Kirjoittaja Aihe: Juokseva hunaja  (Luettu 14563 kertaa)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Juokseva hunaja
« Vastaus #15 : 04.01.17 - klo:20:08 »
.
No mulla on vain 50 vuoden kokemus hunajan myynnistä Helsingissä. Eihän sitä myyntiä tuossa ajassa opi millään.

Naapurilla on oma tapa myydä ja minulla omani.

Muutes, jos katsot Saksan Lidlin hintoja, siellä on sama hunaja selvästi halvempaa kuin Suomen Lidlissä

Kirjoitapa googleen "Lidl de honig".
Älä menetä yöunia.
.

Juokseva kirvahunaja pullossa 6€/kg, semmosta mitä tuli mun pesiin viime vuonna.
« Viimeksi muokattu: 04.01.17 - klo:20:22 kirjoittanut jiihoo II »

mrbee

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #16 : 04.01.17 - klo:20:41 »
Hunajan myynti Facebookissa Reko ruokapiirin kautta näyttää toimivan mukavasti.

Tässäpä tämä Hesarin lehtijuttu Saksan joulutoreilta http://www.hs.fi/elama/art-2000004891780.html Kuten olen todennut suomalainen hunaja on Saksassa hyvässä huudossa, kuten myös hunajavalmisteet.

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #17 : 04.01.17 - klo:20:52 »

Suomalaiselle on vaikea tajuta että kilpailu tulee ulkomailta.

Ei kannata yleistää että kilpailu tulee ulkomailta.   Otetaan esimerkiksi valkosipuli....Kiinassa maksaa jotain ja Espanjassa enemmän, mutta Suomalainen valkosipuli on nyt hinnoissaan :) jos edes sitä saa mistään.

Mehiläishoidon tuotto voi olla monenlaista, ei pelkkkää bulkki/rypsihunajan myyntiä. Minä myyn kennohunajja yli 35 euroo kilo eli yhdestä farrar osastosta lähtee euroja 600, mutta kovalla työllä. Toisaalta markkinat ovat rajalliset, mutta minulle riittävät ;D

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #18 : 04.01.17 - klo:21:03 »
.

Salaisuudeksi jää mistä tulee tuo kaupan kotimaisen hunajan hinta 12 €/kg,

.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #19 : 04.01.17 - klo:21:24 »
. Minä myyn kennohunajja yli 35 euroo kilo eli yhdestä farrar osastosta lähtee euroja 600, mutta kovalla työllä

35€/kg on ihan realistinen.
Kun joka täyttökierroksella lennot tuhoutuvat, mehiläiset käyttävät saman verran hunajaa uusien  kennojen rakentamiseen mitä on kennojen sisällä.

Elikä kennohunaja-pesän sato on puolta pienempi kuin tavallisessa kamassa.
« Viimeksi muokattu: 04.01.17 - klo:21:26 kirjoittanut jiihoo II »

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #20 : 04.01.17 - klo:21:35 »

Kun joka täyttökierroksella lennot tuhoutuvat, mehiläiset käyttävät saman verran hunajaa uusien  kennojen rakentamiseen mitä on kennojen sisällä.

Elikä kennohunaja-pesän sato on puolta pienempi kuin tavallisessa kamassa.

voihan sen noinkin ajatella että kennojen rakentamiseen menee satoa.....mutta jos tarjoo paksua pohjuketta ettei mehin tarvii kuin siirtää vahaa paikasta toiseen kun ulkona on kylmää?  Jostain kuulin että eräs ammattitarhaaja ei kierrätä enään kakkuja uudestaan kentälle ja miksi ammattitarhaaja tekee näin jos eurot puolittuu? ::)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #21 : 04.01.17 - klo:22:14 »
.
Faktat ovat faktoja, teki se "eräs ammattilainen " mitä tahansa.
.

Kraini15

• Täysjäsen
  • Harrastelijatarhuri / Eurajoki
    • Profiili
« Vastaus #22 : 05.01.17 - klo:07:29 »
Niinpä. Kyllä sitä muurarillakin ruokaa ja aikaa kuluu, vaikka apupoika tuokin tiilet ja laastin käsivarrenmitan päähän työmaalle ;)

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #23 : 05.01.17 - klo:10:24 »
Hunajan myynti Facebookissa Reko ruokapiirin kautta näyttää toimivan mukavasti.

Minä ainakin lopetin koko Rako-myynnin.  Homma oli liian pienimuotoista ja kilometrejä kertyi.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #24 : 05.01.17 - klo:10:32 »
.
Otin yhteyttä Helsingissä paikalliseen ruokarinkiin. Onhan siinä saaressa 20 000 asukasta ja näiden asukkaiden työkaverit päälle.
Oisko mennyt 5 kg hunajaa tätä kautta ja kauhea hösääminen..

Minulla asiakkaat koostuvat melko järestään laatikon ostajista. Harva ostaa muutama purkki kerrallaan. Moni kerää porukan, ja toimitan useita laatikoita sitten.  Auton käyttökustannukset ovat sellaiset, että kieltäydyn viemästä kenellekään alle laatikkoa.

Jos esim lähtee viemään tavaraa kaupungin toiseen reunaan, pelkästään Töölön puiston ohittaminen voi kestää tunnin.

Tiedän että homma ei ole halpaa maaseudullakaan. Ajo mökiltä Kouvolaan torille ja takaisin on 50 km.

Joku Lappeenrannasta myy Kouvolan torilla hunajaa jatkuvasti. Matkaa saattaa olla edes takaisin 250 km. Naapurin totimyyjä on kertonu tästä myyjästä.

Se mikä minua risoo näissä väittelyissä on se, että haukutaan pataluhaksi toisten touhut, jotka ovat ihan tavanomaisia mehiläishoidossa.

Esim minä en ole saanut  grammaakaan puolukkahunajaa pesiin, ja sekin vähä pitäis mennä myymään Saksaan, jotta pääsee Hesarin sivuille.

Yhtenä vuonna vein kaksi jättipesää puolukkalaitumille. Ei ne edes käyneet puolukassa. Tulos nolla.
5 kilometrin päässä tuli elämäni ennätyssato. 200 kg yhdestä ainosta pesästä.

Toisessa tapauksessa vein 3 pesää horsmahakkuulle. Kukin toi 130 kg. Samaan aikaan oli puolukkalaitumilla 2 pesää. Tappio -15 kg per pesä heinäkuussa.

Voi vielä sekin todeta, että kun pitää lihottaa pesät pääsatoa varten, niin ei niitä halvetussa mihinkään puolukkakankaille silloin viedä näivettymään. Se on kyllä pahin paikka mehiläisille kesäkuussa. Sen verta  tässä on opittu mehiläishoitoa. Ja kokeiltu on myös noita erikoishunajia. Tyhjä on tullut käteen joka kerta.

Tuollahan olisi hiekkakankaat Salpausselällä täynnä pesiä, jos sieltä saisi puolukkahunajaa 150€/kg, mutta eipä ole yhtäkään.

Nytkin kerrotaan jotain liiton lajihunaja-oppaassa "kuminahunajasta" . Sellainen kokemus on 20 v ajalta että ei sellaista ole olemassakaan.
.
Niin ja härkäpapupellolle laitetaan 6 pesää hehtaarille. Viime kesänä oli ihan vieressä 30 ha härkäpapua. Kimalaiset tekivät reiätkin kukkiin. 4 pesää ha yksi linkouskerta riitti.

Mulla on 10 vuoden kokemus härkäpavusta, ja voi kertoa, että se ei ole mikään hunajakasvi.
..
« Viimeksi muokattu: 05.01.17 - klo:11:05 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #25 : 05.01.17 - klo:11:11 »
.
Vielä Härkäpavusta.

Elimäen pelloilla on satoja hehtaareita härkäpapua. Ei yhtään mehiläispesää. Mutta sillä sunnalla on isojakin hoitajia.
Mutta miksiköhän eivät ole oivaltaneet edessä olevaa kultakaivosta. En  ole selvästikään ainut tyhmä.

.viime kesänä tuli pavusta huima sato. Varmaankin ensi vuonna hehtaareja löytyy moninkertainen määrä.

Tosin viljelijät sanovat, että jos on omia eläimiä ja pavut voi syöttää niille, silloin homma lyö leiville
..
« Viimeksi muokattu: 05.01.17 - klo:11:15 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #26 : 05.01.17 - klo:11:35 »
.
Mr Bee sanoo, että Pohjanmaalla saa tavallisesta hunajasta 20 €/kg. Olen monta vuotta keskustellut ammattihoitajan kanssa, joka myy siellä hunajaa. Ihan sama hinta on ollut kuin minulla täällä etelässä. Ideana on, että suoramyynti hinta on alempi kuin marketin hyllyssä.

Jos joku saa tuplahinnan, niin hienosti hoidettu.

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #27 : 05.01.17 - klo:15:25 »
Ihan sama hinta on ollut kuin minulla täällä etelässä. Ideana on, että suoramyynti hinta on alempi kuin marketin hyllyssä.

Ja taas mua on petetty kun olen maksanut tinkimaidosta enemmän kuin mitä purkkimaito on kaupassa ;)  Toisaalta itse olen pettänyt hunajan ostajia kun myyn kalliimmalla kuin S-market Mesimestarin 500 g:n purnukkaa. ;D enkä anna mitään bonuksia...

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #28 : 05.01.17 - klo:20:53 »
.
Johdatko itseäsi vai johtavatko muut sinua!
.
Jos olisit mies, niin sanoisin että kuset vastatuuleen.
« Viimeksi muokattu: 05.01.17 - klo:20:55 kirjoittanut jiihoo II »

mrbee

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #29 : 05.01.17 - klo:21:34 »
.
Mr Bee sanoo, että Pohjanmaalla saa tavallisesta hunajasta 20 €/kg. Olen monta vuotta keskustellut ammattihoitajan kanssa, joka myy siellä hunajaa. Ihan sama hinta on ollut kuin minulla täällä etelässä. Ideana on, että suoramyynti hinta on alempi kuin marketin hyllyssä.

Jos joku saa tuplahinnan, niin hienosti hoidettu.

Kiitoksia! Käyhän täällä aina joku etelän hunajamies myymässä muovipurkkihunajaa "liian halvalla". Olen kertonut, että täällä saa kyllä paremmankin hinnan hunajalla, mutta eipä nuo ole vielä sitä ymmärtäneet.

Toiseksi juokseva hunaja on täällä suosiossa, moni on pettynyt, kun on joskus sortunut ostamaan "liisterimäistä" tai kivikovaa hunajaa. Tietenkin täällä tuetaan oman kylän tuotantoa, sen huomaa, jos käy naapurikunnassa myymässä hunajaa.

Tässä samassa voin kertoa, että puolukkahunajaa on tullut 10-60kg/pesä vuosittain, jonka lisäksi hyvänä vuonna samoilta tarhapaikoilta on tullut vielä 100kg/pesä horsmahunajaa. Muitakin lajihunajia on tullut saatua vuosittain. Minulla on myös tarhoja erikseen perusmonikukkahunajalla.