20.09.18 - klo:15:54

Kirjoittaja Aihe: Korkeat pesät  (Luettu 2141 kertaa)

Emo

• Seniori
    • Profiili
Korkeat pesät
« : 05.07.17 - klo:22:00 »
Olisiko hyviä vinkkejä lyhyille hoitajille ja korkeille pesille? Jossain kohti vasn loppuu voimat ja pituus.

Yksittäisiä peitettyjä kakkuja olen ottanut pois mutta se ei kyllä enää riitä.

Voisiko täyden mutta peittämättömän laatikon siirtää matalamman pesän päälle? Jos, niin pitäisikö mehiläiset harjata vai voisiko laittaa sanomalehteä väliin?

Onkohan pesänosturit hankalia käytännössä?

Vai mitä ihmettä keksisi. Viisi farraria vielä menee mutta nyt on parveilun takia jaettuna yksi pesä,  jota ei millään saa yhdistettyä ainakaan niin, että hunajalaatikot on päällä. Ehkä joskus siirretään emot ylös, mutta näyttää olevan vielä opittavaa ihan perinteisessäkin tavassa hoitaa...

Reijo

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Vs: Korkeat pesät
« Vastaus #1 : 06.07.17 - klo:00:27 »
Jos on sulkuristikoita käytössä, se ensin ja päälle hunajalaatikko sellaisenaan sen takia jos emo
sattuu olemaan siellä se jää henkiin.Näin olen tehnyt kauan huippuvuosina jos tarhassa on matalampia pesiä.
Mitään ongelmia ei ole ollut.

Ronnberg

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #2 : 06.07.17 - klo:00:36 »
Tuo on valitettavan tuttu asia.  Kun on sadonkorjuun aika otan yleensä jonkun pojista mukaan nostamaan niin ei tarvitse itse vanhaa selkää liiaksi venyttää.   Kyllä täysi Farrarikin painaa ihan riittävästi.   Täytyy kyllä hattua nostaa niille varttuneemmille mehiläishoitajille jotka vielä korkealla iällä jaksavat vanhoja puisia Langstrotheja nostella.   

Kun aloitin mehiläisillä laitoin pesät mihin sattui metsään mielestäni hyvään paikkaan..    Nykyisin valitsen paikan sen mukaan että autolla+peräkärryllä pitää pasta ihan viereen jotta kanniskelu jää mahdollisimman vähään.   

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #3 : 06.07.17 - klo:09:02 »
Miten olis allaspesä?  Vaikka 30 kakkua alimmassa kerroksessa ja matalat pienet hunajalaatikot.