Kirjoittaja Aihe: emon osto  (Luettu 4403 kertaa)

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
emon osto
« : 24.06.16 - klo:15:55 »
Hei
Tietäisittekö missä voi ostaa edullisia ja hyviä munivia kranilaisia ja italialisia emoja?
Mieluummin Varsinais-Suomessa, Uudessa-maassa, Kymenlaaksossa, Salon kunnassa.   
Kiitos vastauksesta

rantola1

• Seniori
    • Profiili
Vs: emon osto
« Vastaus #1 : 25.06.16 - klo:11:37 »
Minä olen ostanut emot Paimiosta.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 25.06.16 - klo:16:53 »
..
Suomessa on paljon hyviä emon kasvattajia.

Edullisuus..... Saman hintaisia nuo ovat. Jos joku maksaa puoli kiloa enemmän hunajaa niin mitä väliä. Se tuo kuitenkin 20 kg enemmän kun sun omat.

Emojen laatu selviää vasta ensi vuonna. Eiku silmät kii ja sukelluksii sano entinen poikamies.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3 : 25.06.16 - klo:16:59 »
.
Tähän aikaan ei taida saada kotimaisia emoja. Tilaukset on varmaan tehty jo puoli vuotta sitten ja toimitukset alkavat. Kuten sanonta kuuluu, juhannuksen jälkeen.

Emoja saa helposti, jos on hyvä äitipesä. Vaihdat siitä parvikennoihin  toukat ja hyvä tulee. Mutta koko prosessi kestää 3 viikkoa. Mieluummin sitten Mesimestarin ulkomailta pariutuneita, koska tuossa 3 viikossa jaoke jo 2-3 kertaistuu kun kuppaa omien emojen kanssa.

Joskus ole  ostanut ammattilaiselta vaihtoon menevän vanhan emon toukan siirtoja varten, mutta saakutirallaa, se vanha emo simahti seuraavana keväänä nosemaan. Siis nosemaherkkä kantaemo.

« Viimeksi muokattu: 25.06.16 - klo:17:03 kirjoittanut jiihoo II »

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.06.16 - klo:18:32 »
Hei
Kuka kestää parempi postikuljetukset ja autokuljetukset muniva emo tai ei muniva emo tai kypsä emokenno?
Kiitos vastauksesta

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #5 : 27.06.16 - klo:19:09 »
Muniva emo ainakin kestää hyvin kuljetusta. Itse pyysin naapuria avaamaan postilaatikon kannen, kun tilaamani mehiläiset joutuivat odottamaan, että ehdin töistä kotiin. Avasi tikun kanssa eli onneksi en pyytänyt ottamaan kirjettä oman keittiönsä pöydälle odottelemaan😊.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #6 : 27.06.16 - klo:21:01 »
Minä tilasin toistakymmentä vuotta sitten emon SML:n emoasemalta.  Sellaista ei taida enää ollakkaan.  Emo tuli vasta joskus syyssateiden aikaan perjantaina postilaatikkoon. Kukaan ei edes soittanut, että lähetetty on. Siellä se märkänä laatikossa värjötteli, kunnes viikonloppuna sen sieltä löysin. Vilustunut raukka oli, eikä alkanut enää munimaan.  Onneksi nykyiset emokauppiaat heti viestittävät, että emo on matkalla sinne päin.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #7 : 27.06.16 - klo:22:05 »
Muniva emo ainakin kestää hyvin kuljetusta. Itse pyysin naapuria avaamaan postilaatikon kannen, kun tilaamani mehiläiset joutuivat odottamaan, että ehdin töistä kotiin. Avasi tikun kanssa eli onneksi en pyytänyt ottamaan kirjettä oman keittiönsä pöydälle odottelemaan😊.

Australialaisen tutkimuksen mukaan mehiläiset uusivat 30% postin kautta tulleista emoista. Oli lentopostia tai maapostia.

Esim kun sain 4 emoa italiasta toukokuussa, kaikki uusittiin kesäkuussa.
.

Suurin uusintaprosentti tulee, kun emot postitetaan alle 2 vk pariutumisesta. Ilmeisesti mun emot oli lähetetty heti kun ne alkoivat munia..
.
« Viimeksi muokattu: 27.06.16 - klo:22:08 kirjoittanut jiihoo II »

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #8 : 02.07.16 - klo:10:41 »
Onko emoja Paimiosta hyviä ja edullisia. Miten ottaisin yhteyttä Paimion kasvattajalle.
Kiitos vastauksesta

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #9 : 02.07.16 - klo:13:36 »
Hyviä emoja saa Ismo Kajander Paimio.
Hinnoista en tiedä tänä kesänä.
Eivät paljon parveile.