Kirjoittaja Aihe: hunaja  (Luettu 8303 kertaa)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: hunaja
« Vastaus #15 : 14.09.16 - klo:14:30 »
.
Horsma antaa mettä paksulla moreenipojalla tai savipohjalla. Silloin siellä kasvaa kuusta.

Ravinteet ovat kuusen neulasissa. Kun neulaset viedään metsästä, lähtee samalla metsän typpivarasto..

Ohkaisissa vuosikasvuissa on elävä kuori. Niissä on myös puun ravintovarastoja kantoon eli juuriin on myös varastoinut ravintoa, ja sieltä vapautuu ravinteita.

Oksat, latvus ja juurakko ovat tukkipuun massasta puolet.

Kun metsä on avohakattu, antaa se mettä 3-4 vuotta. Sitten typpi on häipynyt ja hakkuualue heinittynyt ja pusikoitunut. Aika siirtää pesät muualle. 0-1 vuonna eihän siellä vielä kasva mitään. Hiekkapohjan tai kalliopohjan avohakkuille ei pesiä kannata viedä.

Olen seurannut näitä asioita niin kauan kuin risua ja rankaa on kerätty metsistä. Jos en ymmärtäisi asian päälle, niin ei minulle taivaasta tipahtele 150 kilon pesätuottoja.

Minä vaan sattumalta tiedän nämä asiat, enkä tarvitse kenenkään hyväksyntää siihen. Kerronpahan vain muille tiedoksi. Tehkää sillä tiedolla mitä teette.
.

Nuo juhannuksen rypsikylvöt. Tämä paikka on 15 km Haminasta pohjoiseen. Onhan noita nähty. On ollut kiva jännittää, ehtiikö pelto puintikuntoon. Ja ovat ehtineet joka kerta. Tämä on lämpimin paikka Suomessa. Utti on 20 km päässä tästä pohjoiseen.

Onko näitä asioita vaikea nähdä. No ei helvetissä.

Risut voitte ymmärrä just niiku haluatte. Risukkoa se minulle on, se metsän roju.

Olen pannu 25 vuotta painopistealueen laitumien valintaan. Suomesta ei puhuta asiasta lainkaan. Niin simppeli juttu.
.
.
.
« Viimeksi muokattu: 14.09.16 - klo:14:33 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: hunaja
« Vastaus #16 : 14.09.16 - klo:14:36 »
.
Hyvästä horsmahakkuusta tulee puolta enemmän satoa kuin rypsistä.

.