Kirjoittaja Aihe: Lingottujen kakkujen nuolettaminen  (Luettu 3433 kertaa)

Emo

• Seniori
    • Profiili
Lingottujen kakkujen nuolettaminen
« : 09.09.16 - klo:09:25 »
Mulla jäi kiteytynyttä hunajaa kakkuihin melko paljon.  Tai ehkei paljon, mutta pelkään että kakut homehtuu.

Voisiko kakut nuolettaa emottomaksi jääneellä jaokkeella? Vieläpä niin, että nostaisin jaokkeen linkoomon edessä olevan laatikkopinon päälle ja sulkisin lentoaukon.  Muutaman päivän kuluttua harjaisin mehiläiset pois ja saisivat lentää etsimään talvehtimispaikkaa muista pesistä.

Jaoke on kyllä tosi pieni, mutta saisi se osan putsattua.  Mutta ei taida riittää pesän sulkeminen estämään ryösteltyä?  Linkoomo on kuitenkin vain sadan metrin päässä pesistä. Linkoomo on mehiläistiivis,  mutta ehkä siivousporukan tuominen sisään on huono ajatus. Tuntuvat aina jostain mahtuvan kulkemaan,  vsikka olid kuinka kaiken sulkenut.

mrbee

• Täysjäsen
    • Profiili
Vs: Lingottujen kakkujen nuolettaminen
« Vastaus #1 : 09.09.16 - klo:09:38 »
Mulla jäi kiteytynyttä hunajaa kakkuihin melko paljon.  Tai ehkei paljon, mutta pelkään että kakut homehtuu.

Hunajaiset kakut eivät yleensä homehdu, toisin on nuoletetut, jotka vaativat kuivan säilytyksen

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 09.09.16 - klo:10:54 »
.
Kiteet säilyvät kakuissa ensi kesään.
Ulkosyötöstä tulee vaan hurja mekkala
Lisäksi mehit hajottavat kennot.

Ulkosyötöstä ei tule muuta kuin vahinkoa.

Jos meinaat lisäruokaa pesiin, on kiteiden arvo 50 senttiä kilo, sama kuin sokerilla.

Parempi on sitten nuolettaa kakut pesän  päällä. Ja asetus illalla. Vesisumua kiteille ensin.
Turhaa riehumista siitä syntyy.

« Viimeksi muokattu: 09.09.16 - klo:10:59 kirjoittanut jiihoo II »

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.09.16 - klo:12:39 »
Minä olen onnistunut homehduttamaan lingottuja. Nuoletutin osan pesien päällä, mutta eilen lingottuja en viitsi enää pesiin laittaa.

Mutta yksi emoton jaoke joutaisi loput puhdistamaan, ennen kuin ravistelen väen pihalle. Mutta johtuen juuri ryöstelystä,  mietin että voisiko lentoaukon pitää kiinni sen muutaman päivän ajan. Vaikka ryöstäjät taitavat reitin löytää lopulta kuitenkin.