Kirjoittaja Aihe: Pesämäärän lisäys  (Luettu 5874 kertaa)

Hunaja herra

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Pesämäärän lisäys
« : 03.06.17 - klo:22:16 »
Moi "vanhat parrat".

Mikä olisi tehokkain tapa lisätä pesiä, kun halutaan nopeasti kasvattaa pesämäärä 0-100?
 Osto pesät ei oo vaihtoehto kuin ehkä 10kpl/vuosi.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: Pesämäärän lisäys
« Vastaus #1 : 04.06.17 - klo:08:11 »
Kyllähän laajentaminen ostamalla ne 10 vahvaa pesää, jakamalla ne mahdollisimman moneksi jaokkeeksi (max. 2-4) ja ostamalla niihin munivat emot, onnistuu muutamassa vuodessa.
Mutta kun mehiläispesä rakentaa kakustoa normaalioloissa vain laatikollisen tai kaksi, niin nopeata laajennusta varten sinun on ostettava rakennettua EKM-vapaata kakustoa myös.
Mitä rakennettu kakusto nykyään maksaa? 3€, vai 5€/kpl?  Ja muutenkaan halpaan kalustoon ei kannata sortua.

Toinen juttu on sitten se hunaja.  Jos et välitä siitä, että hunajaa pitäisi tulla myytäväksi asti, nopeastikin homma onnistuu,

Kolmas homma on sinun taitosi.  Vuodessa parissa ei kukaan voi olla niin taitava, että saa mehiläisensä vietyä aina seuraavaan kesään saakka elossa ja kunnossa.

Jos ottaisit tähtäimeksi vähintään 5 vuotta, ammattikurssit ja koulutukset, olisi neuvominen helpompaa.
« Viimeksi muokattu: 04.06.17 - klo:08:17 kirjoittanut Pchelovod »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.06.17 - klo:09:07 »
.
100 pesän hommaaminen on niin iso juttu, että ei sitä tällaisen huutoäänestys-foorumin perusteella voi ryhtyä. Ensi pitää olla aika hyvät taidot.

Ensinnäkin tarvitaan melkoinen varastorakennus tavaroita varten. Jos se on mikä tahansa lato, kalliit kakut  homehtuvat.

Rahaa uppoaa paljon. Pitää olla samalla hunajatuloja ha asiakaskuntaan pitää kasvattaa.

Kannattaa mennä jonnekin ammattilaiselle töihin kisälliksi ja katsoa, miten homma pelaa.

Tärkeintä on laitumet. Onko vapaita laitumia 100 pesälle. Pitää olla laidun tuntemus. Kirjat antavat täysin väärän kuvan. Melkoista puppua. Jos ympäristö on jo miehitetty pesillä, vaikeaksi menee.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3 : 04.06.17 - klo:09:20 »
.
Sanotaan vaikka pohjusten rakennuttamine. Laatikko pohjuksia vaatii 7 kg hunajaa, jotta kennot ovat valmiit.
Hunaja maksaa 5 €/kg ja sokeri 0,5 €. Pesään menee 5 laatikkoa.

35 € x 5 =  175 € arvosta hunajaa tai sitten osa sokerilla.

Laatikot....pohjat ja katot...

Pian huomaa ettei ne mehiläiset olekaan kalliita vaan joku muu. Ja tuottoja pitäisi saada mahdollisimman pian.
Mehiläiset ovat se tuottava osa, ja se pitäisi saada pelaamaan.
.
.ja varroa...

.

Hunaja herra

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #4 : 04.06.17 - klo:22:40 »
Ammattitutkinto plakkarissa kohta. Eli rutiini isomman määrän hoidosta vain puuttuu.

Kaluston varastointi tilaa 500m4 ja linkoomotilaa noin 200m4.
Toki tilat pitää rempata/kunnostaa mehialaan sopiviksi.

Nopein ja kustannustehokkain pesämäärän lisäys tapa kiinnostaa.

Kraini15

• Täysjäsen
  • Harrastelijatarhuri / Eurajoki
    • Profiili
« Vastaus #5 : 05.06.17 - klo:08:01 »
Tässä on ainakin minun tiedossani oleva systeemi. Nopeammista en tiedä.

https://www.slideshare.net/hunajanet/janne-leimi-mehilispesien-lisminen

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #6 : 05.06.17 - klo:09:24 »

Nopein ja kustannustehokkain pesämäärän lisäys tapa kiinnostaa.

Okei

Useimmat haluavat jakaa pesänsä keväällä. Se pilaa kuluvan kesän sadon. Esim jaettu pesä ei pysty keräämään vadelmahunajaa.

Kun kesäkuussa ryhtyy emon kasvatukseen, 3 kakun paritusjaokkeesta saa hyvän alun jaokkeille. Sitten heinäkuun lopulla voi vahvistaa pääpesien sikiöillä nämä jaokkeet  yhdelle osastolle.

Keväällä on helpompi vahvistaa pesää kuin jotain kaikkeen rääpälettä. On helpompi kasvattaa uusi pesä heinäkuussa kuin toukokuussa. Elokuussa ei enää onnistu koska kukat loppuvat.

No tuo siitepöly-hiiva-soija ruokinta huhtikuussa on yksi keino. Olen tänä keväänä tuplannut pesäni sen avulla. Sähkölämmitys antaa suuriin pesiin kovan vauhdin.

Pienet pesät ovat pieniä ja kehitys on hidasta.

.

.
« Viimeksi muokattu: 05.06.17 - klo:10:46 kirjoittanut jiihoo II »

satunnainen

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #7 : 05.06.17 - klo:13:15 »
Varroan täydellinen hallinta kaikissa olosuhteissa on perusedellytys kannattavalle mehiläishoidolle. Ennen sitä ei mikään,  eikä millään keinoin suoritettu pesien lisäys ole kannattavaa.
Nyt olemme suursäätilan suhteen sellaisessa tilanteessa että on mahdollista myöskin tulla erittäin varhainen syksy. Kun muistamme yhdenkin syksyn jolloin mehiläisten lennot loppuivat 8 päivänä syyskuuta täydellisesti, seuraavan kerran pääsivät ulos huhtikuun 27 päivänä seuraavana vuonna.
Varroan kanssa ei ole leikkimistä,  jos tavoitellaan kestäviä mehiläisiä.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #8 : 05.06.17 - klo:15:00 »
Kalusto kannattaisi olla yhtenäistä heti alusta alkaen, mutta se vaatii rahaa.  Perikunnilta ja toisilta tarhaajilta ostetut ylijäämäkamat ovat tietenkin halvempia, mutta epäyhtenäistä, eikä kovin kaunistakaan.  Jos tekee paljon, tai kaiken itse, kannattaa satsata kunnon työkaluihin ja lämpimään verstastilaan.
Rakennettua kakustoa kun ostaa toisilta halvalla, on vaarana saada kaupanpäälisiksi EKM ja muutakin. 

Sarvika

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #9 : 05.06.17 - klo:16:32 »
Kaikki riippuu siitä miten olet lähdössä liikkeelle, kuinka monella pesällä jne. ?

En itse lähtis laajentaa muutamassa vuodessa 0-100, jos ei ole käytännön kokemusta. Harjoittelisin 10-30 pesällä ainakin viisi vuotta. Hosumulla tässä alassa ei tule mitään ja kärsivällisyyttä pitää olla. Uskon että kaikki maailman mehiläishoitajat ovat tässä samaa mieltä. Ensimmäisinä vuosina tehdään niitä tarpeellisia virheitä ja hiotaan omaa hoitotaitoa sekä sitä tärkeää ruttiinia. Oli se sitten markkinointi, kalusto tai käytännön mehiläishoito

Kun haluaa lajentaa, tärkeintä on oma emonkasvatus, ainakin osittain oma.
Kesäkuussa-heinäkuun puolessa välin tehdään jaokkeet niin että jaetaan ne vähän heikommat pesät. Eli ei ne muutamat jotka ovat niitä kirkkainta kärkeä, ne tuottaa sen hunajan.

Jos haluaa otta ruahallisemmin ja laajentaa niin että hunajaakin kertyy, nii toi Janne Leimin powerpointti on hyvä.

Jos haluaa nopeasti laajentaa tehdään, kesäkuussa 4 kakun jaokkeita kaikista pesistä pariutuneilla emoilla jotka ruokitaan aina syksyyn asti, hunajaa ei tule tällä ollenkaan menetelmällä.

PS. ammattitutkinnoilla ei tehdä mitään ennen kuin on ensimmäsitä pesää kunnolla avannut, kaikki se "taito" hajoaa käsin juuri siinä hetkessä. ;D

« Viimeksi muokattu: 05.06.17 - klo:16:38 kirjoittanut Sarvika »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #10 : 05.06.17 - klo:19:46 »
.
Mehiläishoito perustuu siihen, että mehiläinen on villieläin. Pitää oppia tuntemaan sen tavat, jotta voi varautua, mitä se nyt aikoo tehdä.

Pitää oppia mehiläiskuiskaajaksi. Jos tekee sen vaistojen vastaisesti, mehiläisiltä menee energiaa taistelussa tutkainta vastaan.

Ja kun jotain tekee, eri pesät reagoivat eri tavalla.

Olen tuntenut paljon hoitajia, jotka aikoivat ammattilaseksi, mutta selkä petti 40 v.

Joopa joopa. Tunnen tässä 15 km säteellä 4 hoitajaa. Kaikki ovat yli 70 v. Muista en tiedä.

« Viimeksi muokattu: 05.06.17 - klo:19:48 kirjoittanut jiihoo II »

Sarvika

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #11 : 06.06.17 - klo:07:31 »
Tämä Leimin liisäämisohje ei siiten toimi kraineille tai muille parveileville kantoille. Kraineilla ei voi odottaa kesäkuun puolenväliin asti, ilman että tekee jotain parveilulle.
Eli kraineilla täytyy pesämäärää kasvattaa toukokuisilla ja kesäkuun ensimmäisen viikon jaokkeilla tai sitten lentoharhautus jaokeilla.
.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #12 : 06.06.17 - klo:10:08 »
Minä koko ajan kalustosta.  Jos aikoo ammattilaiseksi yli 100 pesällä, on siinä paljon nostelemista.  Kannattaa hankkia heti alussa farrar -korkuista.  Nosteltavaa on 1/3 vähemmän laatikkoa kohti ja selkä ei rasitu niin paljon.  Tosin hintaakin tulee se kolmannes enemmän, ellei itse tee.

Hunaja herra

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #13 : 06.06.17 - klo:16:43 »
Joo, Kyl kokemusta karttuu kokoajan lisää. Oma historia mehiläisten kanssa lyhyt mutta jotakin sentään, oppia täytyy kokoajan lisää ja lisää.

Kraineilla itse tarhaan nykyään ja tähän tietoon niissä pysynkin.

Sen tiedän että yhdestä pesästä kraineilla saa ainakin 4 pesää talveutukseen, osto emoilla, helposti. Mikäli ei havittele hunajasatoa.

Itse viime kesänä tyhmyyttäni yritin saada emoni pariutumaan vaikka lähellä, eikä itselläkään ollut tarpeeksi kuhnuriainesta ilmassa.
Viisastuin siitä ainakin ja tänäkesänä tarkoitus ainakin tuplata pesämäärä, ostoemoilla. ja yrittää josko saisi onnistumaan nyt pariutumiset edes muutamalle emolle. Onneksi lähistöllä ei ole muita tarhaajia, sotkemassa pariutumista.

Itse en näe tuotta kaluston yhteensopivuutta vielä haasteena, sillä oikein toimittuna, minä kyllä tiedän mitä kalustoa milläkin tarhallani on ja mitkä sopivat yhteen keskenään.

Juttelemalla tarhaajien ja kuuntelemalla ammattilaisia, saa ideoita, joita kokeilla ja sitä kautta löytyy oma tapa mikä toimii, juuri minun tyylilleni tarhata mehiläisiä.

Sarvika

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #14 : 06.06.17 - klo:20:00 »
Minä koko ajan kalustosta.  Jos aikoo ammattilaiseksi yli 100 pesällä, on siinä paljon nostelemista.  Kannattaa hankkia heti alussa farrar -korkuista.  Nosteltavaa on 1/3 vähemmän laatikkoa kohti ja selkä ei rasitu niin paljon.  Tosin hintaakin tulee se kolmannes enemmän, ellei itse tee.

Tässä harrastuksessa/ammatissa kannattaa ehdottomasti selkä pitää kunnossa läpi vuoden, treeniä vaan, muuten hajoaa ja mitään kaljamasua ei kannata mukanaan raahata ;)
Farrareiden kannssa tulee enempi toistoja, en tiedä mikä loopupeleissä on parempi. Itse olen niitäkin kokeillut, mutta langstrottit vienyt voiton, niin monta hyvää puolta ja hyvällä suunnittelulla niitäkään ei tarvii hirveästi nostaa.