Kirjoittaja Aihe: vihaiset pesät  (Luettu 4308 kertaa)

hybridi

• Täysjäsen
    • Profiili
vihaiset pesät
« : 26.10.17 - klo:18:39 »
Iltaa kaikille!

Kesän lopussa huomasin että kolme pesää (vapaasti paritettuja) oli ilkeitä.
Lisäksi yksi tosi vaikea pesä jossa emo italiasta (ostin keväällä 6 kpl ....yksi jo tapettu ilkeyden takia)

Minun ajatus on että pääsisin eroon ilkeistä pesistä tekemällä niistä jaokkeita tulevana kesänä...  Osaan kyllä tuottaa jonkunlaisia emoja ostoemojen toukista mutta mitä jos niistäkin tulee parittelun takia ilkeitä....?

Neljä emoa kuudesta Italiassa pariteltu käyttäytyy hyvin tai aika hyvin... mutta näin aloittajalle ne kaksi ilkeitä oli/on kyllä vaikea käsitellä kun ei savutinta ollut vielä alkanut käyttää.

kysymys: Onko teillä paljon ilkeitä pesiä, ja kuinka usein vapaassa parittelussa saa ilkeitä pesiä.

Minulla on 24 pesää jossa on buckfast/elgon ,italia ulkomaasta ,italia kotimaasta yksi kraini pesä(pyydetty parvi) sekä omat sekarotuiset).   

Ja lopuksi vielä... tuo valesavu spraypullo ei oikein toimi ainakaan mun käytössä... eikä mehiläisille.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: vihaiset pesät
« Vastaus #1 : 26.10.17 - klo:20:37 »
.
No ensimmäiseksi alat käyttää savutinta.

Monet pesät uhkailevat heti aluksi, mutta kun niille pöläyttää savua, uhittelu lakkaa.... Ei pössytellä kuitenkaan kehien väliin.

Toiset pesät pysyvät matalana kun laittaa savuttimen haisemaan pesä tuulen puolelle

Itse pitää olla   tuulen alapuolella, ettei ihmisen haju ajaudu pesän päälle. 6 jälkeen illalla joka toinen pesä suuttuu.

Tuo yllä oleva on normaalia mehiläistä. Minä en ainakaan tule toimeen ilman savutinta. Laho koivu on hyvä savuaine ja munakotelot.

Paras keino on ollut että kun minulla on 3 kehän paritusjaokkeita, ilkimykset paljastavat itsensä 4 viikon päästä pariutumisesta, kun avaan kannen ja uudet mehiläiset tervehtivät piikit taivaalle suunnattuna. Parhaat tulevat päälle oikeasti. Silloin niskat nurin.

Keväällä paljastuu pari äkäpussia lisää. Pitää olla varapesiä että pääsee äkäemoista eroon.

Tällä tavalla olen poistanut kaverin tarhasta äkäiset.

.

hybridi

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.10.17 - klo:21:30 »
Kiitos vinkeistä savuttimen käytöstä.

Ihan alussa käytin vesisumua. Olen kyllä täytynyt aloittaa savuttimen käyttöä varsinkin sen todella pahan pesän jälkeen... Savuttimen käyttö on tuntunut hankalalta, minulla on pesät useammassa paikassa ( 8 ) ja koko reitti on yli 30 km.. en käytä savutinta kaikissa tarhoissa. Savutin on ollut ratin vieressä ja autonikkuna vähän auki+ ruohoa "savunestona". Viimeisin temppu on ollut ikkuna auki ja rosteripuoli savuttimesta ulos ja ikkuna kiinni.. Molemmat temput on tosi vaarallisia kun savuttimen pitää huoltaa ajaessa tai jos se kaatuu... Ikkunan ulkopuolella se on käynyt käyntiin ilmavirran takia että savuaa kunnolla (metsäpalovaaara) ...

Kuullostaa hyvältä vinkiltä tehdä pikkujaokkeita ja säästää parhaat emot!

On vähän viisautta tullut viime kesänä..  Minulla on ehkä liian paljon eri rotuja..  MInulla on pesämäärän nähden liian paljon tarhoja... Minulla on liian paljon erilaista kalustoa ferrar langstroth dadant ja puolidadant....  Halvalla saa kaikenlaista mutta kaluston pitäisi olla yhteensopivaa...

Suurin huoli on ollut parveilukennojen etsiminen.. Kun kaikki tamän kesän pesien kehät on tullut tarkistettua kerran viikossa.. en jaksa luottaa siihen että kallistaa emon ylälaatikko ja kurkkii...  Siihenkin tarvitsisin tietoa, että riittääkö kurkkia ylälaatikon alareunaa jos käyttää hoffmankehiä??

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #3 : 26.10.17 - klo:21:45 »
Pane savutin autossa takakonttiin ja siellä peltisen maalipöntön sisään.  Kansi tietenkin kiinni matkan ajaksi.

hybridi

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #4 : 26.10.17 - klo:21:49 »
Kiitos vinkistä, pitää kokeilla. Happi riittää varmasti ja ei tukahduta niinkuin aukon tukkiminen ruoholla...

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #5 : 26.10.17 - klo:22:06 »
.
Minä laitan savuttimeen sen verran ainetta että se riittää parin pesän savuttamiseen
En hitossa ota palavaa savutinta autoon.

Munakenno on hyvää ainetta. Voi ottaa vaiko peukalon kokoisen palan kytemään.

Mutta laholla koivulla olen koko ikäni pärjäillyt.

Savuttimen aukot peitän vaahtomuovilla, ettei tervan haju tule autoon.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #6 : 26.10.17 - klo:22:16 »
.
Lahoja koivuja on monenlaisia. Toiset kytevät hyvin ja House sammuvat.

Kannattaa ottaa koepala ja kuivattaa se. Jos aine on hyvä niin hakee siitä sitten lisää.

Vessapaperi toimii myös nopeassa käytössä, jos pitää saada vain pari pöläystä.

hybridi

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #7 : 26.10.17 - klo:22:24 »
Käytän tarkoitukseen myynnissä olevaa pelletsiä, periaatteena savua koko päiväksi....  Jiihoon vaihtoehdot antaisi helpommin syttyvää ja sammuvaa vaihtoehtoa jos vain tilapäisesti tarvis savua. kiitos neuvoista..

hybridi

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #8 : 26.10.17 - klo:22:38 »
Minulla on vielä mielessä tuo kysymys että: Miten tarkistatte onko munittuja kennoja, Jaksatteko oikeasti penkoa kaikki kehät joka viikko niinkuin olen yrittänyt vai kurkistatteko vain ja annatte pari parvea lähteä kesässä? En tiedä onko väärin kysyä näin mutta minusta tuntuu että jos sijoittaa pesät syrjään niin ei tarvi olla yhtä tarkka, jos ei olis yhtä tarkka jaksais hoitaa enemmän pesiä.

skizz

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #9 : 26.10.17 - klo:23:10 »
Osasto kyljelleen ja vilkaisu kehien alareunaan. Kyllä ne on mulla tehneet useamman munitun parvikennon jos ovat lähtöaikeissa ja ainakin joku niistä on varmasti ollut siellä alareunassa. Ja muuten huomaa siitä että ovat laiskotelleet eli ei hunajaa ole kertynyt vaikka olosuhteet olisi tarpeeksi hyvät. Aina välillä selaan tarkemmin kehiä läpi, mutta en joka kerta. Nyt viime kesä oli mulla ensimmäinen ns. parveilukesä, pitkien sadejaksojen päätteeksi yrittivät ottaa pariin otteeseen hatkat parilla pesällä. Aikaisempina kesinä on riittänyt se, että olen jakanut pesät touko-kesäkuun vaihteessa kahtia, ei merkkiäkään parveilusta ole ollut. Mutta viime kesä, huh...

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #10 : 27.10.17 - klo:07:35 »
Minä en käy pesää, enkä edes kakkoslaatikkoa koskaan läpi emokennojen takia.  Siihen aikaan, kun niitä alkaisi ilmaantumaan, on ollut jo aika lisätä emolle munintatilaa.  Myöhemmin kesällä, kun pesässä on jo useampi laatikko, joku emokenno on ihan toivottukin.  Pidän emoa kesän ylälaatikossa.

jger

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #11 : 27.10.17 - klo:08:57 »
Jos savutin on syttynyt hyvin ja savutin on tarpeaksi iso, niin palaa helposti vuorokauden.
Silloin savutin kestää hyvin parin tunnin ruohotupon tai peltipurkituksen.

Itse käytän normaalia pellettiä. Se muuttuu savuttimessa kyteväksi sahanpuruksi joka eristää hyvin. Vaikka se on pitkään ilman happea, niin syttyy uudelleen.
Tervaa, mutta palaa hyvin ja pitkään. Tervaamisen takia savutin jossa ei ole kipinäritilää on parempi. Laitan kanteen ruohoa jonka vaihdan usein päivän aikana.

Kannattaa opetella.
-- Juha

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #12 : 27.10.17 - klo:11:47 »
.
Palaa vuorokauden....  Aikamoinen.

Jos savu loppuu niin uutta ainetta sisään. Pidän sitä parempana..

Mutta ei siinä mitään. Jokainen tekee niiku tykkää. Ei ole vaikea homma.
 Pahempi juttu on kun savutin unohtuu kotiin tai unohtuu pesä viereen jonnekin. Eikä löydy mistään

. Irtokekäleen käyttö voi sytyttää maastopalon.

Jos polttoaine on kosteaa sään takia, sen voi kuivattaa mikroaaltouunissa.
« Viimeksi muokattu: 27.10.17 - klo:12:05 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #13 : 27.10.17 - klo:12:09 »
.
Pari vuotta sitten tontin nurkasta naapuri kaatoi kaksi lahoa tukkikoivua. Materiaali on aivan ihanteellista. Kaveri kyllä valitti, että palaa liian nopeasti.

Mutta on siinä muutamaksi vuodeksi savuainetta. Mukaan voi laittaa tavaraa, joka palaa huonommin. Hyvä aine pitää tulta yllä.

Savuaine on homman ydin. Savutinhan on sama. Tosin iso savutin on mukavampi kuin pieni. Käytän molempia.
« Viimeksi muokattu: 27.10.17 - klo:12:11 kirjoittanut jiihoo II »

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #14 : 27.10.17 - klo:14:21 »
Minä käyn joskus syksyisin kävelyretkillä metsässä ja samalla keräilen pienen repullisen koivun taulakääpää, jonka pilkon savuttimeen sopiviksi paloiksi kuivumaan.  Taulakääpä kytee kauan savuttimessa ja syttyy helposti, kun jättää muutamaan palaan vähän tuohta kiinni. Varmaan pitäisi kysyä maanomistajilta lupa moiseen.  Löytämäni pakurikäävät kuivatan teeaineeksi.