Kirjoittaja Aihe: Liikaa pesissä painoa tai korkeutta, entä keinot ????  (Luettu 8711 kertaa)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Liikaa pesissä painoa tai korkeutta, entä keinot ????
« Vastaus #15 : 25.06.16 - klo:09:42 »
.
Juutuubissa on hyvän näköisiä nosturimalleja.

Olen myös funtsinut sellaista pesää, että laatikoita on kaksi rinnakkain, ja jonkun välilevyn kautta mehiläiset ja emo pääsevät kulkemaan tornista toiseen. Näin 8 laatikon torni muuttuu 4 korkuiseksi.

Selkäni on ollut nyt parempi ja olen lopettanut miettimisen.
Sain Jyskistä erittäin hyvän patjan. Meni monta vuotta ennen kuin ymmärsin, että pehmeä, mutkalla oleva patja kipeyttää iskiashermon.

Välilevyn johdosta tuli villirakennetta mutta mitä väliä.

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #16 : 25.06.16 - klo:10:47 »
Mitä muuten teette villirakenteille? Viimeksi pesässä oli kämmenen kokoisia kennoja täynnä mettä. Pidimme pari päivää pakolevyä, kun yritimme saada laatikon peitettyä hunajaa pois. Ei onnistunut kun oli muutamia peittosikiöitä. Mutta patolevyn alla oli hurjat rakennelmat.

Voiko rakenteet kaapia maahan pesän viereen vai pitääkö viedä pois? 

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #17 : 25.06.16 - klo:11:12 »
Mitä muuten teette villirakenteille?
Villirakenteesta voi ottaa hunajan puristamalla.  Joskus on pesissä ollut hunajan oton aikaan niin paljon villirakennetta, että peräkärry on pitänyt pestä päivittäin.  Ja villirakenteesta tuli puristamalla hunajaa useita kymmeniä kiloja.   Hunajaiset villirakenteet viskeltynä pitkin tarhaa aiheuttavat kyllä johonkin aikaan ryöstöä.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #18 : 25.06.16 - klo:21:39 »
.
Kävin katsomassa  yhtä pesää, miten se jaksaa, kun ajattelin kasvattaa siitä emoja.

Syy on se, että kun jengi tulee kotiin, siivet rutisevat täyden lastin takia.

Avaus:

4 osastoa ( 2+2)
Kaksi täyttä laatikkoa hunajaa = 30-35 kg. Ylin pitäisi lingota.

Parvikennoja
Emo ei ilmeisesti pysty munimaan enempää

Johtopäätös: Jos jalostaisi keskikokoisia pesiä, joiden korkeus jäisi 150 senttiin.

Emoja voisi markkinoida ihan tällä ominaisuudella.

Mutta itse pidän pesiä, joihin mahtuu kerralla 130 kg.

Tommonen 4 osaston pesä ei kertakaikkiaan tee mitään rypsipellolla. Täyttyy hetkessä..
.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #19 : 25.06.16 - klo:22:16 »
.
Se iso pesä on minulle välttämätön. Sotisovassa siinä on 8 laatikkoa. Jos ei muuten  ole niin yhdistetään. 4 langsrottia ja 4 farraria

Rypsi kukkii vain 2-3 viikkoa. Samoin horsma. Mehiläisten pitäisi saada silloin pellolta sisään niin paljon kuin mahtuu. Eniten tilaa vie mesi.

Yksi peitetty laatikko, ja siihen tarvitaan kaksi muuta, että veden saa haihdutettua..

Elikkä tuollaiseen 4-5 laatikon pesään ei paljon mahdu. Jos ajattelee, että ne keräävät pikkuhiljaa, kukinta menee ohi.

Eli, minun osalta matalat pesät saavat olla.
« Viimeksi muokattu: 25.06.16 - klo:22:20 kirjoittanut jiihoo II »

Kotikenno

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #20 : 26.06.16 - klo:09:36 »
Se olis kätevä sellanen, jolla olen nähny pienempiä veneitä nostettavan, se sellanen melkeen 90 asteen kulmassa oleva rauta vinssillä, joka kääntyy. Yleensähän ne vaan on kiinteitä, että miten sais pienemmän ja siirrettävän mallin?? Olen alta neljänkymmenen ja Puufarrarit käytössä, mutta kyllä nekin naiselle lujille joskus ottaa. Että mielessä pyörii kans suunnitelmia, kun tietää että raja tulee joskus vastaan.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili

rainale

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #22 : 10.02.17 - klo:14:14 »
Selailin tämän otsikon aiheita, niin menin www. sivuille jonkin itäänpäin ja löytyi kätevä nosto ja siirtolaite hintaan 9 500 ruplaa, joka tekee noin 150 euroa. Sellaisella laitteella ei selkä rasittuisi. Laitteessa on sen kokoiset pyörät, että en ole kaupoissa nähnyt. On joko pieniä kottikärryn pyöriä tai sitten auton pyöriä.
Onko kellään Suomessa niitä nosto - siirtollaitteita myynnissä?