Kirjoittaja Aihe: Kattovesi on emäksistä.... pensasmustikat  (Luettu 1654 kertaa)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Kattovesi on emäksistä.... pensasmustikat
« : 27.02.17 - klo:10:47 »
Onko kukaan kokeillut tehdä itse pesuun käytettävää lipeää tuhkasta?  Tuhkalipeää.  Lapsuudestani muistelen, että se oli ihan toimiva aine.

Asia ei sopinut tuonne kehänpesuosastoon niin tähän: Eräänä päivänä mittasin maalla sadevesitynnyristä pH:n. Se oli emäksistä pH 8. Sama kuin Helsingin vesijohtovedessä. Sadevesi siis muuttuu emäksiseksi katolla olevan tuhkan johdosta.

Vaikka olisi pitänyt tajuta asia, niin kastelin pytyissä olevia pensasmustikan taimia  kattovedellä. No nehän menivät henkitoreisiin. Pensasmustikka tarvitsee pH 5 maaperän. Niiden juurissa on sienirihmasto. Rihmasto ei tykkää hyvää että niskaan jysähtää ph 8 vettä.

Jos maaperässä on multaa tai savea, se nostaa pH:n 6:een. Pensasmustikka lopettaa kasvun siihen paikkaan.

Mäntykankaan kuntassa pensasmustikka kasvaa parhaiten. Kasvihuoneessa tulee 1 metrin vuosikasvuja, kun taimen istuttaa 45 litran laastipaljuun.
« Viimeksi muokattu: 27.02.17 - klo:17:36 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Kattovesi on emäksistä......... pensasmustikat
« Vastaus #1 : 27.02.17 - klo:10:56 »
.
Olen kasvatellut pensasmustikkaa vuosikaudet 90 litran laastipaljuissa maan päällä. Kyllähän ne hengissä pysyvät, mutta huonosti.

Yksi syy on se, että aurinko paistaa mustan pytyn kylkeen ja juurakko kuumenee niin että juuret kuolevat auringon puolelta. Sama koskee muitakin kasveja.

Erkoiskäsittelyn tarvisee

- itsepölyttyvä muurain Nyby
- jättipuolukka
- pensasmustikat.

Ne kaikki  tarvisevat pH 5 kasvualustan.

Sellaisen saa aikaan kun kaivaa maahan ison astian ja laittaa siihen sopivan kasvualustan.
ehkä sen joutuu vaihtamaan muutaman vuoden välein, mutta niihäön sitä joutuu muillekin kasveille vaihtamaan.

Itselläni on 500 litran muovisäiliötä, ja myös rosterialtaita. Niistä saa pihaan uusia riittävän suuren astian jossa pensasmustikkakin kukoistaa.
.
« Viimeksi muokattu: 27.02.17 - klo:11:49 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Kattovesi on emäksistä......... pensasmustikat
« Vastaus #2 : 27.02.17 - klo:11:05 »
.
Löysin luonnosta jättiläspuolukan. Sen marja on karpalon kokoinen. Olen kasvatellut sitä 5 vuotta.

Puolukka kasvaa ihan mukavasti 45 litran astiassa.
3 litran ruukussa se pysyy elossa mutta eipä juuri kasva. Ruukku nimittäin läpikuivuu hetkessä

Muurahaiset tykkäävät rakentaa pesänsä lämpimään ruukkuun. Tätä en edes älynnyt pensasmustikoista. Muurahaiset kaivavat ontoksi juurakon. Myös  onkimadot nousevat ruukkuihin ja syövät kasvualustaa.

Olen yrittänyt aikaisemmin istuttaa puolukoita luontoon, mutta ne ovat kaikki kuolleet. Ilmeisesti ymmärryksen puutteeseen.

Lakan paras kasvualusta on  rahkasammalta ja hapanta suoturvetta 1:1 , mutta siitä puolukka ei taas tykkää yhtään.

Pensasmustikalle suositellaan hapanta suoturvetta, mutta 10 vuoden kokemuksella paras vaihtoehto on mäntykankaan pintakuntta.

Tämä on eräänlaista laboratoriotoimintaa. Ainakin olen oppinut kasvattamaan näitä kasveja. Niissä on pieniä nyansseja.
Myös olen oppinut, että metsän lahoavilla hakekasoilla ei pidä lannoittaa näitä kasveja. Siinä kohtaa tulee juurakkoon musta aukko.

« Viimeksi muokattu: 27.02.17 - klo:11:51 kirjoittanut jiihoo II »

kontiainen65

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Vs: Kattovesi on emäksistä.... pensasmustikat
« Vastaus #3 : 13.03.17 - klo:13:21 »
Pensasmustikkaa voi ilmeisesti lannoittaa mänty- ja rhodolannoitteella. Eikä karkkia  :D