Kirjoittaja Aihe: Hunajantuotantoon tarkoitettu kasvusto ja hukkakaura...  (Luettu 5408 kertaa)

Forgiven

• Täysjäsen
    • Profiili
Myönnän suoraan että en noidan mettä tuottavien kasvien kasvutavoista tiedä juuri mitään, joten mietin löytyisikö joku järkevä yhdistelmä jolla voisi torjua hukkauraa (ruiskuttaminen ei ongelma sinänsä varmaan millään yhdistelmällä, 'heinämäisiin' aineita on jotka eivät kukkia vie...) ja mielellään myös havainnoida (korkeus!) ...

Valkoapila olisi sopivan matala varmasti, kasvaisiko se esim hunajakukan alla? Vaikka vielä niin että hunajakukan voisi kerran niittääkkiin päältä pois?

Muita parempiakin yhdistelmiä saa ehdoitella vapaasti, maisemapeltoon tuo ei varmaan taivu kuitenkaan hukkakauran torjunnan takia (liian rajoittavaa..) niin sitä ei tarvitse huomioida.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: Hunajantuotantoon tarkoitettu kasvusto ja hukkakaura...
« Vastaus #1 : 04.10.16 - klo:11:24 »
Minun kylvöseokseni on tähän asti sisältänyt hunajakukkaa, joskus persianapilaa, valkoapilaa, auringonkukkaa ja vasta tänä kesänä sinimailalsta. Kyllä valkoapila aina kasvaa ja nousee sieltä toisten alta.  Toisena ja myöhempinä kasvuvuosina valkoapilan olen ottanut rikkakasvuston alta esille niittämällä (silppurilla).

Kerran kylvin lohkon "maisemakasvin" nimellä  ja siihen nousikin ensalkuun mahdottomasti saviheinää. Maataloustoimistosta kysyin, että saisiko niittää saman tien, kun maisema- tai riiistakasvilohkon saa niittää vasta myöhemmin syksyllä tai seuraavana keväänä.  Ei luvanneet.  Mutta kun kylvän tai kasvatan noita kukkia "hunajantuotantokasveina", ei niiden kasvatukseen ole mitään ehtoja tai ohjeita.  Tai ehkä ne mehiläispesät.

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.10.16 - klo:17:53 »
Minä laitoin vuosi sitten hunajakukkaa+valkoapilaa.  Hunajakukkaa taisi olla n. 7 kg hehtaarilla, mutta apila kyllä kärsi. Tuli liian tiheä.

Toisen lohkon kylvin pelkkää valkoapilaa ja se rikkaruohottui.  Hukkakauran myrkytin targa superilla,  sillä lähti myös juolavehnä. Hunajakukalle kys aine ei ole hyväksytty, mutta ei vahingoita.  Eli jos käyttää niin ei kirjaa ylös..

Niitto olisi hyvä valkoapilalle. Mulla  tuhoutui yllättävän suuri osa talvella ja loput pellosta oli lähinnä valvattia ym. Ensi keväänä ruiskutan keväällä basagranin.  Ei kauhean luomuhenkistä, mutta niitto vie liikaa aikaa.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3 : 04.10.16 - klo:18:54 »
,
Tänään näin rypsi-tattaripellon. Tattari oli punaruskeina lauttoina pellossa.
.
Tattarilla on pitkä kukinta-aika, mutta se ei ole mehiläisten mieleen jos niillä on parempaa tekemistä

Tosin, elokuussa näin juolavehnä-tattaripellon, jossa oli lopulta syyskuussa  juolavehnää 3/4. Eli ei tällainen sovi hukkakaurapeltoon.
« Viimeksi muokattu: 04.10.16 - klo:20:37 kirjoittanut jiihoo II »

Forgiven

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #4 : 04.10.16 - klo:23:01 »
Ai piru, tuo on kyllä totta, eihän noilla heinärikkaianeilla näytä olevan hunajakukkia missään, apiloistakin vain siemenviljelykset...

...jos ilmoittaa sen.. öh.. herneeksi, rypsiksi... ja nuo muut menee 'rikkoina' vahingossa.... valkoapila varmaa kelpaisi kerääjäkasviksi rypsille.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #5 : 05.10.16 - klo:14:09 »
.
Kysyin kokeneelta viljelijältä, miten hukkakauraa saa hävitettyä. Siihen kelpaavat kaikki nurmikasvit, kunhan niittää pellon juhannuksen alla. Valkoapila sopii siihen hyvin, koska se alkaa kukinnan uudelleen viikon päästä.

Forgiven

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #6 : 14.10.16 - klo:17:32 »
Jatkaakseni asiasta, onko realistista arviota paljonko tuollaisesta hunajaa tulisi per ha?
'Hieman' epäilen siemenmyyjien 'jopa 500kg/ha' arvioita, mutta nopeasti arvioiden hunajaa pitäisi kuitenkin tulla luokkaa 100kg enemmän kuin 'normaalisti' jotta oltaisiin jotakuinkin samalla tasolla rahallisen tuoton osalta viljaan verrattuna. (Työmäärän arviointi toisiaan vastaan on hieman hankalaa..., mutta jonkinlaisella arvauksella tuo...)

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #7 : 14.10.16 - klo:18:05 »
MInun kokemukseni mukaan ei noiden "höpöheinien" tuottoon voi luottaa ollenkaan.  Tarha, jossa kasvaa mulla hunajakukkaa ym.  ei ole koskaan tuottanut enmpää, kuin mikään muukaan tarha.  Aina on tuotto ollut huonompi, kuin metsähakkuuaukion vadelmasta.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #8 : 14.10.16 - klo:19:03 »
Jatkaakseni asiasta, onko realistista arviota paljonko tuollaisesta hunajaa tulisi per ha?
'Hieman' epäilen siemenmyyjien 'jopa 500kg/ha' arvioita, mutta nopeasti arvioiden hunajaa pitäisi kuitenkin tulla luokkaa 100kg enemmän kuin 'normaalisti' jotta oltaisiin jotakuinkin samalla tasolla rahallisen tuoton osalta viljaan verrattuna. (Työmäärän arviointi toisiaan vastaan on hieman hankalaa..., mutta jonkinlaisella arvauksella tuo...)

Nuo tuollaiset laskelmat ovat täyttä humpuukia. Ihan riepoo tuo höpökirjoittelu.

.Mulla oli tänä vuonna pesien vieressä 500 hehtaaria rypsiä ja rapsia ja sieltä ei tullut yhtään mitään. söivät sen mitä saivat. Rikkaruohosta tuli paremmin. Peltovalvatti antaa hyvin elokuussa, kun mitään muuta ei ole. Valvattihunaja ei vaan ole minkään makuista. Kirvat antoivat parhaan sadon.

Kimalaisia oli tänä vuonna 5 kertaa enemmän kuin mehiläisiä. Ennen kuin mehiläiset heräävät, kimalaiset ovat putsanneet jo kukat.
« Viimeksi muokattu: 14.10.16 - klo:19:07 kirjoittanut jiihoo II »

Forgiven

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #9 : 14.10.16 - klo:19:18 »
Huomioippa se painotus sanoille 'pitäisi' ja 'jotta'. En suinkaan väitä että sieltä moista tulee, vaan väitän että sen verran pitäisi tulla jotta ko. kasvuston perustamisessa olisi taloudellisesti järkeä.

MInun kokemukseni mukaan ei noiden "höpöheinien" tuottoon voi luottaa ollenkaan.  Tarha, jossa kasvaa mulla hunajakukkaa ym.  ei ole koskaan tuottanut enmpää, kuin mikään muukaan tarha.  Aina on tuotto ollut huonompi, kuin metsähakkuuaukion vadelmasta.

Hm, ei kuulosta hyvältä, tuon hunajakukan voisi toki yrittää ajoittaa sitten sinne vadelman jälkeen, 'sadon jatkoksi' ja siirrellä pesät sitten vasta (en ole ympäristöä niin tutkinut, saattaa olla että siellä joku vadelmainen hakkuuaukko olisi keruu etäisyydellä muutenkin ettei tarvitsisi edes siirtää mutta kuitenkin.)