Kirjoittaja Aihe: kaluston hinta  (Luettu 3277 kertaa)

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
kaluston hinta
« : 24.06.16 - klo:07:55 »
Hei
Tietäisittekö onko edullisempi tilata puusepälle rakennettavaksi puupesäkalustoa kuin ostaa kaupasta? Puuseppätyössä ei huomioida kuljetuskustannuksia.
Kiitos vastauksesta

Emo

• Seniori
    • Profiili
Vs: kaluston hinta
« Vastaus #1 : 24.06.16 - klo:08:50 »
Riippuu monesta seikasta.  Pienet määrät on varmasti kalliimpia puusepän tekemänä.

Jos löytäisit jonkun, joka tekisi harrastuksena?  Ja puutavaraa voisi löytyä jopa ilmaiseksi.  Kun kyseessä on lyhyitä pätkiä. Esim Facebookissa on ryhmiä, joissa lahjoitetaan mitä milloinkin.

Syksyllä alkaa taas kansalaisopistot ym. Niissä on puutyöryhmiä ja tietysti hyvät työtilat.  Talven aikana ehtisi valmistaa monta laatikkoa

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.06.16 - klo:09:34 »
.
Riippuu millaista puukalustoa haluat, umpipuuta vai eristeillä.

Itse valmistin aikoinaan puretun talon lattialaudoista 24 farraria päivän aikana.
Laitoin punttilaudat levyksi, ja sahasin levyn kahteen määrämittaan käsisirkkelillä.

Keskelle tuli ehjä lauta.
Sitten lauta puoliksi. Sitten pontit toisiaan vastaan.
Palaset paksuuden verran viereisen palan yli, joten palikat muodostivat päihin salvoksen kuten hirsitalossa
Sitten karhealla sinkityllä  4 tuuman naulalla kiinni. Palikat  pysyvät kyllä pesän painon avulla kiinni. Ei tarvi liimaa.

Höylättyä lautaa. Maalipuoli sisään, päin.

Materiaali ilmaista. Päivän työ. Kannattaa tehdä sunnuntaina, ettei tarvitse laskea palkkaa omalle työlle.tosin työlle ei tule sillon siunausta.

Valmistin vuonna 1966. Just keitän niitä lipeässä ja maalaan. Vanhaa lautaa jo alussa ja silti kestää eliniän hunajalaatikkoina.

Olen nähnyt viime aikoja samaan aikaan valmistettuja sinkattuja hienoja laatikoita. Tunnistan tekijän.  Ovat huonommassa kunnossa kuin minun. Oisko tehty kuusesta. Mulla on mäntyä.. Tai sitten on maalattu öljymaalilla, joka lohkeilee eri lailla kun vanha ulkolateksi.

« Viimeksi muokattu: 24.06.16 - klo:09:42 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.06.16 - klo:09:44 »
.
Itse valmistan pohjat ja katot kierrätystavarasta. Sitä saa Helsingin remonttilavoista enemmän kun tarpeeksi. Kaikki priimaa.
Nyt kun tehdä älyttömästi putkiremontteja, välillä lavoista saa täyspitkää lautaa.

Nyt kuitenkin Helsingin remonttilavoihin on tullut ryhtimuutos. Kaikki on verkkoaidan takana kun vertaa 5 v sitten.

Kaatopaikat keräävät erikseen polttoon kaiken lautatavaran lajiteltuna. Niistäkin saa priimaa tavaraa.

Mutta sillekin tulee hintaa kun ajaa sirkkelin terät tylsäksi hiekkaisten lautojen kanssa.
.
« Viimeksi muokattu: 24.06.16 - klo:09:52 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.06.16 - klo:09:54 »
.pätevän poöytäsirkkelin saa 100 eurolla..
Erittäin hyvän saa 240 eurolla. Silloin siinä on pöydän lisäsiivet ja voi sahata levyjä.

Olavi54

• Jäsen
  • **
  • E-Häme Loppi
    • Profiili
« Vastaus #5 : 26.06.16 - klo:08:12 »
Minunkin työpaikan jätelavalta löytyi ennen paljon hyvää materiaalia mistä tehdä kalustoa. Kerran käytettyä 9mm vaneria erikokoisia suikaleita ,ehkä tuhansia neliöitä vuodessa meni jätteisiin. Itselle keräsin sopivimmat suikaleet ja parhaat. Eipä ole enää nyt pelkkää romua, nyt kierrätetään uudestaan:(. Trukkilava ja lavakehikoita viellä saa vaikka miten paljon.