19.08.18 - klo:12:31

Kirjoittaja Aihe: Emon ylhäällä.  (Luettu 3768 kertaa)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Emon ylhäällä.
« Vastaus #15 : 14.07.17 - klo:12:27 »
.
USA:ssa käytetään yleisenä parveilun torjuntaan sellaista systeemiä, että kaikki ruokakakut ja sikiöt nostetaan jatkuvasti  sulkuristikon yläpuolelle ja emo laitetaan munimaan vahapohjuslaatikkoon sulkurin alle. Mehien on pakko rakentaa pohjukset.

Oma juttunsa on, että jos pesä on saanut parveiluimpulssin se ei rakenna mitään.

Itse en rakennuta keväällä pohjuksia, koska keväthunaja on parhaan makuista. Sen sijaan rakennutan pohjukset rypsillä tai horsmalla.

Parveilu ei ole ongelma jos se tapahtuu kesäkuun puolivälin jälkeen. Parveilematonta kantaa on työläs pitää yllä pikkutarhassa ja hybridit tuovat parhaiten hunajaa. Silloin kun pesän pitäisi sikiöidä täysillä pääsatoa varten, se alkaakin tippaakaan sikiöintiä. Semmonen ei käy.

Siis yläpesässä laitetaan vahapohjuslaatkko ylimmäksi ja siinä USA:n systeemissä laitetaan alimmaksi.

Olen juhannuksen jälkeen laitellut noin 400 vahapohjuskehää valeparvia varten. Kakut tulee kyllä uusittua, se ei ole mikään ongelma. Mutta järjetön kakuston uusiminen maksaa hitosti.
.

Parveilu ei ole mikään kauhea juttu, mutta kyllä siinäkin tulee herkästi  vastaan  " liika on liikaa" raja.

Sitä en ymmärrä miten parveilukeskustelu menee välittömästi ilkkumiseksi.

.

.
« Viimeksi muokattu: 14.07.17 - klo:12:40 kirjoittanut jiihoo II »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #16 : 14.07.17 - klo:14:12 »
Mutta järjetön kakuston uusiminen maksaa hitosti.

Mulla kun on oma pohjukkeiden valulaite, ei kakuston uusiminen maksa muuta kuin sen oman työn.   Ja onhan se iso asia sekin, vaikka laskisikin kymmenen ja puolen euron tuntipalkalla.  Tai menetettynä vapaa-aikana.  Mutta kun tämmösellä eläkeläisellä on aikaa.  Nyt haaveilen pohjukemankelista...

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #17 : 14.07.17 - klo:16:00 »
.
Ei se kalleus sinun työstä johdu vaan mehjläisten.

Kun mehiläiset rakentavat laatikon pohjuksia, siihen menee 7 kg hunajaa.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #18 : 14.07.17 - klo:17:14 »
Ei se kalleus sinun työstä johdu vaan mehjläisten.
Kun mehiläiset rakentavat laatikon pohjuksia, siihen menee 7 kg hunajaa.
Totta. Mulla olis nytten sitten jo 14 kg enemmän hunajaa joka pesässä.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #19 : 14.07.17 - klo:19:24 »

Totta. Mulla olis nytten sitten jo 14 kg enemmän hunajaa joka pesässä.

Sama juttu mulla, vaikkei ole yläpesiä

.