Kirjoittaja Aihe: Emon laitto takaisin pesään  (Luettu 1301 kertaa)

Beebis

• Jäsen
  • **
  • Kirkkonummi
    • Profiili
Emon laitto takaisin pesään
« : 06.08.17 - klo:08:01 »
Tänä kolmantena kesänä jouduin opettelemaan savustimen käytön. Ostin pesän, joka on kiukkuiitoilla täytetty... Vapaasti pariutunut emo. Myyjä sanoi, varo ettei lähde parveilemaan!

Niinpä olen harhauttanut kesäkuun alussa ja poistanut emokennoja silloin ja sen jälkeen koko kesän. Mehustettuja kuppeja ja ihan suljettuja kennoja. 💯% varmuutta ei ole parveilusta mulla. Olen kahteen otteeseen laittanut naapurin prinsessapesästä muna/avosikiökakun toiveissani perimän muutos.

8.7 ensimmäinen prinsessakehä asiallisine sulkuineen. Eivät alkaneet tekemään siihen emokennoa, mutta alhaalla sikiöosastossa taas emokennoa! Uusi muna/avosikiökakku 18.7( kiukkuiita samalla jäähylle parituspesään, jossa munii täyttä päätä nyt)  ja parin päivän päästä kurkattu päältä että niinkuin olisikin kenno kahden kehän välissä.

Katsottu 30.7, 4.8 ja taas.ei munia ja mutta vielä peittosikiöitä jäljellä...

Kysynkin kommentteja onko järkeä laittaa vanha munivat emo takaisin?
Odotella että jos vaikka kuitenkin pesässä olisi nuori emo joka ei vaan vielä muni?
Vai ottaa hunajat kun on peitetty ja antaa mehit kahden jaokkeen vahvistukseksi?
Tehdä pikkujaoke kevään varalle munivasta mutta kireestä emosta ja jakaa loput mehit tasan kolmelle jaokkeelle?

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Emon laitto takaisin pesään
« Vastaus #1 : 06.08.17 - klo:10:01 »
.
Sulkuristikolla voit seuloa, onko siellä emo.

Osta parempi emo. Niitä on nyt saatavilla.

Nyt pitäisi pesissä olla muniva emo. Syyskuuhun on sikiökierto aikaa ja nyt tästä eteenpäin pesät tekevät talvimehiläiset.