Kirjoittaja Aihe: Valeparviin valmistautuminen  (Luettu 1164 kertaa)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Valeparviin valmistautuminen
« : 24.02.18 - klo:11:09 »
.
Valeparvien teko olisi todella helppoa ja nopeaa, jos tavarat olisivat valmiina, kun näkee emokennoja pesässä.

Tärkeintä on  uudet kehät vahapohjuksilla. Kun valeparven lennättää valmiille kakuille, parveilukuume jatkuu usein siitä. Vahapohjuksille ajettuna parveilukuume loppuu melko varmasti.

Siis jos on valmiit pohjuskehät, laittaa vaan vanhan pesän paikalle uuden pohjuspesän. Vanhan pesän vähintään 3 m päähän.

Katon teen styrofoam eristelevystä.

Pohja vanerin palasta johon tulee 3 reunarimaa.

.........Siinä ovat tarvikkeet.......

Vahapohjuksia kannattaa ostaa keväällä valmiiksi, että niitä riittää kaikkeen tarpeeseen.
.
.
« Viimeksi muokattu: 24.02.18 - klo:11:13 kirjoittanut jiihoo II »

Pölyttäjä

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Vs: Valeparviin valmistautuminen
« Vastaus #1 : 17.05.18 - klo:10:29 »
Millaista Styrofoamlevyä käytät pesissä? Minulla on oma kalusto pääasiassa vanhaa käytettynä hankittua puukalustoa. Iso osa pesistä niin paksuseinäisiä että mehiläistarvikeliikkeistä ostetut styroxkatot eivät istu pesiin koska kattojen reunakehykset ottavat vastaan jättäen reunaan ison raon josta pääsee kiertämään ilma. Olen päätynyt käyttämään pesissäni peltikattoja kun olen niitä käytettynä saanut. Eristeenä ollut Haltexlevyjä. Styrofoamista tehty katto olisi simppelimpi ja luultavasti myös halvempi ratkaisu. Ei tulisi ongelmia istuvuuden kanssa kun muoto on tasainen.

Mitenkäs pohjaratkaisu? Toimiiko umpikatto-umpipohjayhdistelmä? Jos katto ja pohja on umpinainen, saako pesä pelkän lentoaukon kautta riittävästi ilmaa? Minulla on käytössä verkkopohjat, mutta varastosta löytyisi myös käytettynä saatuja hyödyntämättömiä umpipohjia. Olen miettinyt että jaksaisinko muokata niistä verkkopohjia.

Vuoden tarhauskokemuksella kyselen.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Valeparviin valmistautuminen
« Vastaus #2 : 17.05.18 - klo:10:43 »
.
Käytän noita styrofoam kattoja väliaikaisesti pari viikon ajan, kun on noita tilapäisiä pesiä.. Siinäkin ajassa ne ehtivät jyrsimään kattoa.

Halpa pehmeä styrokslevyä ei voi käyttää. Vesi menee siitä läpi.

Kun aloin käyttää muovipesiä, mulla oli 9-kehäisiä 3 cm paksuja puulaatikoita. Laatikoiden väliin jäi  rako.
Tein 4  mm kyllästetystä vanerista välilevyt.

Levy koostuu kahdesta vaneriliuskasta  päällekkäin. Ylempi kerros tulee ylälaatikon kokoiseksi ja alempi alalaatikon. Idea on, että levy ei muodosta sadevedelle hyllyä, josta vesi valuu pesään.

Levyt laitetaan yhteen niin, että ylä ja alaliuska menevät ristiin toistensa yli vuorotellen. Väliin tulee liimaa, joka tiivistää raon vedenpitäväksi.
« Viimeksi muokattu: 17.05.18 - klo:12:03 kirjoittanut jiihoo II »