23.07.18 - klo:05:05

Kirjoittaja Aihe: Ruoka loppu  (Luettu 2594 kertaa)

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: Ruoka loppu
« Vastaus #15 : 29.03.18 - klo:15:59 »
Facebookin puolella on kuvia tuohon ongelmaan.  Jos kehiä ei pysty vaihtamaan ruokakehiin, tai syöttökehään, voi ruokataikinaa laittaa pesän päälle.  Sitä varten tarvitaan jonkunlainen korotusrinki.  Sulkuristikon kehys tms.  Esim styroksilevyyn leikattu Apifondapaketin suuruinen reikä ja peitot takaisin päälle.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #16 : 29.03.18 - klo:16:09 »
Onko pesät tehneet puhdistuslennon? Se on aika tärkeää.

Laatikolla syöttäminen ei onnistu kun yöllä on - 14C pakkasta.

Itse olen syöttänyt tähän aikaan niin, että kaadan 60% sokeriliuosta kennoihin suoraan. Sitten kehät laatikkoon ja valutuksen jälkeen talvehtimislaatikon alapuolelle. Viikon sisällä mehiläiset nostavat ruoan ylös eikä ruoka kylmety kuten syöttölaatikossa.

Liuos kaadetaan vinossa asennossa kennoihin. Pitää vaan opetella.

Nythän mehiläiset eivät saa vettä ulkoa, koska lunta on joka paikassa. Lumesta ne eivät pysty ottamaan vettä.

Jos 3 kg laittaa näin sokeria näin, niin pesä pääsee pari viikkoa  eteenpäin kohti parempia säitä.

66% liuos tekee mehiläiset janoiseksi. 60% on parempi. Eli 6kg sokeria ja 4 litraa kuumaa vettä sankkoon.

Sinulla on punkkiasiat hyvin jos pesät ovat liian suuria.
« Viimeksi muokattu: 29.03.18 - klo:16:22 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #17 : 29.03.18 - klo:16:10 »
Facebookin puolella on kuvia tuohon ongelmaan.  Jos kehiä ei pysty vaihtamaan ruokakehiin, tai syöttökehään, voi ruokataikinaa laittaa pesän päälle.  Sitä varten tarvitaan jonkunlainen korotusrinki.  Sulkuristikon kehys tms.  Esim styroksilevyyn leikattu Apifondapaketin suuruinen reikä ja peitot takaisin päälle.

Ruokataikinan syöttämiseen mehiläiset tarvitsevat vettä. Sitä ei kai ole saatavissa missään..... Sikäli kuin sääkarttoja ymmärrän.
.
« Viimeksi muokattu: 29.03.18 - klo:16:19 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #18 : 29.03.18 - klo:16:17 »
  Jos kehiä ei pysty vaihtamaan ruokakehiin,.

Sitten voi laittaa ruokakehät uuteen laatikkoon ja laatikko talvehtimislaatikon päälle. Kiteistä hunajaa, kuolleen pesän sapuskat ja mitä lie sitten onkaan.

Jos on kiteisiä hunajakakkuja, niihin kannattaa sumuttaa vettä.
.

Olen sitäkin tehnyt että olen kaatanut jauhosokeria kennoihin ja sumuttanut vettä päälle. Mehit imevät mehut ja tiputtavat loput jauhot lattialle.
« Viimeksi muokattu: 29.03.18 - klo:16:55 kirjoittanut jiihoo II »

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #19 : 29.03.18 - klo:17:45 »
Laita 2 tuuman korokekehys osaston päälle ja sitten Apifonda ja katto päälle.

rentunruusa

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #20 : 29.03.18 - klo:18:01 »
Beefonda-kakut on noin sentin paksuisia joten ei välttämättä tarvitse mitään koroketta, jos liiskaantuu kattolevyn alle kehiä vasten. Tai jos työntelee kakkujen väleihin. Kai se suunnilleen samaa ainetta on kuin Apifondakin?

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #21 : 29.03.18 - klo:18:45 »
Laita 2 tuuman korokekehys osaston päälle ja sitten Apifonda ja katto päälle.

Sittenhän sinne mahtuu vesiastiankin.
.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #22 : 29.03.18 - klo:21:37 »
.
Beefondalla 3-kertainen kustannus sokeriin verrattuna. Ynnä nouto- tai postikuut.

.

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #23 : 29.03.18 - klo:22:34 »
Paljon kallimmaksi mulle tulee jos ajan Hunaja Yhtymään ja haen sieltä tavaran kuin tilaan sen "Matkahuollon" kautta
Tällaisia reealistisia tapahtumia kannattaa aina miettiä.
« Viimeksi muokattu: 29.03.18 - klo:22:36 kirjoittanut rantola1 »

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #24 : 30.03.18 - klo:09:23 »
Itse asiassa beefondaa ruoka onkin.

Niinhän sen pitäisi mahtua kehien päälle, mutta kun mehiläisiä on niin että rutina käy kantta sulkiessa ilman beefondaakin.

Mulla on ostopaikka työmatkan varrella, ei tarvitse miettiä postikuluja. Samalla kun poikkeaa ostoksille voi ihan livenä turista mehiläisistä.

Eikö nämä taikinat juuri ole sellaisia, joita voi antaa ennen puhdistuslentoa?

rentunruusa

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #25 : 30.03.18 - klo:10:15 »
No on Emolla positiivinen ongelma, kun mehit ei kevättalvella meinaa laatikkoon mahtua ;)

Niin minäkin olen kuvitellut, että lisäruoka on juuri tarkoitettu ennen puhdistuslentoa annettavaksi. Nestemäiset vasta sen jälkeen. Ajattelisi, että sitä vettäkin olisi edes vähän saatavilla siellä pesän sisällä, kosteutta. Eikö se jotenkin niin mene, että kilon sokeria kuluttavat  ja siitä tulee monta litraa vettä. Jäisikö sitä vähän pesän rakenteisiinkin mehiläisten kupattavaksi?

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #26 : 30.03.18 - klo:10:51 »
Tämä on outo pesä. En olen nähnyt sitä kunnolla pallossa ollenkaan. Siis oksaalihappotiputuksen aikaan ei myöskään ollut kunnolla pallossa.

Viime keväänä annoin 5-6 kg sokeria. Ja pesä oli ihan täynnä, siis reunimmaiset kakut mukaan lukien, sikiöitä toukokuu alussa.  2-farraria ja lisäsin silloin kolmannen. Muistaakseni, en jaksa kaivaa papereita.

Jätin emon vielä talveksi vaikka se on nyt 3 v. Saapa nähdä. Muutaman uuden emon olen tästä kasvattanut, mutta ei niistä tullut kummoisia. Mutta uusia pesiä ja 40 kg hunajaa sain pesästä viime kesänä.

Erikoinen pesä ja erikoinen emo.

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #27 : 30.03.18 - klo:12:21 »
Itse asiassa beefondaa ruoka onkin.

Niinhän sen pitäisi mahtua kehien päälle, mutta kun mehiläisiä on niin että rutina käy kantta sulkiessa ilman beefondaakin.

Mulla on ostopaikka työmatkan varrella, ei tarvitse miettiä postikuluja. Samalla kun poikkeaa ostoksille voi ihan livenä turista mehiläisistä.

Eikö nämä taikinat juuri ole sellaisia, joita voi antaa ennen puhdistuslentoa?

Lisää toinen kehys vielä ja aja mehiläiset savulla alas, mehiläiset ovat arvokkaita näin keväällä.
Varmaan 1 tuuman kehys lisää niin eiköhän kaikki jo sovi kannen alle.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #28 : 31.03.18 - klo:11:10 »
.

Ruoka loppu.... On useita tapoja antaa sitä. Ei se niin vaikeaa ole. Kaikki tavat kelpaa.  Viikon päästä on luvassa +10C ja tänään +5C.
Jokainen on aloittanut nollasta.

Sääennuste: Tänään sataa paskaa.

rentunruusa

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #29 : 31.03.18 - klo:18:57 »
Sääennuste: Tänään sataa paskaa.
Ei sitten muuta kuin pekkapoudaksi Pekka Poudan paikalle. ;) Kyllä sitä tänään jonkin verran taivaalta tipahteli. Tosin vaati ensin hikiset lumityöt, että sai pesät kaivettua esille. Oli kattojen päällä lunta kuin entisessä joululaulussa. Lähimmällä mittausasemalla pitäisi olla lunta noin 70 senttiä, mutta kyllä taisi tuossa kohtaa olla vielä vähän enemmän.

Pienemmillä pesillä tuntui olevan ruokaa vielä, enemmän tai vähemmän, mutta vahvin pesä oli lähes loppuun kaluttu, ainakin painosta päätellen. Ja mehiläisiä kaikissa raoissa. Sokeria meni yli 25 kiloa syksyllä ja rippeet jäljellä. Onneksi oli sitä beefondaa matkassa. Olis viikon päästä voinut olla myöhäistä. Vinkkinä siis, että jos on ollut supervahvoja pesiä syksyllä, niin voivat kohta olla nälissään ellei vielä kuolleet.