla on kyllä höyläkin.

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #16 : 18.01.17 - klo:12:05 »

Nyt olen paraikaa tekemässä farrari-laatikoita kokopuusta.  Niissä on tarkoitus talveuttaa.  32 mm laudasta kootaan ruuveilla ja liimalla sivut ja päädyt.

Onko lauta 32x175  vai jotain muuta?

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #17 : 18.01.17 - klo:12:07 »
.
Tein aikoinaan 30 mm lattialaudasta farrar laatikoita. Lsuta oli puretusta talosta, höylättyä ponttilautaa.

Oli pelkkä halkaisusirkkeli käytössä.

Oli mittaan sahattu laudan pätkä. Toinen lauta halki ja sitten liimasin kahta puolta kappaleet ehjää pätkään. Liimaus silleen että syntyi sinkkaus - porras. Yhdessä päivässä ten 20 laatikkoa. Karhea galvanoitu naula sitten palikan läpi.On vieläkin käytössä.

60 - luvulla äijät tekivät ihan mistä vaan pesiä, kun rahaa ei ollut.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #18 : 18.01.17 - klo:14:34 »

Nyt olen paraikaa tekemässä farrari-laatikoita kokopuusta.  Niissä on tarkoitus talveuttaa.  32 mm laudasta kootaan ruuveilla ja liimalla sivut ja päädyt.

Onko lauta 32x175  vai jotain muuta?
Mulla on 4" ja 5" levyistä lautaa.  Liimailen niitä vierekkäin ja sahalla teen n. 130 mm levyistä lautaa.  Sitten vain 18 - 19 mm paksua listaa jatkoksi ylä- ja alalaitaan, niin tulee kädensijat samalla.  Saispa 130 millistä valmiina.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #19 : 18.01.17 - klo:20:32 »
.
Satuin näkemään ikkunafirmassa miten tehdään leveää lankkua karmiin. Liimataan soiroista.

Tosta voi kuvitella itselleen seinäelementit

« Viimeksi muokattu: 18.01.17 - klo:20:35 kirjoittanut jiihoo II »

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #20 : 19.01.17 - klo:07:47 »
Tämän luulisin jo kestävän tikkoja ja muurahaisia. Ensimäinen valmistui 
« Viimeksi muokattu: 19.01.17 - klo:07:51 kirjoittanut Pchelovod »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #21 : 19.01.17 - klo:08:50 »
annatko laatikon painon?

Käytössä puu imee kosteutta jonkin verran, mutta ei ehkä kesäkäytössä paljon, koska pesä on lämmin.
.
Lisämausteena vielä, Ja kun teet luomuhunajaa,  muovilaatikko ei ole sallittu siinä.

Minun puulaatikoissa on vain tuo 30 mm seinä. Kehysrimat puuttuvat.
« Viimeksi muokattu: 19.01.17 - klo:08:53 kirjoittanut jiihoo II »

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #22 : 19.01.17 - klo:09:31 »
Komee laatikko. Oletko laskenut mitä maksaa puut?

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #23 : 19.01.17 - klo:09:42 »
.
mutta mitäs tuo leveä puu on. Haapaa? Ei näy vuosirenkaita eikä oksia?

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #24 : 19.01.17 - klo:11:39 »
.
mutta mitäs tuo leveä puu on. Haapaa? Ei näy vuosirenkaita eikä oksia?
Haapaahan se on.  Saunanlaudemateriaaliksi sahattua aikoinaan ja itse höylättyä.  Haapa on ihmeen painavaa, vaikkei sen lämpöarvo poltettaessa ole paljonkaan.  Laatikko painaa melkein 6 kg.  Hunajalaatikkoina minulla on kevyempiä 22 mm laudasta tai finnfoamista tehtyjä laatikoita.  Hintaa ei kannata kai laskea, jos joutuu kaiken höylätavarana ostamaan.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #25 : 19.01.17 - klo:11:44 »
Lisämausteena vielä, Ja kun teet luomuhunajaa,  muovilaatikko ei ole sallittu siinä.

Luomutuotannossa talveutuslaatikoiden täytyy olla luonnonmateriaaleja siltä osin, kun ovat mehiläistä vasten.  Siksipä minä finnfoam laatikoihini liimasinkin 8 v sitten sisäpuolelle vaneria.  Oli kova työ poistaa niistä ensin omatekoisella vastusleikkurilla vanerin vahvuinen siivu.

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #26 : 19.01.17 - klo:14:13 »
  Haapa on ihmeen painavaa, vaikkei sen lämpöarvo poltettaessa ole paljonkaan.

Haavan sydänpuu painaa, mutta pintapuu kevyttä. Haapa myös vaikeeta höylätä ja tylsyttää teriä.  Metsäliitto tarjosi haavasta 8,5 e/kuutio pystyyn ja päätin olla myymättä siihen hintaan eli ei se raaka-aine paljoa maksa mistä voi tehdä mehiläiskalustoa. Toisaalta taitaa haapa vääntyillä voimalla

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #27 : 19.01.17 - klo:15:50 »
Toisaalta taitaa haapa vääntyillä voimalla
Vääntyilyä vähentää, kun kuivattaa taapelissa alimpana  painon alla ja vielä hitaasti varjossa.  Kerkkoossa näin yhdellä isolla tarhaajalla käytössä haavasta tehtyjä kehiä ja uskalsin ottaa itsellekin kokeiluun.

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #28 : 19.01.17 - klo:16:11 »
Vääntyilyä vähentää, kun kuivattaa taapelissa alimpana  painon alla ja vielä hitaasti varjossa.

Jos ei värivirheestä välitä niin sahaa haapatukit ylivuotisena eli säilyttää kasassa kuorineen päineen kaksi kesää enne sahausta.  Tukin päässä alkaa kasvaan sieniä, mutta sisältä kovaa haapaa josta puhtaan valkoinen väri on haallistunut.

Täytyypä  tehdä kehiä pieni erä haavasta, niin sit saa kokemusta.