Kirjoittaja Aihe: Sadonkorjuu ja ruokinta 2017  (Luettu 7262 kertaa)

Emo

• Seniori
    • Profiili
Vs: Sadonkorjuu ja ruokinta 2017
« Vastaus #15 : 10.08.17 - klo:14:40 »
Minä ainakin olen saanut hunajan käymään joka vuosi. Eli en kyllä väheksy kosteuden mittaamista yhtään. Onneksi käyneet hunajat on niitä, joita olen jättänyt itselle tai sitten kukaan ei ole kehdannut minulle kertoa. Kosteuden suhteen on aika pieni väli, missä hunajan saa lingottua kohtuudella ja missä hunaja ei käy. 17 prosentin tuntumassa. Tai silloin, kun hunaja on sellaista lankamaista venyvää, niinkuin minua on täällä neuvottu. Hyvä ohje!

MInä otin hunajat eilen. n 100 kg ja kolme jaoketta oli tulos, kaksi pesää oli keväällä. Kauhean isoja pesät, vaikka tasailin vähän sikiöitä. Siis etuseinät oli täynnä mehiläisiä jo parhaimman lennon aikana.

Minulla on verkkopohjat. Pitäisikö isoimmista pesistä pitää pohja auki, kun annan tymolin? Vai kiinni kaikista. Olen tainnut aiemmin epäonnistua tymolin kanssa, ja nyt näin punkin pesässä. Ja kuhnureissakin olen nähnyt, kun olen aukonut kuhnurikennoja. Huono homma, jos minä havaitsen punkin niin niitä saattaa olla vaikka kuinka...

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #16 : 10.08.17 - klo:19:20 »
Tymolihöyryjen on tarkoitus pysyä pesässä, eikä haihtua pois verkkopohjan kautta.  Lentoaukkoakin pitäisi siksi pienentää.  Mutta kuinka moni todellisuudessa niin tekee?

Ronnberg

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #17 : 12.08.17 - klo:10:54 »
Otin kaikki peitetyt hunajat pesistä - mutta todella paljon on peittämätöntä hunajaa pesissä ja lisää tulee koko ajan.   Ajattelin että paras odottaa viikko puolitoista ja tehdä toinen tyhjennys ennen kun rupeaa laittamaan talvikuntoon.
Hassua - kun eilen kävin Espoon pesillä niin Parvi odotti omenapuussa.   Hunajaoton kesken otin paussin ja laitoin parvelle oman pesän...   Yksi kesän jaokkeista ilmeisesti uudemman kerran parveillut vaikka tilaa on.    Oli emokennoja puolen tusinaa eikä tuoretta sikiöintiä.     
Toinen hassu juttu oli yksi pieni jaoke josta kyllä tuli kymmenen Farraria hunajaa - ja pesä muuten ok - mutta ei yhtään sikilöintä - ei edes vanhoja.   Ilmeisesti vanha emo kuollut eivätkä tehneet uutta jostain syystä. 

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #18 : 12.08.17 - klo:11:39 »
.
Satoa tulee ja on hyvä viikko.  Mesi lentää valtoimenaan..
Annan olla viikon, sitten ryhdyn ruokintahommiin.

Avoimet hunajat järkkään jotenkin että esim avoimet kakut laittaa sikiöiden alle.  Mehiläiset nostavat sapuskan ylös ja peittävät.

Ne ei nimittäin peitä vajaita kennoja.

Sikiöitä tulee  olemaan paljon, eikä ne heti kuoriudu. Laitan ylimääräisen osaston sikiöiden päälle mihin ne saavat talviruoat.

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #19 : 27.08.17 - klo:12:59 »
Mitä tehdä,  kun sokeri ei kelpaa mehiläisille?  Ensimmäisen annoksen annoin jo elokuun alussa ja sitten riitti mettä, pidin taukoa sokerissa.  Nyt vajaassa viikossa ei ole 10 litraa siirtynyt pesään. Ehkä jossain pesissä vähän paremmin.

Johtuuko tymolista?  Vai pitäisikö kovat muovilaatikot jotenkin eristää? Sokeriliemi lämmittää? Vai voiko pesä olla täysi?  2 farraria ja jätin peittämätöntä  hunajaa monta kakkua per pesä.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #20 : 27.08.17 - klo:14:20 »
Punnitse pesä vaakalla, tai vertaa sen käsissä tuntuvaa painoa viereisiin pesiin, jotka ottavat ruokaa vastaan.  Siitä tiedät, suurinpiirtein tilanteen.  Pesään sisään kurkkaamalla tiedät paremmin, onko jäänyt tyhjiä kehiä, mikä on mehiläismäärä,  onko sikiöitä niin paljon ettei mahdu ruokaa jne.  Pieni yhdyskunta on voinut jo alkaa palloutumaan näin kylmällä, eikä siksi ota ruokaa vastaan.   Pakkosyötöllä voit aloittaa ruokinnan taas halutessasi.  Tai täydennät muuten vain toisista pesistä ryöstämilläsi ruokakakuilla.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #21 : 27.08.17 - klo:16:15 »
Mitä tehdä,  kun sokeri ei kelpaa mehiläisille?  Ensimmäisen annoksen annoin jo elokuun alussa ja sitten riitti mettä, pidin taukoa sokerissa.  Nyt vajaassa viikossa ei ole 10 litraa siirtynyt pesään. Ehkä jossain pesissä vähän paremmin.

Johtuuko tymolista?  Vai pitäisikö kovat muovilaatikot jotenkin eristää? Sokeriliemi lämmittää? Vai voiko pesä olla täysi?  2 farraria ja jätin peittämätöntä  hunajaa monta kakkua per pesä.

Parasta katsoa sisään, miltä siellä näyttää. Voi olla peitettyä ruokaa ja sikiöitä, eikä tyhjää tilaa.

Minulla on myös kovat muovilaatikot. Jos niitä ei eristä, kylmänä yönä mehiläiset vetäytyvät pois. Peitän sanomalehden aukeamilla laatikon. Silloin ruokaa otetaan yölläkin.
Kun siirappi jäähtyy yöllä, se lämpenee vasta iltapäivällä niin paljon, että mehiläiset imeä sitä.

No, ota kansi auki ja katso tilanne.

Sitten laitat henkilövaa'an takareunan alle ja katso lukemaa. Opettele katsomaan  vaa'asta, mikä on hyvä.

Jotkut kehuvat matkalaukkuvaakaa, mutta kyllä kylppärivaaka on helpompi käyttää.

Laatikossa voi olla myös siiteplyvarastoja  niin paljon ettei sokeri mahdu.

Jos siellä "liikaa" sikiöitä, laita farrari päälle ja syötä siihen riittävä talviruoka. Sikiöt kuoriutuvat sitten joskus syyskuun puolivälissä.
« Viimeksi muokattu: 27.08.17 - klo:16:20 kirjoittanut jiihoo II »

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #22 : 28.08.17 - klo:14:31 »
Pesät taitaa olla liian pieniä. Mehiläiset on pallona alalaatikossa sikiöiden ympärillä.  Osa väestä yrittää kuskata sokeria,  mutta vain ihan kourallinen porukkaa.

Laitoin loput sokerit isoihin pesiin, jotka siis ottaneet edelliset. Ja laitoin pienistä verkkopohjat kiinni. Jos sokerit ei nyt lämpimämpien ilmojen tullessa siirry pesään, niin taidan siirtää liemet isompiin pesiin ja valmista peitettyä pienempiin.  Vai pitäisikö pienet pesät yhdistää?

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #23 : 28.08.17 - klo:20:31 »
Vai pitäisikö pienet pesät yhdistää?
Yhdistää ehdit myöhemminkin.  Siinä 5 kakullista mehiläisiä on se raja, mikä todennäköisesti selviää talven yli ulkona.  vähän aikaa sitten se sama olisi näkynyt 5 kakullisena sikiöitä.

Reijo

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #24 : 28.08.17 - klo:22:17 »
Myös paha punkkisaastunta aiheuttaa sen että mehiläiset lopettavat syyskuussa ruuan oton
vaikka pesässä olisi tilaa sokeriliuokselle.Jos mehiläismäärät alkavat oudosti pienenemään
syy voi olla punkeissa.Tälläinen pesä ei selviydy pitkälle syksyyn.Kennot voi olla myös käytössä
jolloin pesään ei mahdu lisää ennen kuin sikiöt on kuoriutuneet.Pienessä pesässä tavara liikkuu hitaasti.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #25 : 28.08.17 - klo:22:30 »
.
Reijo epäilee punkkia. Minä epäilen myös.

Miten muuten elokuun lopussa voi olla kourallinen mehiläisiä.olkoon vaikka neljä, ei se miksikään muutu.

Viime vuonna kuoli aika monta pesää punkin vuoksi.

Punkit lisääntyvät ja kasaantuvat viimeisiin sikiöihin..

Jäljelle jää kourallinen mehiläisiä ja emo. Se on just toi USA:n katoamistauti.

Ei se auta jos Punkkisia pesiä yhdistää.

Pesä pelastuu, kun poistaa kaikki sikiöt elokuun puolivälissä. Tekee niiku valeparven

Sikiötön kesä voidaan käsitellä oksaalihapolla.

.
« Viimeksi muokattu: 28.08.17 - klo:22:32 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #26 : 29.08.17 - klo:07:01 »
.
Jos nyt vertaa uusia paritusjaokkeita, joita perustin 5 viikkoa sitten, niissä on nyt 4 kakkua mehiläisiä ja kauniit sikiökakut.
Kun vertaa vanhoja pesiä, joissa punkki on päässyt lisääntymään, sikiöiden tila on aivan toisenlainen.

Mutta jaokkeissakin punkki pystyy yllättämään. Riippuu siitä millaisen punkkimäärän jaoke on saanut.

Varsinkin pesät, jotka ovat parveilleet ja jättäneet punkit sikiöihin, ne ovat vaarassa.

On tullut vastaan pesiä, joissa on vaihdettu emo eikä lainkaan sikiöitä. Punkit ovat siis vapaana mehiläisissä. Eiku oksaalihappoa niskaan. Jos nyt kiihotat pesän sikiöintiin, punkit ryntäävät sikiöihin ja pesä kuolee ennen talvea.

Eikä tarvita enään uusia talvisikiöitä. Porukka talvehtii hyvin, jos nykyiset mehiläiset ovat syntyneet elokuun puolella.

.
« Viimeksi muokattu: 29.08.17 - klo:07:02 kirjoittanut jiihoo II »

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #27 : 29.08.17 - klo:09:59 »
En usko, että pesissä olisi punkkeja. Kaivelin samalla pohjaroskat ja en löytänyt yhtään punkkia, vaikka parisen viikkoa sitten laitoin tymolit. Olen leikellyt kuhnurikakkuja ja rikkonut jokaikisen yksittäisen kuhnurikennon, kun olen nähnyt. Olen olettanut, että punkki ei selviä, jos kuhnuri ei selviä. Lisäksi hapotin keväällä muurahaishapolla ja tietty oksaalihapot joulukuussa.

Pohjaroskissa oli pieniä lasinsirumaisia kiteitä, Vähän kuin sokeria, muttei kuitenkaan. Oletin, että olivat peräisin tymol-tyynyistä.

Pesät oli pallossa, sikiöiden ympärillä. Kun nostin kehää, niin partana roikkuvat kohmeiset mehiläiset tipahtivat kehästä. Ja jostain syystä sikiöitä oli molemmissa laatikoissa. (Ilmeisesti jäänyt munia huomaamatta,)vaikka ennen syöttöä luulin järjestäneeni ne yhteen laatikkoon. Pieni urhea joukko pakkaili sokeria muiden nuokkuessa.

Voiko parvipesän käydä huonosti, jos kesken lennon tulee esim ukkoskuuro? Siis jos pesässä ei ole sikiöitä ja lentäviä on paljon, niin voiko kerääjät kuolla jostain syystä yllättäen? Vai osaavatko pysyä pesässä, jos on sadetta tulossa?

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #28 : 29.08.17 - klo:19:15 »
.
Minkä kokoinen urhea joukkosi oli kuukausi sitten?

Tarinasi on outo.2 laatikkoa js nyt kourallinen mehiläisiä ja  sikiöitä.
« Viimeksi muokattu: 29.08.17 - klo:19:19 kirjoittanut jiihoo II »

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #29 : 29.08.17 - klo:19:28 »
Tasasin kaikkiin 6-7 sikiökakkua kolmisen viikkoa sitten ja laitoin ruokinnan. Ihan täynnä oli pesät.

Nyt näytti, että toinen huonoista pesistä on alkanut ottaa sokeria. Täytyy tutkia tarkemmin huomenna.

Mulle kävi pari vuotta sitten samoin. Ensimmäinen annos sokeria hävisi johonkin ja sitten pesä lähes tyhjeni ja sokeri ei uponnut millään.  5/7 pesää kuoli. Kaksi jäljelle jäänyttä olikin sitten tosi vahvoja.