Kirjoittaja Aihe: Isot rypsihehtaarit ja Mustapekka käteen  (Luettu 4170 kertaa)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Isot rypsihehtaarit ja Mustapekka käteen
« : 04.09.16 - klo:12:19 »
.
Tässä piti olla havaintoja siitä, että 200  ja rypsipellolla hunajasato voi jäädä todella pieneksi, jos rypsi ei annakaan satoa.

-  seuraaviin  kukkiin voi olla 2 km matka viljelmien yli, tai muulla lentosuunnalla on metsää, jossa ei ole mitään.

- muutenkin tällaiset isot kylvökset ery aikoina kukkivat enintään 3 viikkoa. Ja mitä pesä tekee muut kesäviikot, kun ei ole mitään.

- kun pieni rypsipelto antaa sadon, itse asiassa ei olekaan tietoa, mikä tuli rypsistä ja mikä muista kukista.

Mutta eiköhän nämä keskustelut on nyt taputeltu. Mitä nuoria kyseenalaistajia tulee ikkunoista ja ovista.

Pitäisi oppia maistamaan, mistä kukista hunaja tulee. No  ei  helvetti. Kyllä laitumet pitää tunnistaa, mitä kohteessa kukkii ja sitten siirtää pesät. Kesä on ohi kun hunajaa alkaa maistamaan. Ihan turhaa hommaa.

Ja rapsin tuntee siitä mitä lukee siemensäkin kyljessä. Ja viljelijä kertoo, mitä pellossa on .

Mutta tehkää just niiku tykkäätte. Mitä väliä.  Näillä mennään.

.
« Viimeksi muokattu: 08.03.17 - klo:15:48 kirjoittanut jiihoo II »

Kraini15

• Täysjäsen
  • Harrastelijatarhuri / Eurajoki
    • Profiili
Vs: Isot rypsihehtaarit ja Mustapekka käteen
« Vastaus #1 : 05.09.16 - klo:06:23 »
Minulla ei ole rypsi eikä rapsipeltoa lähelläkään, mutta mikä oli se valkoisena kukkiva pelto jonka viljelijä juuri pui pois. Kukat oli vielä puidessa auki. Onko rypsi/rapsihunaja jotenkin eri makuista kun muutamat hunajaani ostaneet kysyivät että ei kai tämä ole rypsipellosta kerättyä, vai onko heillä vaan myrkkykammo jos vaikka jäämiä ruiskutuksista.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #2 : 05.09.16 - klo:07:23 »

Paha kyllä, se vetää puoleensa myös lähiseudun kimalaiset, ja niitä hyvinkin enemmän kuin pari pöntöllistä mehiläisiä.
Mulla oli pihapesiä varten kasvamassa hehtaari hunajakukkaa ja samaan aikaan oli myös horsma kukassaan.  Mutta niitä kimalaisia oli mennä kesänä niin paljon, että ne yöpyivätkin hunajakukissa, olivat niissä sateellakin.  Eihän mehiläisillä ollut mitään mahdollisuuksia kerätä heinäkuussa niistä juuri mitään.    Olis pitänyt olla varmaan pari hehtaaria lisää.

rentunruusa

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.09.16 - klo:08:58 »
Minulla ei ole rypsi eikä rapsipeltoa lähelläkään, mutta mikä oli se valkoisena kukkiva pelto jonka viljelijä juuri pui pois. Kukat oli vielä puidessa auki.

Olisko ollut kuminaa? Silläkin on kuulemma omintakeinen maku - siis hunajassa.

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #4 : 05.09.16 - klo:15:56 »
Minulla ei ole rypsi eikä rapsipeltoa lähelläkään, mutta mikä oli se valkoisena kukkiva pelto jonka viljelijä juuri pui pois. Kukat oli vielä puidessa auki.

Olisko ollut kuminaa? Silläkin on kuulemma omintakeinen maku - siis hunajassa.

Kumina kukkii kesäkuun alussa samaan aikaan kuin koiranputki.
Ei anna hunajaa.

Minulla pesiä kuminapeltojen laidalla ja niukasti tuovat mettä kuminasta, mutta kuitenkin jonkin verran, pesä tuoksuu mausteiselle ja hunajassa "tiukka"maku.  Kuminat puidaan aina ensimmäisinä puitavista, usein jo heinäkuun lopulla.

Krainin valkokukkainen pelto ollut lieneen valkomesikkää jolla kukinta kestää heinäkuulta pitkään syksyyn ja joudutaan puimaan kun ensimmäiset siemenet ovat tulentuneet. Valkomesikkä on hyvä mesikasvi.

japekan

• Jäsen
  • **
  • Etelä-Häme
    • Profiili
« Vastaus #5 : 15.09.16 - klo:20:53 »
voe helekutanhelekutti että alkaa nää kukkaniittyjen jutut kyrsiin...

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #6 : 16.09.16 - klo:12:50 »
voe helekutanhelekutti että alkaa nää kukkaniittyjen jutut kyrsiin...
Toisista on hauskaa hoitaa mehiläisiä ja toisille on tärkeää, että ne tuottavat jotain.  Minä taas tykkään puusepäntöistä eniten mehiläishoidossa.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #7 : 13.01.17 - klo:20:00 »
.
Olen paljonkin miettinyt viime vuoden kokemuksia rypsistä. Rapsin osuus kasvaa, ja se on hyvä asia. No mitä tekee kimalaiset. Niiden määrä tulee ottaa huomioon entistä paremmin, koska niiden määrä voi vastata yli 10 isoa mehiläispesää.

Mutta viime vuosi lopulta paljasti että isolle rypsipellolle ei passaa pesiään laittaa. On monen vuoden kokemus että yleensä sato jää laajoilla pelloilla heikoksi. Ei vaan ole  tullut totuutta päähän, mistä heikko sato johtuu.

Eikä pidä laittaa sellaisiin paikkoihin, jossa yli puolet lentosektorista on viljaa tai kuivaa metsää.
Täytyy vaan pinnistellä ja löytää hyvä paikka.

Ei auta kuin etsiä uusia paikkoja.

Google Earth auttaa tarkastelemaan viljapeltojen ja heinämaiden osuutta lentosektorissa. Esim minun seudulle on tullut vuoden 2016 kartat.

« Viimeksi muokattu: 13.01.17 - klo:21:10 kirjoittanut jiihoo II »