Kirjoittaja Aihe: Punkkipesän pelastusteorian luominen  (Luettu 1444 kertaa)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Punkkipesän pelastusteorian luominen
« : 29.08.17 - klo:07:33 »
.
nyt on todettu, että USA:n katoamistaudin perimmäinen syy on  varroa. Se nakertaa pesää kunnes jäljellä on kourallinen mehiläisiä ja emo.

Tämä sama tapahtuu myös Suomessa, ja kuten olen lukenut, yksittäisellä tarhaajalla tuho voi olla jonain vuotena 60-80% ja seuraavana vuonna kaikki on taas normaalia. Ja sitten se iskee taas.

Ne jotka käsittelevät punkkinsa tunnollisesti, tällaista ei tapahdu... Ei ainakaan omien puheiden mukaan.

Tämän vaaran kyllä näkee jo kesäkuussa kun tutkii kuhnurisikiöitä. Toinen keino on tehdä pölysokeritesti.

Jos lähdetään siitä, että vika onkin hoitajan korvien välissä, silloin ei tätä hommaa saa yhtään paremmaksi.

Minulla oli tälle kesälle kaksikin suunnitelmaa, miten putsaan punkit pesistä , mutta kun satokausi jatkui melkein koko elokuun, en  alkanut toteuttaa niitä. Nyt on kolmas ja viimeinen kikka käytössä: Poistan elokuun lopun sikiöt ha käsittelen sikiöttömän pesän. Jos tätä en tee, pesä kuolee armotta.

Pitäisi perustaa rinki eli projekti, jossa ratkaistaan, miten tuhoon tuomittu pesä saadaan pelastettua.

- mitkä ovat tuhon enteet
- millaisia keinoja voidaan ottaa käyttöön eri tilanteissa
- säät vaihtelevat
- miten satotilanne vaikuttaa temppuihin

Esim tällä hetkellä hoitajilla on myöhäisen parveilun takia  sikiöttömiä pesiä. Mitä esim kannattaa tehdä tällaisessa tapauksessa. Ja mitä kaikkea on tullut vastaan tällaisena äärimmäisyyksien vuonna.

Foorumi on kovin hiljainen. Ehkä tästä jutusta ei tule mitään. Mutta ei tässä sen kummempia menetäkään.
« Viimeksi muokattu: 29.08.17 - klo:07:35 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Punkkipesän pelastusteorian luominen
« Vastaus #1 : 29.08.17 - klo:07:48 »
.
Idea projektiin tuli Emon pikkupesästä. Minulla on noita ollut vuosien mittaan ihan tarpeeksi. Mikä kutistuu loppukesästä, mikä syksyllä ja mikä talven aikana. Ja yhteinen tekijä on punkki.

Kun punkkitaso nousee liian korkeaksi, tavallinen käsittely ei enää tepsi. Näin kertoi Ari Seppälä.
En kuitenkaan halua ryhtyä koko kesän punkkikäsittelyyn samaan aikaan kun satoa lykkää pesiin. Onhan sato arvokkaampi kuin pesän mehiläiset.

Teoriassa on monta kohtaa, missä punkin voi nujertaa, mutta  kun ei voi tiedä, miten satotilanne ja säät kehittyvät. .
Eikä nyt ihan kaikkeen viitsi ryhtyä mitä esitetään. Eikä kaikkee ole ees aikaa.

Tässä on viimeiset hetket käsillä. Olen arvioinut jokaisen pesän tilanteen sitä mukaan kun tyhjennän pesiä. Jokainen pesä yllättää omalla tavallaan.

Ensin on pesä avattava pohjiaan myöten ennen kuin voi funtsia, mitä tällekin tekee.

Ronnberg

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #2 : 29.08.17 - klo:11:49 »
Vasta neljäs kesä takana ja vielä tunnen itseni tyhmäksi mitä tulee mehiläisten elämän ymmärtämiseen - niin kuin sanot Jihoo - joskus tuntuu että minun pesistä joka ikinen käyttäytyy ja näyttää erilaiselta.   Ensimmäiset kolme talvea en menettänyt kun muutaman hassun pesän mutta viime talvena menetin puolet pesistä - mitä luultavammin varroaan kun viime kesänäkin otin vielä hunajaa toisen satsin myöhään elokuussa.     Nyt on myös tänä vuonna  jäänyt myöhäiseksi viimeinen hunajanotto ja tymolit ja syötöt sain päälle vasta viikko sitten.   Nyt on taas hiukan pelko että paljonkohan siellä on varroa päässyt lisääntymään.    Pari pientä pesää on varmaan kuolemaan tuomittuja ja pitää katsoa jos yhdistäminen onnistuu.   

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #3 : 29.08.17 - klo:14:16 »
Mulla aina silloin tällöin syksyllä löytyy joltain tarhalta pesä, jossa on siivettömiä mehiläisiä ja punkkeja huomaa ihan tutkimatta mehiläisen selässä.  Vaikka sitten tekee torjunnat huolella ja pesät ottavat vastaan talviruokansakin, kuolee tällainen pesä kuitenkin enne kevättä.  Järkevintä olisi jättää sellainen pesä syöttämättä, mutta ei taivu tällaiseen rääkkäykseen.  Ja ryöstäisihän sen joku toinen pesä kuitenkin kaikkine punkkeineen ja viruksineen.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #4 : 29.08.17 - klo:15:32 »
  Järkevintä olisi jättää sellainen pesä syöttämättä,

Näin on näreet. Ei nyrkin kokoista pesää muutenkaan kannata talveuttaa, eikä 3 kehän pesää. Niistä ei ole kuin harmia.
« Viimeksi muokattu: 29.08.17 - klo:18:18 kirjoittanut jiihoo II »