Kirjoittaja Aihe: mehiläisemot ulkomailta  (Luettu 3059 kertaa)

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
mehiläisemot ulkomailta
« : 02.07.16 - klo:09:14 »
Hei

Olisiko taloudellisesti kannattava ostaa mehiläisemoja ulkomailta? Mistä maasta ja yrityksestä on parmpi ostaa?
Kiitos vastauksesta

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: mehiläisemot ulkomailta
« Vastaus #1 : 02.07.16 - klo:09:26 »
.

No ei takuulla.

Älä mieti tuota kannattavuutta. Ei kai sun bisnes niin isoa ole vielä. . Kysymys on muutamasta kympistä sun hoidossa. Näkyi olevan mehiläislehdessä 35 €/kpl.
Jos saat 10€ halvemmalla, se on yhden hunajakilon hinta.

Ulkomaisilla voi olla pulmia talvehtimisen kanssa.

Sun hoito on osaamisesta ja kokemuksesta kiinni. Älä hösää liikaa  yksityiskohtien kanssa.Hyvät emot, isot pesät ja hyvät laitumet. Siinä se.

Kasvata pesiä ja sijoita ne hyville laitumille. Kyllä kaikki ostoemot kaikki hommansa hoitaa.

Oli emo mikä tahansa, niin sato on kiinni laitumista..
« Viimeksi muokattu: 02.07.16 - klo:09:29 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 02.07.16 - klo:09:32 »
.
Emoja ei voi ostaa ulkomailta noin vain. Kun minä ostin 4 emoa, tulli lähetti perään jonkun kaavakkeen. Jäi täyttämättä..

Emot tulivat Kyprokselta. Ei niissä mitään ihmeellistä ollut. Alkoivat vaan kasvattaa sikiöitä kuukausi liian aikaisin ja janoissaan purkautuivat kevät vangille.
« Viimeksi muokattu: 02.07.16 - klo:09:34 kirjoittanut jiihoo II »

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #3 : 02.07.16 - klo:09:47 »
Itse olen kasvattanut muutamia emoja niin, että olen laittanut jaokesään eri - ikäisiä sikiöitä sisältävän kakun ja hunaja-siitepölykakun ja pari tyhjää. Pesän olen vienyt 3km päähän. Jaokkeeseen on ilmestynyt muniva emo ja lingottavaa.

Näitä olen käyttänyt ja lisäksi muutaman ostanut.  Mutta nyt mulla on super emo, 8 farraria pesässä ja kaksi odottaa linkousta.  Emo munii laatikon jokaikinen kennon, aloittaa laidasta ja kulkee läpi kaikki. Huikea. Mutta on eka tälläinen yksilö.

WKS

• Vieras
« Vastaus #4 : 02.07.16 - klo:14:16 »
.
Emoja ei voi ostaa ulkomailta noin vain. Kun minä ostin 4 emoa, tulli lähetti perään jonkun kaavakkeen. Jäi täyttämättä..

Emot tulivat Kyprokselta. Ei niissä mitään ihmeellistä ollut. Alkoivat vaan kasvattaa sikiöitä kuukausi liian aikaisin ja janoissaan purkautuivat kevät vangille.

Kyllä, on ilmoittautua eläinten maahantuojaksi eviralle ja maksaa noin 150€, mutta on voimassa neljä vuotta.