Kirjoittaja Aihe: vihaiset pesät  (Luettu 1128 kertaa)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: vihaiset pesät
« Vastaus #15 : 27.10.17 - klo:16:15 »
.
Mutta itse vihaisuus...

Ei auta muu kuin ostaa uusia emoja, ja sitten kokeilee niitä, että onko ne rauhallisia.Niistä ottaa sitten jälkeläisiä.

Jos on 20 pesää, niin niistä ei tahdo löytyä sellaisia, joita voi käyttää emon kasvatukseen. Kun ottaa pois kehnot pesät, sen jälkeen  hybridit  ja muut omituiset , hyvä jos jää yksi jäljelle. Sen jälkeen ollaan pian sukurutsassa kun niin kapealta pohjalta jatketaan.

Pikku tarhassa on välttämätöntä ostaa uusia emoja. Jos taas antaa pesien itse kasvattaa, ja hyväksyy kaikki sekarotuiset, tuloksena on sietämätön parveilu. Parveilukuume ottaa oman osansa sadosta, eikä se ole pieni.

Pelkää sitä ja tätä. Työ tekijäänsä  opettaa ja tekee hoidosta mielenkiintoisen.

Puhun pelkästä kokemuksesta. Parina vuonna ostin kokonaan uudet pariutuneet emot,  jotta pääsen eroon vanhoista geeneistä. Homma oli mennyt ihan kelvottomaksi. Vanha kanta oli mennyt ihan sotkuksi.

« Viimeksi muokattu: 27.10.17 - klo:16:54 kirjoittanut jiihoo II »

hybridi

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #16 : 27.10.17 - klo:18:08 »
Joo.. On tullut paljon palautetta, kiitos että jaksatte vastata!

Skizz: Täytyy kyllä oppia luottamaan ylälaatikon kehäpohjien tarkasteluun... 

Pchelovod: Olen lukenut foorumista emo ylhäällähoidostasi ja olis kivaa katsoa saanko sen itse toimimaan... Olen ymmärtänyt että viljelet mansikkaa.. Minulla on pieni viljely ja myyn kotoa mansikkaa.  Kysymys: Käytätkö prestop mixia? Onko ollut mahdollista verrata johonkin prestopin vaikutus?  Häiritseekö mehiläiset poimijoita?

Jihoo: Olenko ymmärtänyt oikein että jos pitää tosi kapeaa kantaa joka alkaa olla sukurutsassa mutta joka muuten miellyttää ominaisuuksilla kannattaisi vaihtaa emoja tarhaajan kans joka on samassa tilanteessa ja saisi "supermehiläisiä" heterosisvaikutuksen takia? Vai onko se vain isojen poikien touhuja jenkeissä?

Onko niin että liian kapeasta kannasta jalostaminen ei voi saada äkäisyyttä, laiskuutta, parveiluintoa, huonoa hygieniaa, jne. Se on vain pelkkää huonoa genetiikkaa? Ja että liian kapeasta kannasta voi "ainoastaa" saada huonoa sikiöalaa??

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #17 : 27.10.17 - klo:19:13 »
.
Kyllä se sukurutsa oli mun tarhassa useampaan kertaan, eikä missään jenkeissä.

Sen huomaa kun ostaa uusia emoja, ja omien emojen pesät ovat selvästi huonompia.

Kun ostat emonkasvattajalta pari emoa, niin ei paljon maksa.

Jos tarhaan pesiytyy esim nosemaherkkyys, kuten minun pesiin. Saat samalla rauhallisia siitosemoja.

Minulla on esim nyt kapea tausta . 30 pesää, joista 20 emoa on saman emon jälkeläisiä. Ja näiden uusien emojen kuhnurit ovat siis serkuksia ensi kesänä. Täytyy valita ensi kesänä kantaemo, joka ei ole sukua näille 20 emolle. Semmoset olen jo ostanut 4 kpl.

Yritin rikasta geenipoolia muutaman vuoden mutta homma lähti lapasesta. Kävi kuin Baabelin kaupungissa.
« Viimeksi muokattu: 27.10.17 - klo:19:15 kirjoittanut jiihoo II »

hybridi

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #18 : 27.10.17 - klo:20:49 »
Ok. Minulla on 3 korpiahon loppukesällä ostettua italia josta ehkä kasvatan emoja. Kannattaa sitten leikata kuhnureita tarkasti ilkeistä pesistä ja krainista.... ympärillä on muutama tarhaaja jolla on italia ja buckfast/elgon mutta kyllä jaokkeissa näkyy paljon tummia mehiläisiä... osa ison tarhaajan krainipesät ehkä liian lähellä(yli 200 pesää).

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #19 : 27.10.17 - klo:21:15 »
.

No. Vaikuttaa hurjalta. Ainakin on luvassa hybridivoimaa.

Lähistöllä voi olla myös villipesiä rakennuksissa. Niillä voi olla 1/4 pesästä kuhnurikennoja, eikä niitä kukaan leikkele. Niillä voi olla myös tuima luonne, kuten täällä päin on tommosilla.
« Viimeksi muokattu: 27.10.17 - klo:21:17 kirjoittanut jiihoo II »

hybridi

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #20 : 27.10.17 - klo:21:15 »
Otin kirjani esille nyt kun olin maininnut heterosis vaikutuksen mehiläisten jalostuksessa, ja tulin siihen tulokseen että en oikein ymmärrä mikä se on... vapaa kielenkääntö biken om biodling: heterosisvaikutus muodostuu jos yhdistää geneettisesti eri mehiläiskantoja tai rotuja toisiinsa. Ominaisuuksien vahvistuminen on usein näkyvä tulos. Vielä lukee että... osittain syy siihen on että on suurempi variaatio mehiläisissä. Suurempi hunajasato mainitaan usein.. myös monta muuta ominaisuuksia vahvistuu. Enemmän parveilua, enemmänsikiöintiä ja sairauksien sietokyky voi parantua.

hybridi

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #21 : 27.10.17 - klo:21:21 »
Elikkä heterosis taitaa olla suomeksi heteroosi

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #22 : 27.10.17 - klo:21:25 »
.
Kyllä noin on.

Mehiläisten jalostaminen eli valinta  johtaa kapeampaa geeniainekseen. Sitten kun kaksi eri linjaa yhdistetään, niiden geenivirheet paranevat, ja tuloksena on isoja pesiä. Minulla tosiaan suurimmat pesät ovat olleet Italialaisella emolla ja kyliltä tullutta krainiverta. 

Yksi krainipesäke on ollut kymmeniä vuosia Sippolan kirkon sivutorni. Noita metsäkraineja on monessa muussakin paikassa, kun vein emot paritumaa. kauemmas. Yksikin kylä piti olla vapaa mehiläisistä, mutta krainiverta sieltä tuli.

.
.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #23 : 27.10.17 - klo:21:28 »
Elikkä heterosis taitaa olla suomeksi heteroosi

Tarkistin termin. Toinen nimi on hybridivoima. Se tarkoittaa elinvoimaa joka on risteytyksissä.

Kasveissa käytetään F1 merkintää, eli kahden lajikkeen risteytyksen 1 polvi.

Hybridi tarkoittaa kahden eri tyypin risteytystä. Jälkeläiset voivat olla sitten kirjavaa porukkaa.

Luonto hakee hybridivoimaa, ja siksi esim kollikissat lähtevät kiertämään kyliä ja tulevat syksyllä takaisin.
« Viimeksi muokattu: 27.10.17 - klo:21:33 kirjoittanut jiihoo II »

hybridi

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #24 : 27.10.17 - klo:21:40 »
Joo...Lukee että eka polven eli  F1  on usein kelvoton liian voimakkaan parveiluinnon takia.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #25 : 27.10.17 - klo:22:56 »
Joo...Lukee että eka polven eli  F1  on usein kelvoton liian voimakkaan parveiluinnon takia.

Jos parveilu tekee mehiläispesän kelvottomaksi, eipä niitä pesiä montaa jäisi jäljelle Suomessa, saatikka muualla. Tuo on liiottelua.

Parveilun pystyy hoitamaan.

.

.
« Viimeksi muokattu: 27.10.17 - klo:23:51 kirjoittanut jiihoo II »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #26 : 28.10.17 - klo:07:44 »

Pchelovod: Olen lukenut foorumista emo ylhäällähoidostasi ja olis kivaa katsoa saanko sen itse toimimaan... Olen ymmärtänyt että viljelet mansikkaa.. Minulla on pieni viljely ja myyn kotoa mansikkaa.  Kysymys: Käytätkö prestop mixia? Onko ollut mahdollista verrata johonkin prestopin vaikutus?  Häiritseekö mehiläiset poimijoita?

Viljelin mansikkaa vielä menneenä kesänä.  Nyt olen jäänyt siitä hommasta eläkkeelle, mutta pieni terapia-ala jäi lastenlasten tarpeisiin. Prestop-Mix on ollut mehiläisten kuljettamana minulla käytössä siitä lähtien, kun sitä alettiin kokeilemaan.  Vertailukokeita tehtiin silloin Heikki Hokkasen toimesta ja niitä voi vieläkin lukea http://www.aasatek.fi/ sivustoilta.  Mehiläiset eivät yleensä häiritse ketään turhan takia.  Vain uhattaessa niiden pesää, tai jos marjojen viljely on sitä luokkaa, että mehiläiset pääsevät imemään itse suoraan vuotavista marjoista mehua, voi poimija kohdata mehiläisen.

hybridi

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #27 : 28.10.17 - klo:08:54 »
Pchelovod: oho! Todella vaikuttavia numeroita.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #28 : 28.10.17 - klo:12:41 »
Pchelovod: oho! Todella vaikuttavia numeroita.
Numerot on vain numeroita.  On niitä ollut huonojakin vuosia.  Ja oikeaan aikaan osasin viljelynkin lopettaa, kun maalle menee nyt huonosti.