Kirjoittaja Aihe: kehien pesu tiskikoneessa  (Luettu 2616 kertaa)

Emo

• Seniori
    • Profiili
kehien pesu tiskikoneessa
« : 24.02.17 - klo:08:34 »
Onko kukaan muu harrastanut kehien pesua tiskikoneessa? Siis sellaisten, joista on vahat keitetty.

Olen käyttänyt kuuminta ohjelmaa ja kidesoodaa, mutta vähän kovilla taitaa tiskikone vielä olla. Kestäisiköhän kone lipeää?

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: kehien pesu tiskikoneessa
« Vastaus #1 : 24.02.17 - klo:11:00 »
Onko sulla mahdollisuutta keittää kehiä jossain astiassa? Se on nopea tapa.
Sinulla oli joku vempain jolla olit keittänyt kennot irti.

Minulla on rosteri Kota-pata, siis saunanpata.. Siihen mahtuu 8 kehän nippu ja se puhdistuu muutamassa minuutissa 100 asteisessa vedessä. Kun liepeää laittaa tarpeeksi veteen, pinnan vahavaahto liukenee veteen ja kehät tulevat melko puhtaaksi. Liian pienellä lipeämäärällä padan pintaan tulee vahavaahto joka tarttuu jälleen kehiin.

200 kehää saa keitettyä puhtaaksi, ja sitten liemi on sellaista tököttiä että kannattaa vaihtaa.

Nyt aloin keittää myös pohjia ja välikattoja padassa. Nekin puhdistuvat vikkelään. Ei tarvitse polttaa kaasua. Lipeä tunkeutuu joka paikkaan.

Kun Googleen laittaa "myydään saunanpata", sieltä näkyy aika paljon ilmoituksia. Hinnat heiluu miten sattuu.
« Viimeksi muokattu: 24.02.17 - klo:11:09 kirjoittanut jiihoo II »

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.02.17 - klo:11:14 »
Keitin kehät jo kerran padassa,  mutta käytin kidesoodaa. Se ei ilmeisesti ole yhtä tehokasta?

Mulla sattuu olemaan ylimääräinen vanha tiskikone konehallissa ja se toki houkuttaa laiskaa kun kone pesee eikä tarvitse käsitellä kiehuvaa lipeää. Mutta pelkään, ettei kone kidesoodalla kauaa toimi,  kun se ei taida 'saippuoittaa' vahaa riittävästi. Mutta kestääkö kone sitten lipeää?

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.02.17 - klo:11:27 »
Siinä lipeän käsittelyssä on tärkeintä, että pata ei kaadu missään tilanteessa kintuille. Mutta kyllä pelkkä kiehuva vesikin tekee tuhoa.

Ohje on että keitetään 3% lipeässä, mutta kyllä minun kokemuksen mukaan lipeää saa laittaa tupla, että vaahto katoaa keitoksen pinnasta.

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.02.17 - klo:11:31 »
Kidesoodaa sai laittaa vajaan kilon pussiin,  ja silti oli huima vaahto pinnassa. Enempää soodaa ei sattunut olemaan. 

No pitää harkita uutta keittoa, jos tiskoneen kohtalo säälittää.  Se on kuitenkin kätevä linkoomossa,  kun kaiken hunajaisen voi tunkea sinne ja painaa napista. Ei tarvitse käsin huuhdella.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #5 : 24.02.17 - klo:11:46 »
.
Tiskikone on arvokas vehe kokeilukäyttöön. Riittääkö siinä lämpötilat?
Patakeitossa on tärkeää että vesi on 100 C. Hidastuu merkittävästi jos on viileämpää.

Aluksi keitin kehiä kesämökin saunassa. Hitonmoinen sotku. Eikä lipeähöyry tee hyvää keuhkoille.

Sitten sain kotapadan kokoneisena kaverilta ja keittelen ulkona. Kyllä siitäkin sotkua tulee mutta tilaa riittää.

Käsittelen kehät haarakepillä ettei tarvitse kumirukkasia uitella.

60 l pata ja siihen 5% lipeää tekee 3 kg.
« Viimeksi muokattu: 24.02.17 - klo:11:50 kirjoittanut jiihoo II »

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #6 : 24.02.17 - klo:11:59 »
Lämpötila riittää nippanappa. Siis vaha kyllä sulaa, taitaa olla 75 astetta.  Ja pesukone on käytöstä poistettu vanha mutta täysin kunnossa oleva miele, ostin käytetyn lähes uuden 20e ja vaihdoin sen keittiöön ja vanha jäi harrastuskoneeksi. Ihan käyttökelpoisia tiskikoneita saa jopa ilmaiseksi, kun jaksaa seurailla ilmoituksia.

Eli mulla oli liian vähän soodaa. Selvästi osa vahasta ei reagoinut ollenkaan soodan kanssa ja osa reagoi.

Saatan saada jossain välissä suurkeittiökoneen 60-luvulta. Comenda. Mittasin jo, siihen mahtuu styrox -laatikko nippanappa ja se kuumentaa veden vaikka kiehuvaksi. Toki sillä ei kannattaisi vahaisia pestä, mutta desinfiointiin ja muihin pesuihin olisi hyvä.
« Viimeksi muokattu: 24.02.17 - klo:12:01 kirjoittanut Emo »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #7 : 24.02.17 - klo:12:36 »
.
Lipeän poisto iholta

Jos iho tuntuu liukkaalta, se on lipeää. Tai paidan läpi menee pisara ja se alkaa iloittaa itsestää. Neutraloi lipeä ruokaetikalla. Pese kätesi etikkavedessä niin liukkausloppuu. Sitten huuhtelet puhtaalla vedellä.

Myös olen huommannut että raaka suoturve neutraloi hyvin.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #8 : 24.02.17 - klo:15:25 »
Yhdellä kaverilla oli lipeäkeitosta roiskahtanut pikkasen jalalle.  Illemmalla oli sitten ottanut kengän pois jalastaan ja katsonut kun jalassa oli aika iso musta läiskä syöpynyt ihon sisään.  Eikä ole parantunut vieläkään.  Etikkaa olisi pitänyt olla lähellä.       Minä käytän padassa kidesoodaa ja lisäilen sitä sitä mukaa, kuin keitto edistyy ja entinen neste vähenee.  Välillä kauhon vaahtoa pois padan päältä.  Tiskiharjaa käytän myös apuna ja puhdasta tulee.  Huuhtelu on tietenkin vielä tehtävä puhtaalla vedellä.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #9 : 24.02.17 - klo:16:41 »
.
Kirjoitinkin tästä aikaisemmin.

Olen ihmetellyt, miksi muovipesän seinään tulee hometta.

Kun viime vuonna keitin laatikoiden seiniä lipeällä, huomasin että seinissä on paksu kerros lietettä, joka lähtee pois vain harjaamalla. Vuosikymmeniä mehiläiset ovat kävelleet likaisilla varpaillaan pitkin seiniä, ja niihin on tullut kuonakerros.

Juuri tässä harjatessa roiskuu pisaroita eli siinä on vahingon paikka. Ja loikahtelee nestettä millon minnekin.
Tämä kohta pitää miettiä uusiksi, ettei tee kuten lautasten tiskaamista.

Laatikot olivat 30 v vanhoja tai alle. Mustaa homepilkkua on alle 10 v laatikoissakin

« Viimeksi muokattu: 24.02.17 - klo:16:43 kirjoittanut jiihoo II »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #10 : 27.02.17 - klo:08:08 »
Onko kukaan kokeillut tehdä itse pesuun käytettävää lipeää tuhkasta?  Tuhkalipeää.  Lapsuudestani muistelen, että se oli ihan toimiva aine.

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #11 : 28.02.17 - klo:13:50 »
Olen miettinyt samaa.

Lämmitän uuneja koivuklapeilla eli tuhkaa tulee paljon. Jos kaataisi tuhkaämpäriin kuumaa vettä ja sekoittaisi, niin eikö tuhkan laskeuduttua päältä voisi kauhoa lipeävedet käyttöön? Näin tehtiin jossain romaanissa,  lipeässä keitettiin pyykkiä. Mahtoiko olla kummoinen tietolähde...

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #12 : 28.02.17 - klo:13:56 »
  lipeässä keitettiin pyykkiä. Mahtoiko olla kummoinen tietolähde...

Muistan kun 50-luvulla äitini keitti valkopyykkiä lipeässä, mutta kyllä se oli kaupasta ostettua. Siellä ne kuivuivat 20 asteen pakkasessa.

Toisekseen, lipeäkeiton tarkoitus on tappaa taudit kehistä. Muutenhan riittäisi vesikeitto.

.
« Viimeksi muokattu: 28.02.17 - klo:14:03 kirjoittanut jiihoo II »