Kirjoittaja Aihe: Jos arvitsee tuhansia litroja tehdä sokeriliemiä, niin näin onnistuu helpohkosti  (Luettu 15616 kertaa)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
minä teen liemet 10 litran kanistereihin seuraavasti: 

4 litraa lämmintä vettä kanisteriin
6 kiloa sokeria suppilon kautta sisään, kilon pusseista

ja sitten korkki kiinni ja voimakasta ravistusta ja siirto odottaan peräkärryyn lastausta.
Peräkärryyn lastatessa taas voimakasta ravistusta.
Tarhalla viellä kerran ravistelu.

10 litran kanistereita olen saannut ilmaiseksi leipomosta, parhaita ovat nämä jotka pohjaaltaan suunnilleen tasaisia.  Ruokintakaukalona minulla on tyhjäpesäosasto vuorattuna rakennusmuovilla, kelluukkeena lecasoraa.

Tässä kohtaa prosessi  pitäisi modernisoida. Vaikka 3 lavaa kerralla onkin kova juttu. Yrittikö ne vitun natsit rikkoa sun auton iskarit, perkele.

Minulla olisi 14 vaiheinen, virtaviivaistamisen konsepti, miten prosessit uudistetaan..
.
.
« Viimeksi muokattu: 28.08.16 - klo:20:40 kirjoittanut jiihoo II »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Kyllä 10  litran kansiterit ovat huomattavasti helpompia kuljettaa ja kantaa, kuin 20 l  ämpärit.  Eikä yleisimpiin syöttölaatikoonkaan mahdu juuri kymmenetä litraa enempää.
Minä teen sokeriliuoksen 450 l teräspaljussa.  Siinä on sitten hana, josta on helppo täyttää nämä kanisterit.  Selkäkin tykkää enemmän.  Käsistä nyt puhumattakaan.

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili

Minulla olisi 14 vaiheinen, virtaviivaistamisen konsepti, miten prosessit uudistetaan..
.
.

Hain traktoriila ja ei ole jousia muualla kuin penkissä.

Finnman on nyt reilulla päällä. Annas nyt neuvot.....ja milloin järjestät kurssin miten pästään 100kg/pesä, jään odottaan innolla sinun seuraavia 50 vuoden kokemuksia.. ;D

10 litran kanisteria menee kolmea kerralla kuljetusvälineestä tarhalle. Minä kun olen viellä nuori enkä mikään selkävaivainen ja huonolla hapella nukkuva ehtoopuolen pa.....

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili

10 litran kanisteria menee kolmea kerralla kuljetusvälineestä tarhalle. Minä kun olen viellä nuori enkä mikään selkävaivainen ja huonolla hapella nukkuva ehtoopuolen pa.....

Nuorissa on tulevaisuus. Ja ratkori käytössä.

Olen nähny semmosia luistinradan jäädytyssäiliöitä ratkorin perässä. Kuution säiliö.kun sillä ryttyyttää aikansa niin sekaisin se menee. Sitte siitä lähtee letku ja eiku täytät astiat.

.onhan ratkorissa jouset. Ne takarenkaat hytkyy sillee.
.
Sulla on ylisuuret vehkeet. Suuruuden hullu.
« Viimeksi muokattu: 29.08.16 - klo:08:12 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Jos arvitsee , niin näin onnistuu helpohkosti
« Vastaus #49 : 29.08.16 - klo:08:47 »
.
Jokainen tekee juttunsa olosuhteiden mukaan.

Itse kokoan pesät pihaan talvehtimaan. On paljon helpompaa vahtia pesiä 9 kk pihassa kuin pitkin metsiä.

Syötössä on tärkeää että litku menee lämpimänä pesään, ja pysyy lämpimänä. En tee varastoon.

Kauhea marmatus käy siitä mitä teen. Ketä haittaa. Siirrän pesät yksin. Ei pitäisi olla kenelläkään valittamista.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
[. Annas nyt neuvot.....ja milloin järjestät kurssin miten pästään 100kg/pesä, jään odottaan innolla

No, mennään pesän luo, otetaan kennot ja lingotaan.

.100 kg per pesä. Se tulee opettamattakin.. Iso pesä johon mahtuu.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili

...ja milloin järjestät kurssin miten pästään 100kg/pesä, jään odottaan innolla sinun seuraavia 50 vuoden kokemuksia.. ;D

Jiihoo on ollut kutsuttuna luennoitsijana SML:n seminaareissa.  Olen ollut mukana seuraamassa hänen luentoaan.  Kiitos siitä annista!
Jos jonnekin Liiton tilaisuuksiin, kuten alueellisiin seminaareihin tai talvipäiville haluaa jonkun aiheen tai tietyn luennoitsijan, pitää tehdä aloite SML:n toimistoon.

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #52 : 29.08.16 - klo:11:44 »
.
Jokainen tekee juttunsa olosuhteiden mukaan.

Itse kokoan pesät pihaan talvehtimaan. On paljon helpompaa vahtia pesiä 9 kk pihassa kuin pitkin metsiä.

Syötössä on tärkeää että litku menee lämpimänä pesään, ja pysyy lämpimänä. En tee varastoon.

Kauhea marmatus käy siitä mitä teen. Ketä haittaa. Siirrän pesät yksin. Ei pitäisi olla kenelläkään valittamista.

Tuo Jiihoon tapa on hyvä koota pesät samaan paikkaan, lähelle missä asuu.
Tein saman viime syksynä ja osoittautui tarhauksessa erinomaiseksi.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
.
Niin joo. Oli 1970 jotain kun Helsingin yhdistyksessä pidin esitelmän touhuistani. Sanoin että tavoitteena on 100 kg keskituotto.
Silloin eräs kuuisa hoitaja alkoi huutaa kuin vuorensyrjä.  Saatanan utopistit...

Nykyisin ei 100 kg keskituotto ole mikään ihme. Sen tärkein tekijä oli emon jalostus. Nykyiset pesät ovat 3 kertaa isompia kuin silloin. Parveilu jalostettiin pois

Toinen huima juttu on rypsin kasvatus. 70-luvulla sitä ei ollut paljoa.  Sittemmin rypsi on antanut toisen sadon.
Etenkin rannikoiden viljelyalueilla lisäys on ollut mahtava.

Rypsille siirtelyn aloitin 70-luvun lopulla. 20 ha rypsiä oli valtava. Nyt 200 ha lentosäteellä ei ole ihme. Mutta siitä tulee ansa jos rypsi ei annakaan mitään.. Mitä isompi pelto, sen kauempana ovat muut kukat. Sen isompi ansa.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #54 : 29.08.16 - klo:14:14 »
Tuo Jiihoon tapa on hyvä koota pesät samaan paikkaan, lähelle missä asuu.
Tein saman viime syksynä ja osoittautui tarhauksessa erinomaiseksi.
Mulla on myös pihatarhassa talvella eniten pesiä.  Muilla tarhoilla tehdyt jaokkeet tuon myös pihaan.  Keväällä niille on tarvetta varapesinä muilla tarhoilla, uusiin tarhoihin ja pesäkauppoihin.  Kätevää, kun varsinkin keväälä on tarkkailun ja hoivan tarve pesille kaikista suurin.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #55 : 29.08.16 - klo:15:29 »
[.  Kätevää, kun varsinkin keväälä on tarkkailun ja hoivan tarve pesille kaikista suurin.

Ja pikkupesissä on eniten holhoamista.

Toissapäivänä oli tuo myrsky.

Menin katsomaan metsään jaokkeita. Yhdestä puuttui katto. Luulen että sienestäjä on kurkannut, mitä sisällä on.

Ehkä oli kurkannut samana päivänä., jos pesä vaikutti olevan Ok. Katon on täytynyt olla kittivahalla niin kiinni että ei tuuli sitä irrota.Yöllä oli jotain 5C lämmintä.

Jaoke tuli heti silmille kun koskin sitä.