Kirjoittaja Aihe: Elo-syöttölaatikoiden käyttö  (Luettu 4099 kertaa)

siivilä

• Täysjäsen
  • Pohjanmaa
    • Profiili
Elo-syöttölaatikoiden käyttö
« : 08.07.14 - klo:10:56 »
Käytättekö Elo- syöttölaatikoiden alla reiällistä bituliittilevyä tms. levyä   lämmöneristykseen. syysruokinnassa?

Jiihoo

• Vieras
Vs: Elo-syöttölaatikoiden käyttö
« Vastaus #1 : 08.07.14 - klo:11:03 »
.
käytän kovalevyä. Halpaa eikä mehiläiset jyrsi.

siivilä

• Täysjäsen
  • Pohjanmaa
    • Profiili
« Vastaus #2 : 08.07.14 - klo:12:04 »
Täytynee  hommata  kovalevyä, mutta minkä paksuista   ?
« Viimeksi muokattu: 08.07.14 - klo:12:12 kirjoittanut siivilä »

perustarhaaja

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3 : 08.07.14 - klo:15:44 »
Elo-syöttölaatikot ovat hemetin huonoja.kannattaa vaihtaa styroksisiin.

Hyrra

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #4 : 08.07.14 - klo:22:20 »
Ehkä nyt kuitenkin  kannattaa käyttää ne elot loppuun ennenkuin ostelee niitä styroksisia. Syvältähän ne elot on, mutta toimii kunnes hajoaa käsiin.

SKi35

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #5 : 09.07.14 - klo:07:43 »
15 l Elolaatikko on helppo puhdistaa ja mikä vielä kun se helpottaa syysruokintaa. Kaksi 15 l annosta ja siinä ne talviruut ovatkin. Ei mitään tiputttelua ruokinnan kanssa. Eipä tule ruokintakatkoa joka ajaa vanhat kerääjä mehiläiset pesästä pois. Talviruuan valmistus jää nuotille mehiläisille jotk rasittuvat siitä. Käytetään kaikkien vanhojen kerääjämehiläisten voimavarat talviruuan valmistukseen. 7,5 l Elo laatikolla tulee helposti ruokintakatkoja.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #6 : 09.07.14 - klo:09:12 »
.
Mikähän vika siihen Eloon nyt on tullut? Ovat toimineet 25 v hienosti, ja tulevat toimimaan.
Mehiläisten syötössä on käyttetty vaikka minkälaista hilavitkutinta.

Ainoa juttu oli että liukkaat kävelypinnat piti karheuttaa huolelle santapaperilla tai piikillä.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #7 : 09.07.14 - klo:09:17 »
Täytynee  hommata  kovalevyä, mutta minkä paksuista   ?

mitähän siellä kaupoissa on? 3-4 mm?

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #8 : 09.07.14 - klo:19:53 »
Elo on parempi kuin styroksinen, jota mehiläiset jyrsivät ja jota saa olla paikkaamassa joka talvi.   Tietenkin aurinko ja aika haurastuttaa kaikkea kovaa muovia, niin myös eloa.  Mutta sitä on helppo paikata jeesusteipillä :)

Hyrra

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #9 : 10.07.14 - klo:00:06 »
Ei siinä elossa muuta vammaa ole kuin se, että ne ajanmittaan hapertuvat niin, että jos niitä ei käsittele todella varovasti, niin ne on heti päreinä. Itse olen paikannut halkeamat uretaaniliimalla; ekaksi vähän karhetaa halkeaman reunoja, hieman vettä ja tujaus uretaaniliimaa niin se toimii taas kuin uusi. Isommat kolot ja reiät samalla periaatteella; jotain sopivaa muovilevyä tilkkeeksi ja uretaaniliimalla kiinni.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #10 : 10.07.14 - klo:12:33 »
Ei siinä elossa muuta vammaa ole kuin se, että ne ajanmittaan hapertuvat niin, että jos niitä ei käsittele todella varovasti, niin ne on heti päreinä. Itse olen paikannut halkeamat uretaaniliimalla

pitää paikkansa.

olen joutunut paikkaamaan halkeamia niin että esim hienosta metalliverkosta olen tehnyt "raudoituksen" ja sitten 2-komponenttiliimalla kolo kiinni ja verkonsilmät täyteen ainetta. Laatikon helmat irtoilevat ensiksi.