Kirjoittaja Aihe: katon tekeminen itse  (Luettu 4015 kertaa)

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
katon tekeminen itse
« : 20.06.16 - klo:07:47 »
Hei

Voisinko kysyä,

Haluaisin rakentaa itse puusta vesikattoja.

Voiko Langstroth vesi katon päällykselle laittaa muu materiaali kuin pelti esim. muovikalvo tai jos katon päällyksessä on saumoja täyttää saumoja saumamassojen avulla ja sitten maalata kattoja?

Kiitos
Kiitos vastauksesta

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: katon tekeminen itse
« Vastaus #1 : 20.06.16 - klo:07:55 »
Voihan sitä vesikaton  tehdä mistä vaan.  Pelti on ikuinen, kattohuopa kestää vuosikymmeniä, muovi siihen asti kunnes se on puhki.  Filmivaneri kestää myös kauan siltään.  Pelkkä styroksilevy kestää aika hyvin.  Saumamassoja en ymmärrä muuten kuin tasakatossa.  Jos katemateriaali koostuu osista, on parasta tehdä katosta viettävä, niin ettei vesi valu sisään.  Puuosat, kuten otsa-  ja räystäslaudat kannattaa maalata.  Mutta itse vesikaton päälysteen korvaaminen pelkällä maalilla on hölmöläisen hommaa. Tai sitten ymmärsin väärin.  Anteeksi vaan.

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #2 : 18.07.16 - klo:16:33 »
Millä maalilla täytyy maalatta pesäkalustoa? Olisiko harmia mehiläisille maalista, lakasta tms.? Millä aineella maalataan puuta maalilla, lakka tai mikä?
Kiitos vastauksesta

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #3 : 18.07.16 - klo:18:10 »
Jollain myrkyttömällä maalilla.  Ei kai niitä kovin myrkyllisiä maaleja kuivuttuaan Suomessa edes olekaan. Ulkoseinämaali kai se kestävintä olisi.
Jollei omasta varastosta löydy jotain maalipurkin loppua, kannattaa mennä rautakauppaan ja katsella poistomyynnissä olevia maaleja.  Niitä saa halvimmalla.

rantola1

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #4 : 18.07.16 - klo:18:20 »
Minä olen maalannut kalustoni (pullonvihreällä) Miranolilla.
Hyvin on pysynyt puupinnassa.