Kirjoittaja Aihe: Eristelevyn vahvistaminen muovipesän korjauspalalla  (Luettu 3700 kertaa)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
.
Olen tehnyt normaali kokoisella kehällä parituspesiä ja jaokkeita niin, että olen pöytäsirkkelillä sahannut tavallisen muovipesän kahteen tai kolmeen osaan. Puuttuva seinä on syntynyt polystyreeni eristelevystä. . Pohja syntyy ohyesra vanerista ja katto eristelevyn kappaleesta.

Muutamassa vuodessa eristelevyjen ylä- ja alareunat on jyrsitty repaleiseksi ja kaikki pääsee seinän läpi.

Mutta jospa tuohon reunaan laittaa siivun sitkeän siivun muovipesää, mehiläiset eivät pysty  jyrsimään reunoja.

Siivu liimataan PU, eli polyuretaani liimalla. Pieni vesisumu liimattavaan pintaan. Vesi kovettaa liiman.

Nämä on käteviä kuljettaa tarhasta toiseen. Ja sitten kun  jaoke alkaa kasvaa, niitä voi laittaa päällekkäin.3 jakun jaokkeesta tulee 6 kakun. Sikiökehitys on loistava.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Eristelevyn vahvistaminen muovipesän korjauspalalla
« Vastaus #1 : 01.07.16 - klo:06:30 »
.
Eristelevy menee kattona väliaikaisesti, mutta pidemmän päälle kaipaan kestävää materiaalia.mehiläiset jyrsivät yhdessä kesässä eristelevyn pilalle ja siirtävät muovia jopa kennon materiaaliksi.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #2 : 01.07.16 - klo:06:41 »
.
Eristelevy menee kattona väliaikaisesti, mutta pidemmän päälle kaipaan kestävää materiaalia.mehiläiset jyrsivät yhdessä kesässä eristelevyn pilalle ja siirtävät muovia jopa kennon materiaaliksi.
Se sininen Solimate on pahin kun kennojen väri muuttuu vihreäksi. 

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3 : 01.07.16 - klo:06:50 »
.
Se sininen Solimate on pahin kun kennojen väri muuttuu vihreäksi.

Näin ne teki. Valkoista finfomia ei nyt huomaa. Mutta ne sinivärjätyt kennot olivat ikävän näköisiä.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #4 : 01.07.16 - klo:06:57 »
.
Vanhimmat pesälaatikot ovat minulla leimattu 1987- 88. Ruotsalaisia Nacka pesiä.
 Jotkut ovat heikossa kunnossa, mutta niistä saa jaokkeita ja korjauspaloja

Kätevin tapa puhdistaa vanhoja laatikoita on irrottaa seinät ja upottaa ne kiehuvaan lipeäveteen.
Tai sitten valella vesikauhalla lipeävettä laatikon pintaan.jonkun lasten ammeen päällä.

.

Ronnberg

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #5 : 01.07.16 - klo:09:59 »
Mitä jos sen Finfoamin maalaisi jollain kestävällä maalilla - sitähän eivät nakertele ?

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #6 : 01.07.16 - klo:13:04 »
Onhnan niitä kovapintaisia maaleja. Eikä kaikki edes syövytä styröksia.
Minä päälystin omat finnfoam laatikkoni vanerilla sisäpuolelta, etteivät mehiläiset nakertele ja kelpaa luomuun.  Mutta niihin rakoihin pesii sitten helposti mustia pikkumuurahaisia.

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #7 : 01.07.16 - klo:14:30 »
Mutta niihin rakoihin pesii sitten helposti mustia pikkumuurahaisia.

Mene vähn ohi ainnee mutta....Sama ongelma minulla kun katolla käytän kovalevyä + huokoistakuitulevyä. Mutta kun laittaa supursun lehtiä niin muurahaiset lähtevät  ;D