Kirjoittaja Aihe: Pesän ennakoitu jakaminen  (Luettu 1905 kertaa)

Korpikuusikko

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Pesän ennakoitu jakaminen
« : 17.07.17 - klo:12:07 »
Terve. Hillitseekö pesän parveilua jos pesän jakaa kahteen osaan noin viikkoa ennen parveilukauden alkua. Valeparven periaatteella. Yhdistää takaisin 2-3vk kuluttua. Mielipiteitä?

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: Pesän ennakoitu jakaminen
« Vastaus #1 : 17.07.17 - klo:18:25 »
Jos pesä ei ole vielä yhtää parveilukuumeinen, eikä ole ollut liian ahtaalla, ilman muuta yhtenä parveilua hillitsevänä toimena voi käyttää pesän jakamista kahtia.  Monilla hoitajilla se on ihan rutiinitoimi.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 22.07.17 - klo:18:03 »
.
Vaikka kuinka moni tekeekin pesien jakamista alkukesästä, se heikentää rajusti pesän keruukuntoon saamista. Esim vadelmahunajaa ei tuolla keinolla saa. Pikkupesät menevät tukkoon siinä menossa.

Eikö kannattaisi kuitenkin tehdä valeparvet sitten kun tarkastuksissa löytyy emokennoista maitoa. Miksi panikoida etukäteen.sama homma siinä kuitenkin on.

.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #3 : 22.07.17 - klo:20:28 »
.
Vaikka kuinka moni tekeekin pesien jakamista alkukesästä, se heikentää rajusti pesän keruukuntoon saamista. Esim vadelmahunajaa ei tuolla keinolla saa. Pikkupesät menevät tukkoon siinä menossa.
Kuinka pian jaetun pesän voisi yhdistää takaisin yhteen?  No heti kun parveilukuume on ohi, mutta riittääkö siihen viikko, vai emokennon kehitysaika?

Eikö kannattaisi kuitenkin tehdä valeparvet sitten kun tarkastuksissa löytyy emokennoista maitoa. Miksi panikoida etukäteen.sama homma siinä kuitenkin on.
Yläpesähoidossa olen vuosikausia pohtinut tuota samaa.  Ymmärrän, että sikiöosastoon kun ilmestyy emokennoja, pitää tehdä yläpesähoidossakin jotain.  Mutta kun hunajapuolelle tulee hätäkennoja on se mielestäni vain toivottava asia emon uusimiseen.

Korpikuusikko

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #4 : 22.07.17 - klo:20:39 »
Olisi helppoa harhauttaa koko tarhan pesät silloin kun se ensimmäinen pesä alkaa parvikennoa turaamaan. Kerääjäthän on kuitenkin jo munittu siinä kohtaa vuotta kun vadelma kukkii?
Yläpesähoidosta: Kun parvikennoja ilmestyy, niin olen itse miettinyt sulkurin korvaamista parvilevyllä 2-3vk ajaksi. Toimenpide käytännössä sama kuin valeparvi, ilman 3m siirtoa. Olisiko järkeä?

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #5 : 22.07.17 - klo:22:28 »
Olisi helppoa harhauttaa koko tarhan pesät silloin kun se ensimmäinen pesä alkaa parvikennoa turaamaan. Kerääjäthän on kuitenkin jo munittu siinä kohtaa vuotta kun vadelma kukkii?
Yläpesähoidosta: Kun parvikennoja ilmestyy, niin olen itse miettinyt sulkurin korvaamista parvilevyllä 2-3vk ajaksi. Toimenpide käytännössä sama kuin valeparvi, ilman 3m siirtoa. Olisiko järkeä?

Kerääjät on munittu, mutta pesä tarvitsee yhtä kipeästi pesämehiläisiä, jotka hoitavat sikiöt, käsittelevät hunajan ja lopulta peittävät sen.

Pesien kehitys menee eri tahtia. Miksi ne pitäisi käsitellä yhtä aikaa.

Ja miksi pesämehiläiset ja kerääjät pitää  pitää erottaa huvin vuoksi toisistaan?

Tällaista systeemiä, jota ehdotat, en ole tavannut missään alan kirjallisuudessa. Olen kyllä ehdottanut sitä, jos joku lähtee viikon matkalle parveiluaikaan.

Tärkeää on minun mielestäni, että pesät paahtavat täyttä häkää sikiöitä heinäkuuta varten. Joinakin vuosina vain pari pesää yrittää parveilua, eikä sen takia kannata operaatiota tehdä kaikille 20:lle.

« Viimeksi muokattu: 22.07.17 - klo:22:29 kirjoittanut jiihoo II »

Korpikuusikko

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #6 : 22.07.17 - klo:22:56 »
Aivan totta, ei kannata turhaa työtä tehdä kaikille. Itse tekisin vain kraineille joista 20/20 oli parveilupäällä ja täysin samaan aikaan jokainen pesä aina samalla tarjalla. Tilan ahtaus toki oli laukaisevana tekijänä. Italiaisille ei liene tarvetta.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #7 : 23.07.17 - klo:06:40 »
.
Yksi perusta parveilun  estolle on mehiläiskanta. Toiset ovat tosi vaikea hallita ja toiset ovat vähemmän vaikeita. On vaihdettava geenit jos homma ei kulje mukavasti.

Parveilu ei johdu tilanahtaudesta  vaikka niin selitetään.kun esim pesällä on jo toukokuussa peitetyt emokennot, ei kenelläkään pitäisi silloin kalusto loppua.

Ainakin pitäisi jalostaa kanta, jonka parvi asettuu 2 m korkealle. Onko pakko mennä 10 m korkeuteen oikopäätä, kuten 3 viimeistä tapausta on mennyt. No, sopivaa hyötyliikuntaa.

Toissa vuonna parveilu jatkui elokuulle ja viime vuonna ei tullut paljon mitään.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #8 : 23.07.17 - klo:07:57 »
Noista emoista.... Olen ostanut emoja kymmeniltä eri kasvattajilta. Nytkin on 3 eri kasvattajalta ja vanhoja omia. Vertailupohjaa on.

Minusta tällainen on mielenkiintoista. Jos yrittää pitää jotain "omaa kantaa" siitä on useampi kokemus, että koko tarha menee pilalle sisäisen siitoksen takia. Esim nyt sain 20 emoa huippuhyvästä pesästä, mutta  kun kennot oli peitetty, lähti emopesästä parvi.

Semmonen  tuuri. Ensi vuonna suurin osa pesistä on sisaruksia ja kuhnurit serkkuja. Pitää saada uusi emon alku.

Olen kamppailut hitosti sen puolesta että saisin parveilemattoman kannan, mutta huomasin jossain vaiheessa, että se ei ole mahdollista minun mittakaavassa.  Helpompi on tehdä valeparvia kuin ajaa tuulta takaa.

Minulle iso sato on tärkeintä. Se summaa taitoni. Parveilkoot jos tuovat satoa..

Ilman tällaista jännitystä mehiläishoito olisi maistunut puulta jo ajat sitten.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #9 : 23.07.17 - klo:08:25 »
.
Emoja olisi tarpeeksi mutta pariutuminen? Emot ovat tarpeeksi vanhoja, ja tänään tulee sopiva päivä.

Emot käyttävät pariutumiseen 1-3 päivää. Useimmiten 2. Seuraavaa pariutumispäivää ei ole ennusteessa näköpiirissä viikkoon. . Saa nähä kuin käy.
« Viimeksi muokattu: 23.07.17 - klo:08:45 kirjoittanut jiihoo II »