Kirjoittaja Aihe: Sadonkorjuu ja ruokinta 2017  (Luettu 6167 kertaa)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Sadonkorjuu ja ruokinta 2017
« Vastaus #30 : 29.08.17 - klo:20:27 »
.
.
Punkin  juttuja. Ei mikään muu saa aikaan tuollaista

Jos pesissä oli 6 kakkua sikiöitä elokuun alussa, pesät olivat todellakin heikkoja jo silloin.. Punkki kuritti niitä jo keskikesällä.

Xxxxx

Vein yhden osaston osaston rapsipellolle heinäkuun alussa. Tarkoitus olivat vain lihottaa pesää.

Tänään korjasin siitä 60 kg hunajaa ja mehiläisiä oli 4 laatikollista. Sikiöitä oli langstrotti täynnä. Ei enää toukkia.

Tässä on tervettä meininkiä.
..
Pesä oli yksin siinä pisteessä.... Kiitos myös myöjäisen kesän.

Xxxx

Viime vuonna oli surkea buckfast. Se ei kasvanut kahta osastoa isommaksi ja kuihtui pois sitten elokuun lopussa. Pohjalla oli aika läjä kuolleita punkkeja.
.
Viime kesänä punkki tuli puun takaa. Keväällä oli kaikki erinomaisesti, mutta olin ollut huolimaton punkin käsittelyssä ja elkuussa alkoi tapahtua. En uskonut että homma voi mennä noin nopeasti pieleen.
« Viimeksi muokattu: 29.08.17 - klo:20:56 kirjoittanut jiihoo II »

khl

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #31 : 09.09.17 - klo:08:04 »
Pchelovod kirjoittti tässä jossain "pakkosyötöstä" , miten sellainen tapahtuu? olisi kiva tietää kun laitoin ensimmaiset 9 kiloa pesiin jo  27/8 ja nyt pääsen takaisin jatkamaan  syöttöä vasta 15/9:ttä. Yleensäkin olen ottanut hunajat pois vasta elokuun 20. päivä mutta nyt venähti viikon vielä siita eteenpäin ja en ole ennen pitänyt eka ja viimeisten sokerien välillä kolmen viikon taukoa.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #32 : 09.09.17 - klo:08:40 »
.
Olen pakkosyöttänyt niin, että täytän kennot sokeriliemellä., valutan niitä jonkin aikaa ja sitten laitan kennot laatikkoon ja laatikko pesän alimmaiseksi. Siitä pesä selvittelee sotkun ja siirtää sapuskat ylös.

Mutta ottaahan nuo normaalistikin tähän aikaa.

Esim Nuuterolla on 16 litran syöttölaatikoita

Pakkosyöttö syntyy siinä tilanteessa, että  pesä on ryhtynyt talvilepoon ja ei suostu ottamaan sapuskaa, tai on ottanut vain puolet tarvittavasta.
« Viimeksi muokattu: 09.09.17 - klo:08:46 kirjoittanut jiihoo II »

khl

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #33 : 16.09.17 - klo:09:35 »
mikä määrää mihin asti mehit voi peittää talviruokaa , aina siihen asti kun alkavat palloutua eli pelkkä ilmojen viileneminenkö?  ja kuinka kauan menee ajassa että ruoka on peitetty?

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #34 : 16.09.17 - klo:13:40 »
.
Minä en ole keksinyt mikä peittämiseen vaikuttaa, sillä tavalla asialle voisi mitään, jos aloittaa syötön liian myöhään. Olen pitänyt lämmityskaapeleitakin pesissä, mutta ei vaikutusta.

Lämpimät ilmat nopeuttavat peittämistä, mutta niistähän ei tiedä. Koko aamun paistoi aurinko ja nyt vettä tulee että kohina käy.

Koko aamun on vaeltanut sadealue 100 km pohjoisempana. Ei näitä voi ennustaa sillä tavalla että olisi joku kikka kakkonen käytössä.

Mutta km olin työelämässä ja otin syyskuussa hoitoloman, usein eka viikko oli pelkkää sadetta ja kurkistelin vaan parvekkeelta. Silti homma päätyi onnellisesti. Pääsin aloittamaan syötän syyskuun toisella viikolla. Ensin pesän tyhjennys laatikoista, kehät syöttöasentoon ja siirtoverkot. Välittömästi syöttö kun tulivat pihaan.
.
Siihen asti kun en syötön jälkeen .kurkkinut pesiin, kaikki oli kunnossa. Mutta Korpelan Seppo antoi idean katsoa kehiä, miten on asiat syötön jälkeen.. Sen jälkeen ei mikään ole ollut kunnossa.

Olen huomannut että kun varroa tappaa nuoria  mehiläisiä liikaa, pesässä ei ole porukkaa niin paljon että ruoan varastointi sujuu niiku pitää.

no se sade lakkasi. Lähden hakemaan pesiä metsästä.
« Viimeksi muokattu: 16.09.17 - klo:14:33 kirjoittanut jiihoo II »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #35 : 16.09.17 - klo:18:59 »
Mehiläiset jättävät aina viimeiseksi saamansa hunajan tai talviruoan peittämättä.  Mitä sitä turhaan peittämään, kun se käytetäänkin kohta.
Jos haluaa, ettei joku osa talviruoasta peittämättömänä alkaisi pilaantumaan ja käymään ja samalla aiheuttaen  mehiläisille ripulia, pitäisi talviruokakehät järjestää uudestaan.  Peittämättömät ja vähän talviruokaa sisältävät kehät keskelle pesää, josta ne käytetään ekana  ja paksuimmat peitetyt kakut reunoille, jossa ne ovat tarjolla puhdistuslennon jälkeen, jolloin mehiläiset liikkuvat jo ympäri pesää.

Mutta, mutta kukapa niitä mehiläisiä enää häiritsisi ja kehiä järjestelisi näin myöhään syksyllä. En minäkään.
« Viimeksi muokattu: 16.09.17 - klo:19:01 kirjoittanut Pchelovod »