20.07.18 - klo:15:51

Kirjoittaja Aihe: Kesän loppu.  (Luettu 3843 kertaa)

rantola1

• Seniori
    • Profiili
Kesän loppu.
« : 21.08.17 - klo:19:58 »
Täällä Lounais Suomessa alkaa olla jo satoaika loppu.
Varmin merkki on kun mehiläiset pyörivät nurkissa.
Ne haistaa kun linkoomon ovien raoista tulee hunajan tuoksu.

Ronnberg

• Täysjäsen
    • Profiili
Vs: Kesän loppu.
« Vastaus #1 : 21.08.17 - klo:21:36 »
Kyllä täällä Espoossa vielä haetaan kukista mettä mutta loppupuolella ollaan.   Oli aamulla yksi pesä oudon näköinen - oli sellainen pesä missä neljä Farrari boxia vielä kun oli pari boxia peittämättömiä viikko sitten niin ajattelin että odotan nyt viikonloppuun ennen kun tyhjennän.   

Hassua kun aamulla oli (+13astetta) iso rypäs (puolentoista Farrarin korkuinen ja yhtä leveä kuin pesä - paksuutta viitisen senttiä eli kunnon möykky) - niitä roikkuu partana ulkoseinällä...  en ole koskaan tähän aikaan vuodesta tuollaista nähnyt.   Mikähän syy moiseen käytökseen ?

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 21.08.17 - klo:21:53 »
.
3 päivää sitten tuli lennossa radikaali muutos. Viimeiset horsmat sammuivat. Taisi loppua kanervakin ja mitä kaikkea.
Mutta nyt on kyllä tämä kesä taputeltu.

Märkää riittää iltapäivään asti oisko new sitten niin märkää.

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #3 : 21.08.17 - klo:21:59 »
Mulla monessa pesässä on kaikki kakut melkein peittämättä
mutta ei niistä enää ravistelemalla mitään roisku, joten linkoan
ne silti. Mehiläisiä on paljon tähän aikaan vuodessa ja pesä
kun supistuu niin roikkuvat jonkin aikaa ulkopuolella mutta
pian ne kyllä sisään mahtuu kun kenttä mehiläisiä kuolee koko ajan.

Ronnberg

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.08.17 - klo:23:53 »
Joissain pesissä Raaseporissa oli sama - kolmasosa peittämättä joissain pesissä vielä.  Otin kaikki pois ja linkosin - oli sitkeää tavaraa - varmaan käyneet kanervassa.

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #5 : 22.08.17 - klo:08:49 »
Juu jos niiden peittämistä odottaa niin ei irtoa lainkaan.
Tähän vuodenaikaan voi peittämättömätkin kakut lingota.
Eilen sain lingottua kaikki ja illalla laitoin ruokinnan.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #6 : 22.08.17 - klo:09:22 »
.
On hirmuisen kosteaa. En käy mittailemaan kakkujen kosteutta. Uutta hunajaa tuli muutama päivä sitten.

Mehiläiset eivät peitä kennoja jos uuden tavaran tulo pysähtyy. Ne peittävät vain täysiä kennoja..

Laitan vajaimmat kakut kakut sikiöiden alapuolelle ja sopivat kakut yläpuolelle.  Mehiläiset siirtävät tavaran ylös ja täyttävät lennot.

En ota riski että satoni alkaa.käymään.... Teettää työtä? No tietenkin. Niin se teettää läpi vuoden, mutta nyt on ratkaiseva hetki miten sato saadaan talteen. Ei saa mennä pupu pöksyyn loppusuoralla.

Nuolettamalla lingotut kakut? Luulen ettei niistä kennot täyty.

Loistavaa tässä on ollut että satoa tullut reippaasti elokuussa. Muina vuosina mehit syövät litkuhunajan suihinsa.

Olen tyytyväinen.

Aape

• Jäsen
  • **
  • Pesät: Lieto
    • Profiili
« Vastaus #7 : 23.08.17 - klo:11:41 »
Peitetytkin kakut  ovat olleet melko kosteita. Jotkut kakut on tehty melko paksuksi ja sekin varmaan haittaa kuivumista.

Pitäisikö laatikot pitää vaan ahtaina jotta paksuuntumiselle  ei olisi tilaa? Styrox laatikoiden sisämitta  on 370 mm. Minulla on 375 mm leveitä puisia hunajalaatikoita. Joissain ohjeissa on ollut vähentää kehien määrää yhdeksään kuivumisen edistämiseksi. Mikähän tässä olisi viisainta? Mitä jos pesiä lämmittäisi öisin? Kaikenlaisia " Pelle Pelottoman" ajatuksia tässä.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #8 : 23.08.17 - klo:14:49 »
.
Minulla on bituliitista tehty lämpökaappi lingottaville laatikoille. Siellä on tilaa 200 kilolle hunajaa.

Kun lämmitystä pitää päällä 4 päivää, hunaja kuivuu niin ettei sitä tahdo saada kennoista ulos. Se siis kuivuu kennokannen läpi.

Kaapin lämpötila on 35 astetta ja huoneilmatuuletin sotkee ilmaa että lämpötila pysyy kaapissa tasaisena. Lämmittimenä on 20 euron termosraatilla varustettu öljyllä täytetty sähköpatteri.

Kaappi on ollut mulla 35 vuotta. Meinasin uusia sen, mutta maalaan vain seinät sisämaalilla.

Kyllä kuivuu. Eikä maksa paljon.

Ennen minulla oli 2000 W termostaatilla varustettu lämpöpuhallin, semmonen tuuletin. Mutta siinä on vasta että kun tuuletin hirttää kiinni, koko höskä syttyy tuleen. Lämpötilan vaihtelut ovat turhan jyrkkiä. Tämä vekotin kuivattaa liiankin nopeasti, eikä linkousta pidä viivyttää.

« Viimeksi muokattu: 23.08.17 - klo:14:56 kirjoittanut jiihoo II »

Takala

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #9 : 24.08.17 - klo:13:45 »
Mulla on taas kosteita kehiä sisältävät laatikot tornissa ja siellä päällä tyhjään laatikkoon vanerilla kiinnitetty kanavapuhallin. Laatikot irti maasta 15 cm tiilien päällä. Huoneessa on päällä ilmankuivaaja.Kuivuu jo vuorokaudessa aika hyvin.

https://www.systemair.com/fi/Suomi/Tuotteet/puhaltimet--lisavarusteet/kanavapuhaltimet-pyorealla-liitannalla/pyoreat-kanavapuhaltimet/k/k-sileo-100-m-kanavapuhallin/

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #10 : 24.08.17 - klo:14:20 »
Mulla on myös laatikkotornin päällä imevä puhallin ja kosteudenpoistaja jatkuvalla toiminnolla.  Olisi ylimääräisenä yksi tosi tehokas puhallin imupuolelle, jolla voisi kuivattaa koko lavallisen hunajaa kerralla.

Ronnberg

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #11 : 24.08.17 - klo:19:48 »
Ollut hassu kesä - ensimmäinen vuosi kun minulla on useampi pesä ilman sikiöintiä - vaikka on emo niin ei ole muninut.    Onko jo liian myöhäistä vaihtaa emoja pesiin ?

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #12 : 25.08.17 - klo:07:18 »
Koskaan ei ole myöhäistä emon vaihto.  Mutta nyt siellä pitäisi olla jo syntyneitä ja syntymässä olevia talvimehiläisiä, että pesä selviäisi talvesta.  Elokuun puolessa välissä ja vähän myöhemmin kun katsoo sikiöalaa, niin suurinpiirtein samankokoinen tulee olemaan talvipallo. 

Jotkut mehiläislajit ovat semmoisia, että sikiöinti loppuu nopeammin kuin toisilla.  Valoisan päivän vähentyessä ja meden tulon loppuessa sikiöinti vähenee.  Mutta elpyy usein kun aloitetaan ruokinta. 

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #13 : 25.08.17 - klo:07:38 »
.
Kerran oli pesä, jossa mehiläiset olivat syntyneet heinäkuussa.
Emon pariutuminen viivästyi, eikä se pystyny munimaan talvimehiläisiä kuin pari kakkua.
Pesä piti panna talvehtimaan 2 osastolle. Ja kaksi osastoa oli talven jälkeenkin täynnä.

Saksalaiset ovat tutkineet asian ja todenneet, että sikiön kasvatus syksyllä ei paranna talvehtimista. Ne mehiläiset,  jotka ruokkivat sikiöitä, eivät pysty talvehtimaan.

Se mikä sikiöttömyydessä on hyvää on nyt   se, että pesän voi käsitellä punkkia vastaa välittömästi  oksaalihapolla.ja sitten syöttää  syyskuun on nurkan takana.

.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #14 : 25.08.17 - klo:07:39 »
.emonvaihto syksyllä sujuu parhaiten syötön yhteydessä. Sadottomaan aikaan uusi emo tapetaan herkästi.

Sääennusteet ovat nyt sellaiset, ettei hyvään tuuriin kannata luottaa yhtään.
« Viimeksi muokattu: 25.08.17 - klo:07:41 kirjoittanut jiihoo II »