Kirjoittaja Aihe: hunajan käsittelyn kalusto  (Luettu 8276 kertaa)

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
hunajan käsittelyn kalusto
« : 16.07.16 - klo:15:08 »
Hei

Voiko rakentaa puusta, raudasta, muovista tms, materiaalista hunajan käsittelyn kalustoa: kuorima-allas, teline, jossa laitetaan hunajakehää ja kuoritaan haarukalla?

Kiitos vastauksesta

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: hunajan käsittelyn kalusto
« Vastaus #1 : 16.07.16 - klo:15:43 »
.
Sun kannattaisi ottaa yhteys lähellä asuvaan hunajahoitajaan, joka neuvoo lukemattomissa pienissä yksityiskohdissa. Niitä nimittäin riittää usealle vuodelle.  Täytyisi tietää myös sinun taustoja että montako pesää ja aiotko hankkia lisää,
Ja kuinka paljon sinulla on tilaa huushollissa (kiinteistössä)

« Viimeksi muokattu: 16.07.16 - klo:15:46 kirjoittanut jiihoo II »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #2 : 16.07.16 - klo:19:27 »
Lisäksi sinun kannattaa tutustua oman äidinkielisesi  mehiläishoitokirjallisuuteen ja nettitarjontaan. 
Omalla äidinkielellä opiskeltu edes jonkinlainen teoriapohja auttaa sitten ymmärtämään meidän maamme erikoisuuksia täällä keskustelupalstalla.

rantola1

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3 : 16.07.16 - klo:20:25 »
Jiihoon ja Pselon lisäksi sinun kannattaa ilmoittautua alueelllasi järjestettäville mehiläiskursseille
siellä tapaat saman alan kolleekoihin joilta voit tiedustella näitä käytännön asioita.

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #4 : 16.07.16 - klo:22:54 »
Minä kuorin ensimmäiset vuodet uunin pellin päällä. Pidin kakkua pystyssä. Mutta sitten ostin jostain poistomyynnistä tosi hyvin kuorima-altaan.  Seuraile tori.fi ja Facebook mehiläistarvikepörssi-ryhmää ja sopivanhintainen voi tulla vastaan.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #5 : 17.07.16 - klo:06:14 »
,

Minulla aloitus on ensimmäiset vuodet tuskaa. Luin "Nykyaikainen mehiläishoito - kirjaa ", mutta ei sittä paljon oppinut. Pelkkää nyhräämistä. Muistan miten vaikea oli soveltaa ajatuksia käytäntöön.

Sitten tapasin Kauko Lindbergin Kuusankoskelta ja hän opetti minua kädestä pitäen.  Hän mm kommentoi linkoushuonettani: "tuohan on kuin P*.*un silmä!. Hän oli aikaansa edellä oikein reippaasti. Hänen hoitonsa oli jo 50 vuotta sitten nykyisen tason yläpuolella. Hänen suorasanaisuuttansa ei vaan moni kestänyt. Joo. Palautetta tuli.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #6 : 17.07.16 - klo:06:15 »
Eihän kuorima-altaan tarvitse olla neliskanttista pesuvatia kummempi.   Pala jotain verkkoa lisäksi, niin hyvin pärjää alkuun.  Mulla oli monta vuotta pesuallaslavuaari jalkoihin kiinnitettynä.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #7 : 17.07.16 - klo:06:20 »
.
Nykyään on kaiken muotoisia ja kokoisi muovilaatikoita myynnissä. Ainoa vaan että ostaa sellaista muovia, joka ei haise.

Just eilen katselin kuorima-altaan kokoisi muovilaatikoita. Siihen puukehys ja jalat että kehä voi nojata allasta vasten.

Ja sitten sähköveitsi eikä mitään haarukkaa.

Sitten menee mönkään jos ostaa noita maidon tilatankkeja. Erittäin epäkäytännöllisiä. Multa saisi kaksi kun vie pois.

Mutta parempi on että kokenut neuvoo miten temppu tehdään. Ei siitä yksin tule muuta kuin rahan menoa.

Itse käytin pulsaattoripesukoneen teräsallasta kuorima-altaana, mutta jälkeen päin  tajusin kuinka paljon menetin hunajaa kuorimavahan mukana.. Varmaan satoja kiloja. Sillä olisi ostanut vaikka mitä, mutta mutta, ei ollut tilaa vehkeille.

Ensimmäset 10 vuotta hoisin 18 pesän siirtohoidon mopon peräkärrillä. Sain 3 kertaa paremman sadon kuin kotinurkan hoitajat.
Kerran mulla oli 200 kg kuorma ja poliisi ajoi perässä mutta ei pysäyttänyt .Luulivat että laatikot olivat kaksi mehiläispesää. Onneksi naapurin koulupoika oli tehnyt hyvät hitsaukset. Putkimieh poika nääs. Sittemmin putkiliike Ruotsissa, Jousitetut pyörät olivat Kouvolan kaatopaikalta.  Vuosi oli jotain 1967.
« Viimeksi muokattu: 17.07.16 - klo:06:43 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #8 : 17.07.16 - klo:06:37 »
.
Arvoisat mehiläishoitajat, jotka asutte Chingiksellä päin, menkää moikkaamaan kaveria ja tarjoamaan apua hänen tilanteensa arvioinnissa.  Juttuhan lähtee siitä, millaisia tiloja ja varastoja hänellä on köytettävissä ja millaiseen pesämäärään hän aikoo. Ei näitä netissä voi neuvoa.

Chingis on innokas ja sinnikäs kaveri, näin olen lukenut rivien välistä. Hyvät hoitajageenit.

skizz

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #9 : 17.07.16 - klo:08:59 »
Mulla on kuorima-altaana vanha tiskipöytä jaloilla. Tiskipöydän toinen pääty on hieman koholla niin että hunajat ohjautuu tiskialtaaseen. Tiskiltaan päälle laitetaan puusta tehty kannatin kehälle, kuoriminen on helppoa kun kehä on tukevasti telineessään eikä tarvitse pidellä kiinni. Kuoritulle vahalle on metallikehän ympärille kiinnitetty verkkopussi käden ulottuvilla, siihen on hyvä aina kaapasta haarukka puhtaaksi. Verkkopussista hunaja valuu altaaseen, samoin muu kuorimisen aikana valuva hunaja. Altaan alla on ämpäri jonka päällä siivilä, että myös tämä hunaja tulee otettua helposti talteen. Tiskipöydän toiseen päähän saa laatikon kuorituille kehille jos ei linko ole heti vapaana. Oman altaani ostin käytettynä tarhauksen lopettaneelta, mutta ideana todella hyvä pienen budjetin allas jossa on kuitenkin ergonomia ja toiminnallisuus suhteellisen hyvä.

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #10 : 17.07.16 - klo:10:50 »
Jos hunaja pakkaan lingon avulla alhaalla keskustassa on kuoppa, jossa on teknisen öljy, voiko laittaa teippi  kuopalle, kun laitetaan hunaja linkoon, pakatakseen purkkeihin, laittaa niin, että teknisen öljy ei pääse hunajaan?
Kiitos vastauksesta

skizz

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #11 : 17.07.16 - klo:11:32 »
Osta ihmeessä saavi ja hana siihen ennemmin... puhtaampaa touhua ja saa tiiviisti suljettua jos ei heti pakkaa kaikkea.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #12 : 17.07.16 - klo:12:07 »
Minä laitan pikkulingon laakerikuoppaan puutapin aina kun käytän sitä muuhun kuin linkoamiseen.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #13 : 17.07.16 - klo:12:14 »
Jos hunaja pakkaan lingon avulla alhaalla keskustassa on kuoppa, jossa on teknisen öljy, voiko laittaa teippi  kuopalle, kun laitetaan hunaja linkoon, pakatakseen purkkeihin, laittaa niin, että teknisen öljy ei pääse hunajaan?

Unohda ihmeessä tuollainen lingolla pakkaaminen. Se on järjetöntä.

Sinä saat kaupasta muovisaaveja ja kätevän kokoiseen saavuin mahtuu 90 kg. Sittenkään ostat hunajahanan ja ruuvaat kiinni.

Olen vahvistanut liitoskohdan metalliverkolla ja 2-komponentti , itsekovettuvalla liimalla.

Helvetti soikoon. Minä aloitin just tuollaisella pesuvatityylillä 54 vuotta sitten ja kaduttaa vieläkin. Ihan tuhertamista.

Jos yksi pesä tuo 100 kg, niin se ole  mitään pesuvati-hommaa. Opettajana oli 75 v pappa, eikä niillä opeilla tehnyt mitään kun pesämäärä oli 18 kpl.

Kyllä täytyy sen verran satsata, että homma lähtee kulkemaan. Ja jos ei kulje niin saa rahansa pois kun myy tavarat pois.

..

.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #14 : 17.07.16 - klo:12:15 »
Minä laitan pikkulingon laakerikuoppaan puutapin aina kun käytän sitä muuhun kuin linkoamiseen.

Lopettaisit....