Kirjoittaja Aihe: Joke emäpesän viereen.  (Luettu 3002 kertaa)

rantola1

• Seniori
    • Profiili
Joke emäpesän viereen.
« : 13.07.17 - klo:09:16 »
Miten jaoke tehdään emäpesän viereen.
Jaetaanko emäpesän sikiöt tasan jaokkeen kanssa.
Laitetaanko pesät ihan kiinni toisiaan että kenttämehiläiset
lentää kumpaankin.
Ja miten niitä seurataan.

Juhis

• Täysjäsen
  • Isojoki, Etelä-Pohjanmaa
    • Profiili
Vs: Joke emäpesän viereen.
« Vastaus #1 : 13.07.17 - klo:09:45 »
Miksi haluat viedä lentomehiläiset emäpesältä tähän aikaan?

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.07.17 - klo:10:43 »
En nyt mutta kun sato kentältä loppuu niin sitten vasta.
Ei tarvitse siirtää jaoketta mihinkään. Mutta en ole ennen
tällaista toimenpidettä tehnyt niin kaipaisin vähän tietoa
toimenpiteestä, kuten ostoemon sijoituksesta ynnä muusta.

Ronnberg

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #3 : 13.07.17 - klo:14:27 »
Itse olen nyt muutaman vuoden toiminut sen neuvon varassa että  ottaa vanhan emon ja muutaman sikiökakun sekä avo että peitetty ja tehnyt uuden pesän 2-3 metriä sivulla ja vähän taakse.    Ja muutaman päivän päästä uusi emo siihen vanhaan.    Tänä kesänä siirsin tosin yhden jaokkeen puolen kilometrin päähän mutta en ole vielä kerinnyt katsomaan miten voi. 

Mutta en ole mikään asiantuntija joten mielelläni kuuntelisin tästäkin kokeneimpien kommenteja ja neuvoja.    Tänä kesänä niistä kolmesta jotka jaoin ja laitoin vanhaan pesään uudet emot niin tappoivat heti yhden emon vaikka olin jättänyt neljä päivää emottomaksi ja mielestäni poistanut kaikki emokupit.   Ilmeisesti sinne oli kuitenkin jäänyt toinen emo tms...   Väsyin tuohon pesään niin että jätin omaan rauhaan - tehkööt sitten itse uuden emon.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #4 : 13.07.17 - klo:14:30 »
Jos kysymyksesi kuuluu:  Miten tehdään jaoke uudella emolla loppukesästä tai hunajan oton aikaan emäpesän viereen niin, että siitä tulee yhtä vahva ja yhtä hyvä talvehtija kuin emäpesästäkin.  Juuri noin kuin itse ehdotit.  Laatikot vierekkäin, sikiöt tasan ja lentomehiläiset tasan. Seurataan ja järjestetään tarvittaessa niin, että lentomehiläiset lentävät yhtäpaljon molempiin.

Juhis

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #5 : 13.07.17 - klo:16:44 »
  Tänä kesänä niistä kolmesta jotka jaoin ja laitoin vanhaan pesään uudet emot niin tappoivat heti yhden emon vaikka olin jättänyt neljä päivää emottomaksi ja mielestäni poistanut kaikki emokupit.   Ilmeisesti sinne oli kuitenkin jäänyt toinen emo tms...   Väsyin tuohon pesään niin että jätin omaan rauhaan - tehkööt sitten itse uuden emon.

En tiä kuinka teit mutta itse en ostoemoille edes harkitse muuta kuin häkin kautta. Kalikka vesiämpäriin ja auki, napataan kroolaava emo pinnalta takaisin kalikkaan tai jos on pesän vieressä niin suoraan häkkiin. Ja se häkkihän painetaan sellaseen kohtaan sikiökakkua missä kennonkansia jo järsitään auki

Emokenno on kyllä helppo jos on omaa kasvatusta mutta kostaa myöhemmin kun jalostus  ei oo vielä siinä pisteessä että selkäkilpi värjääntyis kennossa

Takala

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #6 : 13.07.17 - klo:17:56 »

En tiä kuinka teit mutta itse en ostoemoille edes harkitse muuta kuin häkin kautta.  Ja se häkkihän painetaan sellaseen kohtaan sikiökakkua missä kennonkansia jo järsitään auki.

Miten tuon häkin kanssa sitten menetellään jatkossa?
Pääseekö se emo sieltä jotenkin pois omin neuvoin?

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #7 : 13.07.17 - klo:19:54 »
Jos kysymyksesi kuuluu:  Miten tehdään jaoke uudella emolla loppukesästä tai hunajan oton aikaan emäpesän viereen niin, että siitä tulee yhtä vahva ja yhtä hyvä talvehtija kuin emäpesästäkin.  Juuri noin kuin itse ehdotit.  Laatikot vierekkäin, sikiöt tasan ja lentomehiläiset tasan. Seurataan ja järjestetään tarvittaessa niin, että lentomehiläiset lentävät yhtäpaljon molempiin.
[/quote
Hyvä, mutta miten ]voin vaikuttaa niiden lentoihin että molempiin menee saman verran.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13.07.17 - klo:21:38 »
Jos teet jakamisen hunajan oton yhteydessä, ravistelet molempien eteen yhtä paljon mehiläisiä.  Jos teet aiemmin, järjestät pesät niin, etteivät mehiläiset tiedä kumpi pitäisi valita.  Ja voithan sinä aina vaihtaa niiden paikkoja, jos toiseen lennetään enemmän kuin toiseen.

Ronnberg

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #9 : 13.07.17 - klo:23:42 »
  Tänä kesänä niistä kolmesta jotka jaoin ja laitoin vanhaan pesään uudet emot niin tappoivat heti yhden emon vaikka olin jättänyt neljä päivää emottomaksi ja mielestäni poistanut kaikki emokupit.   Ilmeisesti sinne oli kuitenkin jäänyt toinen emo tms...   Väsyin tuohon pesään niin että jätin omaan rauhaan - tehkööt sitten itse uuden emon.

En tiä kuinka teit mutta itse en ostoemoille edes harkitse muuta kuin häkin kautta. Kalikka vesiämpäriin ja auki, napataan kroolaava emo pinnalta takaisin kalikkaan tai jos on pesän vieressä niin suoraan häkkiin. Ja se häkkihän painetaan sellaseen kohtaan sikiökakkua missä kennonkansia jo järsitään auki

En varma mitä tarkoitat häkillä.  Nehän tulee pienessä muovisessa häkissä jossa muutama apulainen mukana.  Häkki on tulpattu hunajalla.   Laitan sen ylimpään laatikkoon kahden kennon väliin tulitikusta roikkumaan.  Parin päivän päästä tulppana toimiva hunaja on syöty - sisältä että ulkoa ja uusi emo pääsee pesään.   Teoriassa kait parissa päivässä pesän pitäisi tottua uuden emon hajuun.    En tiennyt että se pitäisi painaa sikiökakkuun sisään ?

Juhis

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #10 : 14.07.17 - klo:07:03 »
Googlaa "emonasetushäkki"

Tässä Leimin kirjoitus aiheesta

"Emon asettaminen asetushäkillä

Emon asettamisen onnistuminen on varmempaa asetushäkin avulla kuin käyttämällä kuljetushäkkiä varsinkin sadottomana aikana. Tämä menetelmä sopii hyvin emon asettamiseen loppukesällä elo- syyskuussa. Tässä menetelmässä vanha emo poistetaan ja pesästä etsitään peittosikiökakku, jolta on juuri kuoriutumassa mehiläisiä. Kakulta valitaan kohta, jolla on hunajaa ja juuri kuoriutuvia mehiläisiä. Uusi emo asetetaan kakulle tällaiselle kohdalle ja asetushäkki painetaan emon ympärille niin, ettei häkkiin tule mukaan pesämehiläisiä. Tämä on hyvä tehdä sisätiloissa esim autossa, sillä nuori emo saattaa lähteä lentoon. Häkkiin syntyvät mehiläiset ottavat emon vastaan ja emo ryhtyy munimaan häkin sisällä. Yleensä pesämehiläiset tekevät kulkutien häkin reunan alitse ja vapauttavat emon häkistä. Vastaanotto on käytävä tarkistamassa 3-5 vrk:n kuluttua ja poistettava asetushäkki. Emo ei aina ole vielä tuolloin vapautunut häkistä ja jos näin on, niin hoitaja vapauttaa emon häkistä tarkistuksen yhteydessä."

Kuten tuossakin sanotaan, emo ei aina pääse pois reunan alta vaan tarkastus olis hyvä tehdä. Yhden olen nähnyt yksin kuolleena häkissä ja muutama kymmenestä jää sinne muniin

« Viimeksi muokattu: 14.07.17 - klo:07:10 kirjoittanut Juhis »

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #11 : 09.08.17 - klo:21:11 »
[/quote
Hyvä, mutta miten ]voin vaikuttaa niiden lentoihin että molempiin menee saman verran.

Kun teen jaokkeen emäpesän viereen ja ladon sikiöt tasaan molempiin niin kumpaan laitan ostoemon.
Ja laitanko ostoemon samalla kun ladon sikiötkin.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #12 : 10.08.17 - klo:06:37 »
Kun teen jaokkeen emäpesän viereen ja ladon sikiöt tasaan molempiin niin kumpaan laitan ostoemon.
Ja laitanko ostoemon samalla kun ladon sikiötkin.
Ostoemo tietenkin siihen emottomaan.  Jos tuosta hirveästä mehiläismärästä et saa seulottua pesän omaa emoa, näet kolmen päivän päästä muninnasta, kummallekko yhdyskunnalle se alkuperäinen emo meni - toivottavasti. Eiköhän sen ostoemon voisi tuossa hälinässä laittaa vaikka heki häkissään.  Tai mielummin sitten, kun tuntevat ruokinnan alkaneen. 

Jos jaoke ja se toinen pesä  joutuvat olemaan vierekkäin, kannattaa laittaa toinen hieman vasemmalle ja toinen oikealle alkuperäisestä paikasta, niin lentomehiläiset menevät tasan.  Laatikoiden väritys ja lentolaudan tuoksu vaikuttavat myös.
« Viimeksi muokattu: 10.08.17 - klo:06:42 kirjoittanut Pchelovod »

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #13 : 10.08.17 - klo:15:36 »
Voiko sen ostoemon laittaa vasta sitten kun näkee kummassa pesässä on munia.
Kuitenkin en vielä aloita syöttöä vaan jätän yhden hunajalaatikon kumpaankin.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #14 : 10.08.17 - klo:19:17 »
Kolmessa päivässä jo näkee, kummassako pesässä on munia ja kummassa ei.  Toinen juttu on sitten se, ovatko mehiläisesi sellaista sorttia, että aloittavat heti emottomiksi tultuaan  emokennojen värkkäämisen.  Sitten pitäisi varmistaa, ettei niiden rakentaminen jatku tai ole esteenä uuden emon vastaanotolle.