Kirjoittaja Aihe: Elokuun sikiöinti minimaalista  (Luettu 3617 kertaa)

toxa

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Elokuun sikiöinti minimaalista
« : 20.08.16 - klo:22:03 »
Onko peli menetetty lopullisesti vai mennäänkö ensi talvi heinäkuussa munituilla mehiläisillä?

Otin hunajat pois elokuun alkupäivinä ja tuolloin kolmessa pesässä oli sikiöintiä 6-7 kehän verran, farrar-pesät käytössä siis, sekä laitoin muutaman kilon sokeria samalla reissulla. Parin päivän jälkeen aloitin varroantorjunnan muurahaishapolla, wettex-liina + 4 kertaa (33 ml per annos) 3 päivän välein. Hapon lisäämiskierroksilla lisäsin myös pienen määrän sokeria ruokintalaatikkoon, ei kuitenkaan niin paljoa ettei emon munintatila loppuisi.

Kun varroantorjunta on nyt ohi, niin tarkastin kyseiset pesät ja ... kauhukseni totesin, että sikiöintiä oli enää jäljellä arviolta 3-4 kehän verran per pesä. Olivat lopettaneet sikiöinnin lähes kokonaan. Siitepölyä näytti olevan kuitenkin kohtuullisesti.

Porukkaa on pesissä paljon, kaksi näistä oli vahvoja pesiä, heinäkuun alkupuolella sikiöintiä oli lähemmäs 14 kehällistä. Yksi on kesäkuun lopussa tehty jaoke jonka emo alkoi munimaan heinäkuun alkupäivinä.

Toisella tarhalla pesät kehittyneet aivan samalla tavalla, alaspäin tultu käytännössä jo heinäkuun puolivälistä lähtien.

Mitä tässä voi enää tehdä, epätoivoisena uhrata osa pesistä yhdistelemällä ja toivoa että pärjäävät tulevan talven. Vai onko tämä kesä etuajassa talvimehiläistenkin muninnan osalta?

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Elokuun sikiöinti minimaalista
« Vastaus #1 : 20.08.16 - klo:22:25 »
.
Minulla sama juttu. Hämmästyttävän vähän sikiöitä.

Mutta nyt on muninnat munittu. Talvipallo tulee olemaan sen kokoinen kuin sikiöala nyt.
. Mutta varroa voi tehdä mitä vaan.

Jos nyt yrittää vielä kirittää sikiöitä, se menee kyllä vahingon puolelle. Siitepölyn säästäminen kevääksi on parempi vaihtoehto
.
Jos muissa pesissä on reilusti sikiöitä, voit  napata yhden tai kaksi sikiökakkua.

Sitten taas yhden rääpäleen vahvistaminen muiden kustannuksella, silläkin on rajansa..

Tärkeää on, millä vauhdilla  pesät lähtevät kehittymään keväällä. Ei se, jääkö joku rääpäle eloon, ja sitten sitä pitää isojenpesien resursseilla..

« Viimeksi muokattu: 20.08.16 - klo:22:28 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.08.16 - klo:22:30 »
.
Jos haluaa pitää varaemon, pikkupesän talvehtimasta auttaa reippaasti se, jos pesään laittaa 3 W lämmittimen.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.08.16 - klo:22:33 »
Minä jo yli kuukausi sitten ennustin yhdessä mehiläishoitajien tapaamisessa, että silloin sikiöinä ja munina olevat mehiläiset tulevat olemaan talvimehiläisiä, koska mehiläisiltä oli loppunut luonnollinen työ, eli luonnosta saatavan talviruoan varastoiminen.  Nyt jos siis vielä kauan aiotte ruokkia mehiläisiänne sokeriliemellä, joutuvat sen varastointityön tekemään oikeasti talvimehiläiset.

qween

• Vieras
« Vastaus #4 : 21.08.16 - klo:08:44 »
lämpö ja siitepölyn keruu ovat nyt vauhdittaneet muninnan ja pari viikkoa on luvassa hyvää säätä.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.08.16 - klo:10:20 »
.
Sikiönti ei ole  hyödyllistä enää pesissä. Siihen ei pidä kiihottaa. Syövät vaan viimeiset siitepölyvarastot. Niistä olisi huhtikuussa suurempi hyöty.

Viikon päästä alkaa syyskuu. Eiku syöttöä vaan. Sikiöt vähissä ja talviruoka uppoaa pesiin hyvin.

Siitepölyä ei tule enää kuin puna-apilasta.
.
Kun nyt sikiöinti kiihtyy, mehiläiset kuoriutuvat syyskuun loppupuoliskolla. Ei hyvä. Sikiöiden paikalla pitäisi olla peitettyä talviruokaa..
« Viimeksi muokattu: 21.08.16 - klo:10:26 kirjoittanut jiihoo II »

qween

• Vieras
« Vastaus #6 : 21.08.16 - klo:13:29 »
kaikki pesät on sijoitettu alsike ja punaapila peltojenb viereen ja nyt tulee jopa mettä.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #7 : 21.08.16 - klo:15:01 »
.
Apila on hyvä homma mutta talvi tulee aina ajallaan. Se johtuu maapallon radasta ja auringon  paistekulmasta. Minullakin pesät  on pesät sijoitettuna paikkoihin joissa on 10-30 ha apilaa. Mutta pesät on haettava pois ja syötettävä.

Mulla on sellainen pykälä, että ensimmäinen yöpakkanen voi tulla mun alueella 10.9, tulkoon sitten vaikka joulukuussa...Kun pakkanen tulee, se vie kaikki apilat mennessään.

Viime vuosina olen aloittanut syötöt liian myöhään ja puoletkn jää peittämättä.
« Viimeksi muokattu: 21.08.16 - klo:15:03 kirjoittanut jiihoo II »

qween

• Vieras
« Vastaus #8 : 21.08.16 - klo:16:29 »
No pesäni jäävät sinne talvehtimaan missä ovat ja syöttö toki on jo päällä, pienin erin ja sitten viikon päästä laitetaan ruokaa urakalla.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #9 : 21.08.16 - klo:16:48 »
.
Mulla on vielä hunajat pesissä.
.
Oli kolme pariutumatonta emoakin, mutta ovat nyt varmaan siunatussa tilassa.
.
« Viimeksi muokattu: 22.08.16 - klo:01:02 kirjoittanut jiihoo II »

haniclub

• Täysjäsen
    • Profiili
    • YouTube mehiläisvideoitani
« Vastaus #10 : 21.08.16 - klo:22:04 »
Minä jo yli kuukausi sitten ennustin yhdessä mehiläishoitajien tapaamisessa, että silloin sikiöinä ja munina olevat mehiläiset tulevat olemaan talvimehiläisiä, koska mehiläisiltä oli loppunut luonnollinen työ, eli luonnosta saatavan talviruoan varastoiminen.  Nyt jos siis vielä kauan aiotte ruokkia mehiläisiänne sokeriliemellä, joutuvat sen varastointityön tekemään oikeasti talvimehiläiset.
Kyllä niitä vanhoja kenttämehiläisiäkin tuntuu olevan. Taitaa vanhat olla vielä hengissä, kun eivät päässeet kuluttamaan itseään satoa hakiessaan (kun ei ollut mitä hakea).
Minä rajoittelin aika lailla sikiöintiä (yläemohoidossa), mutta paljon on vanhaa porukkaa roikkumassa tunnelipohjan tunnelissa.

Makeaa elämää !