Kirjoittaja Aihe: kiteytyneen hunajan pakkaaminen  (Luettu 4566 kertaa)

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
kiteytyneen hunajan pakkaaminen
« : 24.09.16 - klo:08:52 »
Voiko sekoituskauhalla pakata hunaja purkkeihin? Olisiko se järkevä, jos muuta kalustoa ei ole? Päseekö ilma hunajaan? Luulisin, että voi pakata hyvin eli painaa hunajaa tölkiin jottei muodostuu onteloita.
Kiitos vastauksesta

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: kiteytyneen hunajan pakkaaminen
« Vastaus #1 : 24.09.16 - klo:10:20 »
En suosittele.  Noin on tosi sotkuista hommaa. Jos et voi uhrata jotain pönttöä, johon ostat hunajahanan, on parempi pakata niin, että kaadat pöntöstä johonkin (Isoon) kannuun ja siitä purkkeihin.  Hunajahanasta pakatessa hunajasta, jossa ei ole kokkareita, vaan se on tasaisen pehmeää ja kuitenkin valuvaa, ilmakuplat ovat nousseet päivän odottelun jälkeen pois.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.09.16 - klo:11:17 »
Voiko sekoituskauhalla pakata hunaja purkkeihin? Olisiko se järkevä, jos muuta kalustoa ei ole? Päseekö ilma hunajaan? Luulisin, että voi pakata hyvin eli painaa hunajaa tölkiin jottei muodostuu onteloita.

Jos aiot jatkaa hunajahommia, kyllä siihen pitää olla oikeat tavat ja välineet. Kyllä kauhallakin voi tehdä mutta huono homma.

Tuollainen määrä mahtuu 80 litran muovisaaviin.

Siihen kiinnität hunajahanan  vahvista liitoskohta ulkopuolelta metalliverkolla ja verkkoon komponettoliima tai kuumaliimapistoolilla muovi..

Voit lämmittää kaikki hunajat kerralla, jos sinulla on sauna. Laitat ne lauteille pehmenemään.

Sitten valutat kerralla hunajat saavuin. Sekoitat sitä ja annat ilma nousta ylös seuraavaan päivään asti.
Jos purkitat heti, ilmakuplia nousee purkin pintaan.

Opettele tekemään suuremmassa mittakaavassa kuin kauhalla.

Hanki joku kaveri joka neuvoo.

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.09.16 - klo:20:04 »
mun täytyy pakata 75 l kitetytynyttä hunaja.

Jos vain minulla on 15 l muoviämpäreitä. Ei ole hunajahanalla astioita. Miten voisin toimia?
« Viimeksi muokattu: 24.09.16 - klo:20:06 kirjoittanut chingis »
Kiitos vastauksesta

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.09.16 - klo:20:24 »
.
Tarvitset yhden ison pakkausastian, jossa on hunajahana..
Sellainen on hyvä myös lingotessa. Linkouksen jälkeen seuraavana päivänä otetaan voipaperin kanssa pintaan nousseet pikkuroskat ja ilmakuplat pois.  Sen on helpompi kuin ottaa joka ämpäristä.

Isolle astialle löytyy kyllä käyttöä. Esim ymppiä voi tehdä sellaisessa, ja kun tavara on sopivaa, sitten pieneen sankkoon.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #5 : 25.09.16 - klo:08:20 »
Mulla on tuommonen teräksinen 50 kg SAF:n pakkausastia http://www.mesi.fi/tuotteet/#pakkausastiat .  Siihen käyvät monenlaiset siivilät - käy siivilöintiin.  Pienen määrän hunajaa siinä kiteyttääkin sopivan pehmeäksi. Porakoneen kierukkavispilä ei naarmuta sitä.  Sen ympärille käy vaippalämmittimeksi vesipatjan lämmitin ja hunaja lämpenee ja sulaa monta kertaa nopeammin kuin muoviastian läpi lämmittäessä. Ei vie paljoa tilaa varastoitaessa, eikä naarmutu ja nuhraannu kuten muovikorvot.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #6 : 25.09.16 - klo:08:33 »
Mulla on tuommonen teräksinen 50 kg SAF:n pakkausastia http://www.mesi.fi/tuotteet/#pakkausastiat .  Siihen käyvät monenlaiset siivilät - käy siivilöintiin. .

Minulla on samanlainen. Sisään on rakennettu siivilä-sylinteri. Muovilla kuorrutettu metalliverkko. Sen sisään saa verhokankaasta itse tehtyjä eri tiheitä siivilöitä. Verkko tukee kangasta. Tämän siivilän edessä on karkeampi esisiivilä.
Kun kangas alkaa tukkeutua, vaihda uusi.

Kun astia on täynnä, linkouksessa syntynyt vaahto ja pienet vahanmurut nousevat pintaan. Otan ämpärillisen hunajaa alaosasta ja taas lisää linkotavaraa. Alaosan tavara on sitä puhtaamaanpaa mitä lämpimänpää tavara on, koska notkeassa tavarassa kuplat nouset nopeammin.

Näin otettuna tämä siivilä yksikö toimii puhdistuslaitteena.

Jotta laite toimisi paremmin, olen tehnyt muovisaavista puolta suuremman, eli 90 kg vehkeen.

vaihtoehto B.
.
- Laita lingosta hunaja hunaja 25 kg ämpäreihin ja ämpärit yöksi lämpökaappiin 35 asteeseen.

- Seuraavana päivänä ota  pintaa noussut vahakerros pois.

- Lämmin esipuhdistettu hunaja menee vilkkaasti siivilöinnin läpi ja vaahto nousee hyvin pintaan siivilälaitteessa.

Itse en pysty työskentelemään yli 25C linkohuoneessa. Siksi hunaja pitää lämmittää erikseen.
Siivilöinti on ollut pullon kaulana hunajahommassa  vuosikymmenet.
.
« Viimeksi muokattu: 25.09.16 - klo:08:37 kirjoittanut jiihoo II »