Kirjoittaja Aihe: Pääsadon aika.  (Luettu 13934 kertaa)

Eikku

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Vs: Pääsadon aika.
« Vastaus #15 : 10.07.16 - klo:19:43 »
Tervetuloa takaisin JIIHOO, toivottelen minäkin. Taas tietää, että apua saa, jos sitä tarvitsee.

DuPu

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #16 : 12.07.16 - klo:01:46 »
Hei hienoo, että jiihoo on palannut  ::) Ensimmäiset jäsenet näyttävät jo jättäneen foorumin, jatketaan vissiin samaan malliin?

DuPu

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #17 : 12.07.16 - klo:07:51 »
Hei hienoo, että jiihoo on palannut  ::) Ensimmäiset jäsenet näyttävät jo jättäneen foorumin, jatketaan vissiin samaan malliin?

DuPu

Foorumin taso on alle kaiken arvostelun. Osanottajia on tosi vähän. Olen seuraillut foorumin lukijamääriä ja se on tommoset 130 tiedoissa.  On pannut kyllä miettimään kannattaako kirjoittaa yhtään mitään.

Mutta mitta täyttyi kun ohjetta tuli, että parveilukautena pesät saa olla ihan rauhassa. Väärien tietojen jakaminen on minusta paska juttu.

Olen kyllä huomannut monta kertaa, että kun lukija näkee ikäni, heti tulee nootti, että saattohoidon puolella ollaan.

Mutta kun vertaan omia satojani noihin nuorten innovaattoreiden satoihin, ei vituta enää, vaikka kuinka pieksävät suutaan.

ei ammattitaito iän mukana katoa. Se sitten oma juttunsa, viitsiikö ja jaksaako. Olen kohta 70 vuotias.

Ja kuten tiedätte uuden oppimisessa vanhan unohtamisen taito on vaikeampaa kuin uuden oppiminen. Minä alan olla aika hyvä tuossa unohtamisessa. Huippunsa se saavuttaa kun joka aamu on uudet ystävät (palvelutalossa)

Minulla oli paha uniapnea 10 vuotta. 2 vuotta sitten sain hengityslaitteen. Uniapnea oli viedä minulta hengen. 42 henkityskatkosta tunnissa, ja kesto keskimäärin 30 sekuntia. Pisimmät katkokset 2 minuuttia. Jos laskin vasaran kädestä, en löytänyt sitä 10 sekunnin päästä.

Haluan kertoa, että jos huomaatte itsellä tai puolisolla hengityskatkoksia nukkuessa niin heti lääkäriin. Todella tuhoisa vaiva. Vaimo sanoi jos 15 v sitten että minulla on hengityskatkoksia, mutta lääkärit eivät ymmärtäneen asiaa kun mainitsin siitä esim. vuonna 2000 työterveyslaitoksen testissä. "joo, kyllä näissä rööreissä ilma kulkee", oli vastaus

.

.
.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #18 : 12.07.16 - klo:08:06 »
.
Mikä on uniapnea

Kielen tyvi tukkii hengitystien, ja ihminen herää hapen puutteeseen. Sitten haukotaan henkeä, ja taas katkos. Aivoissa on happivaje koko ajan tämä heikentää unen laatua ja sitä myöten muistia . Happivaje mitataan sormen päässä olevalla  anturilla.

Uniapnealaite on tietokoneohjattu vekotin, joka puhaltaa ilmaa niin että henkitorvi pysyy auki. Kone reagoi katkoksiin ja lisää painetta jos ilma ei kulje.

Laitteen saa terveyshuollosta ilmaiseksi. sen arvo on noin 2000 €, joten itse  ei kannata sitä ostaa.
Minulla on meni noin vuosi että oppi olemaan sen kanssa.

Huvittava juttu on uniapneassa se, että ihminen herää hapen puutteeseen, vessassa pitää käydä  10-15 kertaa yössä, mikä tarkoittaa 2 kertaa tunnin aikana.  Tämä kusihätä liittyy heräämisen refleksiin, koska usein ihminen kerää just vessahädän takia.  Refleksi muuttuu erittäin hitaasti kuukausien kuluessa.

vuosi sitten  ramppasin vessassa tuollaisen määrän mutta  nyt selviän läpi yön sängystä nousematta.

Jatkuva ramppaaminen vessassa voi olla myös vihje uniapneasta.
.

Oleellinen tekijä minun tapauksessa oli, että iskiaksen takia kääntyilin sängyssä yöllä ja hengityskoppa i vääntyi ja aiheutti maskin vuotoa. Sitten älysin ostaa korkeatasoisen patjan Jyskistä Ja myös tyynyn pitää olla sellainen ettei naama uppoa siihen.  On tämän ollut aikamoinen opetteluretki, ja laitetta pitää käyttää lopun elämän, myös päiväunilla.
.
Mutta näillä mennään...

.

« Viimeksi muokattu: 12.07.16 - klo:08:09 kirjoittanut jiihoo II »

rentunruusa

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #19 : 12.07.16 - klo:09:50 »
Foorumin taso on alle kaiken arvostelun. Osanottajia on tosi vähän. Olen seuraillut foorumin lukijamääriä ja se on tommoset 130 tiedoissa.  On pannut kyllä miettimään kannattaako kirjoittaa yhtään mitään.

Onko täällä sitten joskus ollut enemmänkin aktiivista porukkaa? Naamakirjaanko väki on täältäkin valunut? Siinä on puolensa, minusta enemmän huonoja kuin hyviä, riippuu aiheesta.

Eihän 130 ole huono lukema jos peilaa käyttäjätunnusten määrään.

Muita palstoja kun seuraillut, tahtoo käydä niin, että jos ei ole yhtään aktiivia, joka vastailee tyhmiinkin kysymyksiin, palsta näivettyy väistämättä. Täällä näkyy olevan sentäs useampi konkari, joka jaksaa kommentoida. Nostan hattua näille, sillä kokemuksesta tiedän, että ei ole häävi olla se ainoa tai toinen niistä kahdesta, joka pitää jollakin palstalla jatkuvuutta yllä. Silloin tulee sama ajatus, että onko järkeä. Jokainen tahollaan sen joutuu miettimään.

qween

• Vieras
« Vastaus #20 : 12.07.16 - klo:12:43 »
Minulla on keliakia

mikä on keliakia!?

Keliakia on elinikäinen autoimmuunisairaus, jossa rukiin, vehnän ja ohran sisältämä valkuaisaine gluteeni aiheuttaa ohutsuolen limakalvolla tulehdusreaktion ja vaurioittaa suolinukkaa, mikä häiritsee ravintoaineiden imeytymistä. Vaurion aiheuttajana on gluteenin prolamiiniosa, joka vaihtelee eri viljoissa.

Noniin nyt tiedätte senkin, voidaan keskittyä mehiläishoitoon, muuten porukka varmasti häviää.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #21 : 12.07.16 - klo:13:53 »
Monet meistä ovat sen ikäistä porukkaa, että vaivat ja taudit ovat aina mielessä. Ja lisääntymään päin.  Minäkin kun tapaan omaa ikäluokkaani, niin ei tarvitse paljoa miettiä, mistä keskustelisi.
Mehiläishoitoon nämä vaivat ja niiden hoito liittyy siten, että kaikkeen mahdolliseen auttaa hunaja tai siitepöly tai loppuviimeiksi mehiläismyrkky.  Minä ainakin käytän niitä ja muistan suositella toisillekin.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #22 : 12.07.16 - klo:16:08 »

Noniin nyt tiedätte senkin, voidaan keskittyä mehiläishoitoon, muuten porukka varmasti häviää.

saavat sitten hävitä. Ei täällä montaa edes ole.

Mulla on vitutuskiintiö ihan tapissa tältä vuodelta .
« Viimeksi muokattu: 12.07.16 - klo:16:13 kirjoittanut jiihoo II »

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #23 : 12.07.16 - klo:19:30 »

saavat sitten hävitä. Ei täällä montaa edes ole.

Mulla on vitutuskiintiö ihan tapissa tältä vuodelta .

Pääsatoko niin harmittaa  ;D ;D ;D ;D 8) 

Hyvin krainit toimii vaikka kelit ovat mitä ovat. Ainostaan vihaisuus on ollut riesana ja taitaa johtua tuosta ukkosilmasta

skizz

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #24 : 12.07.16 - klo:20:46 »
On kyllä pesissä eroa. Yksi pesistä lentää "melkein säässä kun säässä" ja toisissa kyyhötetään sisätiloissa heti kun lämpötila droppaa... Toisaalta virein pesä on myös äkein. Tällä hetkellä ei ole sadossa kehumista millään pesällä, parin viikon sadejakso näkyy kyllä :(.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #25 : 12.07.16 - klo:23:05 »

Hyvin krainit toimii vaikka kelit ovat mitä ovat. Ainostaan vihaisuus on ollut riesana ja taitaa johtua tuosta ukkosilmasta

Tiedän kyllä että hyvillä hoitajilla krainit kerää sateessakin.  Mun pesät pitää taukoa huonolla kelillä ja lähtevät liikenteeseen kun kukissa on jotain otettavaa.

Justiinsa. Just korjasin kolme farraria peitettyä hunajaa yhdestä pesästä ja vielä jäi täysi langstrotti. Yht 70 kg peitettyä.

Harmittaa kun en ostanut Komppa-Seppälältä kaikkiin pesiin Bukfastia viime vuonna. Mutta tänään tuli postissa lisää..

Täällä on tullut kirvahunajaa niin että lätinä käy.
.
« Viimeksi muokattu: 12.07.16 - klo:23:09 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #26 : 13.07.16 - klo:00:04 »
.niin se pääsato.

Horsma alkaa olla ohi kuumilla paikoilla. 10 pv sadekausi vei sen sadon.

Rypsit ja rapsit ovat vasta aloittaneet, ja oli Luojan lykky että tuli nämä sateet. Kaikki olisi mennyt pieleen.

1 pesä 5 ha kohti on sopiva mitoitus.

Rypsin itäminen oli hyvin epätasaista. Toivottavasti tulee pitkä kukinta sen johdosta. Osa kukkii jo ja osa on sirkkataimella samassa pellossa.

Tykimies

• Seniori
  • L-Suomi Kauhajoki
    • Profiili
« Vastaus #27 : 13.07.16 - klo:07:22 »

Tiedän kyllä että hyvillä hoitajilla krainit kerää sateessakin.  Mun pesät pitää taukoa huonolla kelillä ja lähtevät liikenteeseen kun kukissa on jotain otettavaa.

Justiinsa. Just korjasin kolme farraria peitettyä hunajaa yhdestä pesästä ja vielä jäi täysi langstrotti. Yht 70 kg peitettyä.

Harmittaa kun en ostanut Komppa-Seppälältä kaikkiin pesiin Bukfastia viime vuonna. Mutta tänään tuli postissa lisää..

Täällä on tullut kirvahunajaa niin että lätinä käy.
.

On noissa komppa-seppälän buckfasteissa huonotkin puolensa. Ei pituus tahdo riittää laatikoiden lisäämiseen, ja ovat nopeita hoitaa kun eivät parveile pahemmin. On ne tuplat keränneet sekarotuisiin verrattuna, niin viime kuin tänäkin vuonna.

Jahas. Sadekuuroja taas luvattu, mutta ei auta. 2vko edelleisestä ulkotarhojen tarkistuksesta. Nyt on mentävä, rypsikin alkaa kukkia, ja tilaa tarvitaan, tuli piikkiä sitten niin paljon kuin tahtoo.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #28 : 13.07.16 - klo:07:33 »
[. Ei pituus tahdo riittää laatikoiden lisäämiseen, j

Niin. Ei voi käyttää pakolevyä kun ei pysty nostamaan hunajia päällimmäiseksi.

Niin ja pesiä siirtämään... Hyvin ehtii. Jätän päällismäisen osaston keräämään kentällä olevan porukan kun muut vaihtavat maisemaa.
Näistä mehiläisistä syntyy jaoke.

Yöllä pesien siirtäminen on huono homma.
« Viimeksi muokattu: 13.07.16 - klo:07:43 kirjoittanut jiihoo II »

Petterix

• Vieras
« Vastaus #29 : 13.07.16 - klo:07:50 »
Buckfast on ollut kyllä mieluinen rotu vaikkakin vain yhden kesän perusteella. Viime kesänä vaihdoin 10 kpl buckfast emoja ja nyt vaihdentaan mahdollisimman paljon lisää. Eivät ole osoittaneet minkäänlaisia parveilun merkkejä vaikka olen pitänyt muutamaa pesää melko ahtaalla. Satoisuus vaikuttaa myös todella hyvältä. Helppoja käsitellä. Yksi kesä on toki lyhyt aika mutta kyllä se jotain kertoo.