10.12.18 - klo:01:42

Kirjoittaja Aihe: Hunajan säilytys.  (Luettu 2079 kertaa)

rantola1

• Konkari
    • Profiili
Hunajan säilytys.
« : 14.07.17 - klo:21:24 »
Nyt kun jälleen toivottavasti tulee hunajaa talveksikin ja ei ole oikein lämmintä tilaa
niin voiko sen jättää hunajapurkkeihin  talveksi, tilaan joka on kylmänä koko talven.
Tulee vaan mieleen kun
 se ilmojen mukaan kesällä pehmenee
ihan itsestään ja on lusikalla otettavissa ja on hyvän makuista. Kuitenkaan ei arvaa
isompaa erää näin säilyttää koska saattaa koko erä mennä piloille. Mulla on rivitalon
varasto jossa pidän +6 astetta koko talven, onkohan riski säilyttää siellä.
Mulla ei ole tänä kesänä lentoalueella rypsiä eikä rapsia, on kaikki sekakukka hunajaa.
Vaivaan yleensä hunajan aika pehmeäksi ennen purkitusta.
« Viimeksi muokattu: 15.07.17 - klo:19:34 kirjoittanut rantola1 »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Hunajan säilytys.
« Vastaus #1 : 15.07.17 - klo:08:18 »
.
Riippuu hunajan rakeisuudesta, mutta yleensä pakkasessa tulee valkea kerros purkin pintaan.
Hedelmäsokeri on nesteenä hunajassa ja rypälesokeri kiteinä. Neste kutistuu kiteiden välissä ja vetää ilmaa kiteiden väliin.

Minulla säilytystila on ollut -4C ja sen kanssa on pitänyt tulla toimeen. Joskus härmä tulee +5C: ssä.

Tänä kesänä lykkää rapsihunajaa rutosti.

« Viimeksi muokattu: 15.07.17 - klo:08:20 kirjoittanut jiihoo II »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.07.17 - klo:10:12 »
Nyt kun jälleen toivottavasti tulee hunajaa talveksikin ja ei ole oikein lämmintä tilaa
niin voiko sen jättää hunajapurkkeihin pakkaseen talveksi.
Jos tarkoitat pakkasella pakastinta, niin siellä hunaja säilyy sellaisena kuin se on pakatessa.  Eli juoksevana.  Mutta kiteytyy nopeasti pakastimesta otettua.

Minä säilytän hunajani ympättynä kiteytettynä 20 l sankoissa ulkorakennuksessa, jossa pakkasta on n. 5 C.  Ennen purkitusta kaavin sankojen pinnasta vaaleamman osan pois omaan käyttöön ja sitten vähän notkistan lämmittämällä ja pakkaan.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #3 : 15.07.17 - klo:11:13 »

Hunaja tuleekin säilyttää viileässä, ettei sen laatu huonone. Täällä on hunajanlaatulaskuri, jossa lasketaan paljonko hunaja vanhenee ajassa ja lämpimässä: http://www.mehilaishoitajat.fi/@Bin/4098720/Laatulaskuri.xls