Kirjoittaja Aihe: käsittelemätön hunaja  (Luettu 8863 kertaa)

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
käsittelemätön hunaja
« : 27.06.16 - klo:10:42 »
Hei
Tietäisittekö voiko hunaja siivilöinnin ja selkeytyksen jälkeen myydä suoraan kuluttajille? Onko se kannattavampi työn ajan ja muun kustannuksien näkökulmasta?
Kiitos vastauksesta

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
Vs: käsittelemätön hunaja
« Vastaus #1 : 27.06.16 - klo:11:25 »
uuden sadon hunajalla on kysyntää jos sen pakkaa puristepulloihin.  Puristepullon kuori on minun mielestä hiukan arvokas, noin 60 centtiä.  Juhannus aattona olin myymässä torilla ja 350 g:n puristepullot loppuivat kesken. Hunajan kilohinta pulloissa 12,56 + pullo  :) 

mrbee

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #2 : 27.06.16 - klo:12:59 »
Halavalla myyt, minulla 7€/350g puristuspullo eli kilohinta ilman kuoria vähän alle 20€  ;)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3 : 27.06.16 - klo:13:52 »
.
Mbeen hinta on järjetön.

Hunajahommissa on vaikeinta saada pysyviä  asiakkaita. Tuolla tavalla niitä ei saa. Paljon käyttäviä asiakkaita ei noin saa yhtään.

Niittykukan hinta on kohallaan. Sitä samaa uutta hunajaa on myös Prisman hyllyssä.
.
« Viimeksi muokattu: 27.06.16 - klo:13:55 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.06.16 - klo:14:05 »
.
Kerran menin anoppireissun yhteydessä Kuopion torille oli voikukkahunajaa 60 kg mukana. Torilla oli 3 paikallista hoitajaa.

Panin hinnan kolmanneksen alemmas kuin paikallisilla. Mitään ei tapahtunut eikä kukaan uskaltanu ostaa tuntemattomalta.

Sitten älysin mennä S-markettiin ja ostin kertakäyttölusikoita. Laitoin maistiaiset pystyyn, ja joka toinen joka maistoi, osti purkin..

Muut ostajat huusivat, että siellä sitä myydään etelän rypsipaskaa. Hyvä että ehti tunkea seteleitä housun taskuun.

.

mrbee

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #5 : 27.06.16 - klo:14:36 »
.
Mbeen hinta on järjetön.

Hunajahommissa on vaikeinta saada pysyviä  asiakkaita. Tuolla tavalla niitä ei saa. Paljon käyttäviä asiakkaita ei noin saa yhtään.

Niittykukan hinta on kohallaan. Sitä samaa uutta hunajaa on myös Prisman hyllyssä.
.

Miksi laskisin hintaa, kun kauppa käy. Joka vuosi olen saanut kaikki myytyä ennen uutta satoa (15-vuotta). Nytkin viimeiset hunajat ovat omassa käytössä ja uuden sadon hunajaa vielä odotellaan noin pariviikkoa. Yleensä kaupasta (esim. Prisma) ei saa uuden sadon hunajaa, vaan jotain vanhempaa. Ei tukkurit uusinta myy, vaan vanhinta. Eri asia on tietenkin, jos pientuottaja myy kauppaan, mutta eihän siinä ole mitään järkeä, kun itse myymällä saa huomattavasti paremman hinnan. Mukava, kun olet palannut palstalle jiihoo.

Kraini15

• Täysjäsen
  • Harrastelijatarhuri / Eurajoki
    • Profiili
« Vastaus #6 : 27.06.16 - klo:15:36 »
Kaupan kirjoittamaton sääntö " ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa" Lisäksi" Jos ostaja ja myyjä ovat hinnasta yksimieliset niin kauppa syntyy, muuten ei.

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #7 : 27.06.16 - klo:17:52 »
Halavalla myyt, minulla 7€/350g puristuspullo eli kilohinta ilman kuoria vähän alle 20€  ;)

Hinnoittelu on todella vaikeaa, riippuu torista missä myy ja kuinka paljon meinaa myydä........jos myyntipöydässä muita tuotteita myytävänä kuin hunajaa niin se viellä lisää soppaa. Savustettuja muikkuja myyn kappale hinnalla ja muikun hinta 50 centtiä. Kennohunajaa tuotan ja farrarkakusta saan 12 kakkua ja se muovisen salaattirasiaan ja hinta saman vitonen eli kehältä tulee 60 ja koko laatikosta 600 ;D - muovit. Moni turisti ostaa kennonpalan kun vähän aikaa ihmettelevät sitä mitä se on. Lasinen mehiläispesä lisää myyntiä, ihmiset tulevat helposti katsoon ja siinä sitten ilman huuteluita pientä maistiaista lusikkaan.....hiljaa tulee myös hyvä.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #8 : 27.06.16 - klo:18:07 »
.
Jahka linkoan niin pakkaan auton ja peräkärrin sakkokuormalle, ja kokka kohti Oulunsaloa. Asuuko siellä enää rikkaita, jotka ostavat laatikoittain hunajaa?

Purkille järjetön hinta ja laatikolle houkuttelevan halpa,

Petterix

• Vieras
« Vastaus #9 : 27.06.16 - klo:20:36 »
Olen mrbee: kanssa samoilla linjoilla hinnan suhteen. Hunajan hinta tietysti on yksi monista asioista joka jakaa mielipiteitä. Jotkut myyvät hunajaa hinnalla ja kuka milläkin. Lajihunajista ei ole mikään ongelma saada yli 50€ kilohintaa. eikä sekään ole vielä hirvittävän kallista. Ei niitä tietysti laatikoittain myydä mutta eipä ole jäänyt varastoonkaan. Se on pääasia että Suomalaista hunajaa on tarjolla. Jokaiselle jotain.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #10 : 27.06.16 - klo:22:16 »
Olen mrbee: kanssa samoilla linjoilla hinnan suhteen. Hunajan hinta tietysti on yksi monista asioista joka jakaa mielipiteitä. Jotkut myyvät hunajaa hinnalla ja kuka milläkin. Lajihunajista ei ole mikään ongelma saada yli 50€ kilohintaa. eikä sekään ole vielä hirvittävän kallista. Ei niitä tietysti laatikoittain myydä mutta eipä ole jäänyt varastoonkaan. Se on pääasia että Suomalaista hunajaa on tarjolla. Jokaiselle jotain.

Joo mut etelässä on niin kova tarjonta, että ei kukaan tuollaisia hintoja maksa. Ihan turha lietsoa tuollaista hintahurmiota.

Ensin nauretaan isoille sadoille, ja haukutaan mehiläisten riistosta, ja sitten pitäisi saada kaksinkertainen hinta markettiin verrattuna..

Joo. Voihan siellä torilla seisoa pakkasessa ja sateessa ja ajaa purkkien kanssa 100-200 km päivässä. Noh, kukin taaplaa tyylillään.ja usein torilla on useampi hunajan myyjä.

Mutta, kaikki kehut sille, joka osaa myydä tuplahinnoilla.
.
« Viimeksi muokattu: 27.06.16 - klo:22:28 kirjoittanut jiihoo II »

Petterix

• Vieras
« Vastaus #11 : 27.06.16 - klo:23:09 »
Liian helppoa se olisikin jos markkinoilla ja torireissulla aina kaiken myisi. Tietääkseni en ole nauranut isoille sadoille, ei minuakaan mitkään keskisadot kiinnosta ja riistohommat nyt voi jättää omaan arvoonsa. Tuo tuplahinta tai ainakin melkein verrattuna markettihunajaan taas pitäisi olla päivänselvä asia. Kyllähän siitä joskus kuulee että ompa kallista kun naapuri myy 30€ laatikko.  Meillä on Suomessa useita markkinamyyjiä jotka myyvät tuhansia kiloja ja parhaimmat lähes 10 tonnia hunajaa juurikin sillä tuplahinnalla tai kalliimmalla. Niille voi menna sanomaan kuinka järjettömät heidän hintansa ovat. Jokainen voi laskea jos purkin hinnan puolittaisi niin mitä se tekisi tulokselle. Kaikki ei tietenkään voi myydä huippuhinnalla hunajaa koska se vaatii paljon muutakin kuin seisoa siellä torilla tai ajaa satoja kilometrejä. Eihän kaikki saa huippusatoja pesistäkään vaikka mitä tekisivät. Mehiläisten hoito on yksi osa-alue ja kyllä tosiaankin kunnioitan kaikkia jotka niitä 150-200 kg satoja saavat. Markkinointi on taas toinen juttu joka kuuluu kuitenkin oleellisesti mehiläistarhaukseen ja minun mielestä taas on turha haukkua toisten hintoja järjettömiksi.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #12 : 28.06.16 - klo:00:29 »
.

Mut helvettiä. Toinen haukkuu, että hinnat ovat liian alhaiset, ja toinen että on järjettömät.

Ja paikallinen sopiminen..
.
« Viimeksi muokattu: 28.06.16 - klo:00:31 kirjoittanut jiihoo II »

RPekka

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #13 : 30.06.16 - klo:19:45 »
Tuo tuplahinta tai ainakin melkein verrattuna markettihunajaan taas pitäisi olla päivänselvä asia. <leiks> minun mielestä taas on turha haukkua toisten hintoja järjettömiksi.
Totta turiset. Jos asiakas on hinnan perässä niin miksei se ostaisi kiinalaista hunajaa marketista? Suoramyynnistä ostetaan mielikuva ja heräteostos maistiaisen jälkeen. Entisenä torimyyjänä ja kaupan kassana painotan tasarahahintaa, 7 euroa on oikein hyvä tasaraha koska sen voi maksaa 5 ja 2 euron rahoilla ja kun tarjoaa 3 purkkia 20 eurolla niin monelle tulee pakottava tarve ostaa yksi äitille ja toinen naapurille sen oman purkin lisäksi.

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #14 : 01.07.16 - klo:14:38 »
Tänän vuonna näyttää tulevan pesiin hyvin tavaraa....saa nähdä kuinka syksyllä myydään 7 eurolla hunajapurkkia.

Mesimestarin 500g:n purkki S-marketissa 4,99 ja nääs halpuutimme hintoja......hyvä teko osuuskaupalta ja mesimestarilta :)

Noh minä teen miten itse parhaaksi näen..... :P