Kirjoittaja Aihe: Parituspesän ruokinta luomussa.  (Luettu 1528 kertaa)

velimikko

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Parituspesän ruokinta luomussa.
« : 03.03.17 - klo:14:16 »
Suunnittelen seuraavaa kesää ja pitäisi tuottaa omia kuningattaria.

Parituspesään(Apidea) lisätään ruokataikinaa eli yleensä Apifondaa. Minulla on luomumehiläisiä ja ruokintataikinankin pitäisi olla luomua. Onko antaa vinkkiä, millä voisi korvata Apifonda ruokintataikinan, jotta sekin olisi luomua.
 Minulla on kyllä luomusokeria. Saisiko siitä jotenkin toimivaa ruokintataikinaa. Tällaista taikinaa voisi hyödyntää muutenkin keväisin lisäruokinnassa.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: Parituspesän ruokinta luomussa.
« Vastaus #1 : 03.03.17 - klo:15:23 »
Kokeile tehdä omasta hunajasta (jos EKM vapaata) ja jostain luomupölysokerista oikealainen tahna, joka pysyy, eikä tahraa mehiläisiä

japekan

• Jäsen
  • **
  • Etelä-Häme
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.03.17 - klo:17:14 »
Ei ole aina taikinaa ollut. Olen käyttänyt normaalia ruokintaliuosta, ja sen päälle laittanut lekasoraa sentin verran. Hyvin on toiminut. Ei parane paljon heilutella pesiä alkuvaiheessa, ettei läiky.

qween

• Vieras
« Vastaus #3 : 03.03.17 - klo:19:28 »
Olen aina käyttänyt sokeriliuosta ja niin  tekee kyllä kaikki muutkin.

Jos ainoastaan tuottaa emoja omiin tarpeisiin kannattaa kasvattaa emot jaokepesissä, tuottaaa huomattavasti parempia emoja ja pariutumis prosentit kasvaa. Kun emo lähtee parituslennolle mukaan lähtee vanhoja mehiläsiä seuraksi, ettei heti jäisi syötiksi. Siksi onnisutminen on parempi isommassa pesässä tai jaokkeessa verrattuna miniboxiin. Muita hyviä puolia, emo saa heti hyvän hoivan kuorittuaan ja tarpeeksi ruokaa.

Jos taas myy emoja kannattaa käyttää noita pieniä apideat sun muut, koska siinä säästää resursseja, näin se menee.

Minä lataan apideat vanhoilla emoilla (pois menevät), niin että kun kaikki on valmista kun uudet emot kuoriutuvat. Näin ei tarvitse pitää niitä kellarissa ja olosuhteet ovat paremmat kun apideassa on jo kuoriutuvia mehiläisiä, siitepölyä ja mettä, eikä niin että emo kuoriutuu tyhjään pesään vahojen akkojen ympäröimänä.
« Viimeksi muokattu: 03.03.17 - klo:19:36 kirjoittanut qween »