Kirjoittaja Aihe: harrastelija ammattilaisten torppari..  (Luettu 10167 kertaa)

aimo

• Tulokas
  • *
    • Profiili
harrastelija ammattilaisten torppari..
« : 15.12.13 - klo:15:20 »
Kolme vuotta pieni muotoisesti mehiläisiä tarhattuani saldo on 1000-2000€ ostettua tarviketta, raskasta työtä (tämän asian tunnen, olen tehnyt sitä koko ikäni) ja onneton olen myös satoa saanut. Kukaan ei kertonut että ei niitä minun vaatimattomia satojani mihinkään saa myytyä...tai ei niinkään,joku ammattilainen kyllä mielellään ostaa 5€/kg.

Kaikki muut tässä ketjussa mukana olevat täydentävät tulovirtojaan..

Kurssilla ensimmäisen lauseen kuuluisi olla.."et saa sitä tavaraa kaupaksi, mutta onneksi menetät aikasi ja rahasi jotka otamme mielellämme vastaan"..niin toki EKM:n saat kaupantekijäisiksi..

Tarhurit varmaan lisääntyvät vauhdilla, mutta kuinka pitkäksi aikaa?

Aika on lyhyt aikajänne voittojen kotiuttamisessa...ammattilaisilla.. :' :'(

Tomppa

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Vs: harrastelija ammattilaisten torppari..
« Vastaus #1 : 18.12.13 - klo:23:55 »
Terve vaan aimo ja toivotankin ihmeissäni sinut tervetulleeksi porukkaan. Itse olen hankkinut noin 9 vuoden aikana varmaankin tuplaten tarvikkeita. Hunajani olen saannut myytyä kyllä aina hyvällä hinnalla ja tuhkat olisivat vienneet joka vuosi pesästä jos olis ollut. Jos sinulla on paha mieli ensimmäisiltä vuosilta taskussa on varmasti aika ajatella mikä meni pieleen. Itse ensimmäiset vuoden taistelin markkinoinnin kanssa ja oman hinnan perustelu oli ajoittain vaikeaa. Nykyään on helppo ratsastaa sanojen paikkallinen, lähiruoka ja pientuotanto jäljillä ei isoihin marketteihin aina tarvitse päästä että saa myytyä hunajat. Siihen vaaditaan paljon puhetta ja itsensä esille tuontia. Markkinat on hyvä keino tavata ihmisiä ja päästä keskustelemaan ihmisten kanssa hunajasta. Ammatti tori myyjiltä on hyvä käydä varastamassa hyvät vinkit miten he myyvät hunajat ja ottavat ihmisiin kontaktia.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #2 : 19.12.13 - klo:08:28 »
Kai siellä kursseilla kerrottiin, että sinne vain markkinoille ja myyjäisiin toisten kilpailijoidesi kanssa samaan riviin seisomaan, jos haluat myydä hunajasi parhaalla hinnalla, etkä antaa puoleen hintaan kauppiaille tai välittäjille.  Se markkinoilla ja myyjäisissä ym, "näytillä olo" on sitä tärkeintä markkinointityötä, vaikkei alkuun paljon mitään meniskääni kaupaksi.  Vain siellä tulet tutuksi ostajille, vaikkeivat ne alkuun mitään ostaisikaan.  Parin vuoden kuluttua huomaat, ettei oma hunaja riitä niille tutuille ostajille.  Ja kotoakin jo hakevat.

Petterix

• Vieras
« Vastaus #3 : 08.01.14 - klo:17:47 »
Kannustuksen sanoja varmaan jokainen kaipaa alkuvaiheessa. Ensimmäiset markkinat kun tuli kierrettyä niin ei tiennyt itkisikö vai nauraisiko, oli se niin masentavaa. Onneksi täällä pohjanmaalla on reiluja kolleegoita, joilta sai uskoa huomiseen. Kuitenkin eteenpäin on puskettava ja löydettävä se oma juttu.Hyvää hunajaa on maailma täynnä mutta oma hunaja on vielä parempaa kuin muilla. Sen kun saat asiakkaat ymmärtämään niin kyllä se siitä. Polkumyynti ei kannata vaan hinnat sellaiseksi että se kannattaa. Niin kuin Pchelovod kirjoitti niin kaikki mahdolliset markkinat ja myyjäiset on kierrettävä jos myyntiä haluaa. Ne ovat pientuottajan tärkeimmät kanavat. Toiset panostavat nettiin ja jopa ulkomaille nopeasti mutta ne ovat kuitenkin vähemmistönä. Eikä sen hunajan kanssa kannata hosua. Jos jää ylivuotista niin on sitten varastossa kun kysyntä nousee. Mehiläistarhaus on useimmille harrastus jolloin sen ei välttämättä tarvitse tuottaa. Jos sen haluaa ammatiksi niin siihen pätee normaalit yritysmaailman lait. Ammattitaito ja markkinointikanavat on oltava kunnossa. Niitä harvemmin saavuttaa muutamassa vuodessa. Itse olen todennut, että hitaasti muutama ensimmäinen vuosi ja tietenkin oppia haettava jotain kautta. Rutiininomaisuuteen pyrittävä ja laajannettava melko nopeasti oppivuosien jälkeen jos haluaa eteenpäin. Itselläkin vielä mehiläistarhaus sivutulona mutta ehkä jo enemmän muuaman vuoden päästä. Hunajan myyntiä en ole pitänyt ongelmana ensimmäisen markkinointivuoden jälkeen mutta toki sen eteen töitä on tehtävä.

jkuhlman

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #4 : 16.01.14 - klo:20:38 »
Hei. Itse olen mehiläisiä tarhannut nyt kaksi vuotta, enkä vielä ole yhtään negatiivista palautetta saanut, tahi ollut tyytymätön siihen mihin tahtiin ja hintaan olen hunajaani myynyt. Tämä on ensimmäinen vuosi kun parisataa kiloa jäi myytävääkin. Liiemmin markkinointiin panostamatta on rippeet enää jäljellä.. Pääasia, että saa vakiasiakkaita, ja vähän tunnettuutta näin alkuun. Ja rahaahan on mennyt jo reilu 3K€. EKM:ää Olen minäkin miettinyt.. Lähinnä sitä millaisen työkuorman siitä saa, ja miten sitten eroon pääsee, jos ja kun kohdalle sattuu jonakin päivänä.. Se kun on sellainen joka tarhaajan yhteisvastuu pitää tarhansa terveenä, tai tulee toimittua tautien levittäjänä, joka lienee turhan monen välinpitämättömän tai tietämättömän tarhaajan toimenkuva.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #5 : 16.01.14 - klo:23:53 »
.
Isommille hoitajille myynti irtotavarana on ihan normaali käytäntö, ja ollut aina.
5 euroa kilolta on hyvä hinta. Viime vuonna oli kait 4 euroa.
Sitten kun kaikille tulee hyvä hunajavuosi, voi käydä niin ettei kelpaa mihinkään.

On hirmuisesti valitettu että Suomen mehiläishoitajien määrä on pudonnut murto-osaan entisestä. Luulen että yksi syy on se että pienhoitajan on vaikea saada satoaan myydyksi. Jos tulo jää pieneksi, mehiläishoito on kallis harrastus.

Myyntikikkoja on paljon mutta niiden eteen pitää tehdä töitä jotta saa asiakaskuntaa. vakituiset asiakkaat kuluttavat vuodessa noin 20 kg hunajaa. Siksi olisi pyrittävä myymään laatikoittain tavaraa, jotta saa hyviä kuluttajia asiakkaiksi.
Purkki kerrallaan myynti ei kyllä lyö leiville. Logistiikkakulut ovat mahdottomat.

Riippuu hirmuisesti siitä, missä päin ihminen asuu ja mitä työtä tekee. Työkavereille myynti on yksi hyvä kikka.
.

kanala

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #6 : 18.01.14 - klo:16:29 »
.
Isommille hoitajille myynti irtotavarana on ihan normaali käytäntö, ja ollut aina.
5 euroa kilolta on hyvä hinta. Viime vuonna oli kait 4 euroa.
Sitten kun kaikille tulee hyvä hunajavuosi, voi käydä niin ettei kelpaa mihinkään.

On hirmuisesti valitettu että Suomen mehiläishoitajien määrä on pudonnut murto-osaan entisestä. Luulen että yksi syy on se että pienhoitajan on vaikea saada satoaan myydyksi. Jos tulo jää pieneksi, mehiläishoito on kallis harrastus.

Myyntikikkoja on paljon mutta niiden eteen pitää tehdä töitä jotta saa asiakaskuntaa. vakituiset asiakkaat kuluttavat vuodessa noin 20 kg hunajaa. Siksi olisi pyrittävä myymään laatikoittain tavaraa, jotta saa hyviä kuluttajia asiakkaiksi.
Purkki kerrallaan myynti ei kyllä lyö leiville. Logistiikkakulut ovat mahdottomat.

Riippuu hirmuisesti siitä, missä päin ihminen asuu ja mitä työtä tekee. Työkavereille myynti on yksi hyvä kikka.
.
Kuten Jiihoo sanoi 5euroa kilolta on todellakin hyvä hinta.Vielä 5 vuotta sitten hinta oli 2,50 euroa kilolta.En ymmärrä jatkuvaa valitusta mehiläishoitajain määrän putoamisesta.ei suomessa tiettävästi ole pulaa hunajasta.Suotuisan hintakehityksen on mahdollistanut vain ja ainoastaan tuotannon ja kysynnän tasapaino

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #7 : 18.01.14 - klo:22:27 »
.
USA raportoi tarkkaan hunajan laatuja ja niiden hintoja.

Kiina hallitsee maailmanmarkkinoita ja määrittelee hinnat koska sen asema kansainvälisessä kaupassa on merkittävä.

No mitä maksaa, jos menisit ostamaan satamasta 5000 kg erän hunajaa. Jos ajatellaan että hinnat olisi sama kuin USAN satamassa  niin...

Usalainen valkoapilahunaja  3,40 euroa kilolta.

Argentiinalainen sekahunaja  2,90 €/kg

Vietnamilainen sekahunaja 2,20 €/kg

http://www.ams.usda.gov/mnreports/fvmhoney.pdf
Hinnat joulukuussa 2013
.

aimo

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #8 : 25.02.14 - klo:17:03 »
Vielä on hunajaa varastossa mutta muutama tilaisuus on käyttämättä. Alihintaan en ole periaatteessa keskimäärin myynyt. Kyllä sitä jossakin koukussa hunajan ja mehiläisten kanssa on koska vielä en ole luovuttanut. Lähipesällä tiaiset ovat yrittäneet käydä kimppuun mutta sitä on yritetty hoitaa parhaan mukaan. EKM ei ole ollut henklökohtainen ongelma (koputan puuta). Pien markkinointia kannattaisi pohtia laajemminkin siitä kun useimmiten aloitetaan ja jatketaan eteenpäin jos asiat tuovat myönteisiä kokemuksia...Miten olisi yhteinen myyntitila vaikka jossain "kaupassa" pienille erille? 

Petterix

• Vieras
« Vastaus #9 : 27.02.14 - klo:08:22 »
Moni varmaankin tekee virheen siinä että aloittaa mehiläisten hoidon rahan kiilto silmissä. On vuosien työ saada perustaidot riittävälle tasolle voidakseen tarhata mehiläisiä ammattimaisesti. Hitaasti kiiruhtaen muutama vuosi. Mitä suuremmaksi pesämäärä kasvaa sitä rutiininomaisempaa ja vakiintunempaa hoidon tulee olla. Ja mahdollisimman yksinkertaista tietysti. Harrastuksenomaisuudusta tulee päästä irti jos haluaa ansaita.Joka kesä opettaa uusia asioita ja huomaa että nythän tämä asia sujuu jo paremmin.
Myyntitapoja on toisiaan useita. Tukkumyynti on helppoa. Hunaja ämpäriin tai tynnyriin. Kulut ovat verrattain pienet. Markkinoilla ja toreilla pääsee ajoittain yli 20 €/kg keskihintoihin erikoishunajien avulla mutta kulut ovat suuret. Pakkauskulut , myyntipaikkamaksut ja tietysti jatkuvasti nousevat polttoainekulut. Onkohan joku tehnyt laskelmia eri myyntitavoista ja niiden kannattavuudesta ? Se voisi olla mielenkiintoista luettavaa. Ovelta ovelle myyntiä on myös kokeiltu ja yhtenä vuonna laitoin omat pojat korin kanssa kiertämään lähiöalueen taloja. Jokaisesta myydystä purkista saivat euron.
Uskon että voidakseen pärjätä mehiläistarhaajana siihen tulee jäädä koukkuun jollain tavalla, koska se vaatii aitoa mielenkiintoa. Markkinat ovat toinen asia joihin voi jäädä koukkuun kuten minulle on tapahtunut. Tarhauksen kasvaessa kesämarkkinat alkavat tietysti jäämään vähemmälle. Pidän kuitenkin markkinoita ensiarvoisen tärkeänä jos oman tuotteen haluaa esille ja saada siitä hyvän hinnan.

Tykimies

• Seniori
  • L-Suomi Kauhajoki
    • Profiili
« Vastaus #10 : 03.03.14 - klo:07:00 »
Aloittelija ilmoittautuu. Ensimmäinen pesä odottaa vielä puhdistuslentosäätä, ja jokunen keväämmällä tulossa lisää.

Oma kiinnostus lähti pari kolme vuotta sitten kun iltapäivälenkillä törmäsimme parvipalloon, ja aloin selvitellä mihin siitä voisi ilmoittaa. Se oli jo tiedossa, että ilmoittaa kannattaa. Ja taisi päätyä vielä alkuperäiseen tarhaansakin.

Irl kiireet ja olkapääleikkaus siirsivät aloittamista, mutta olipa aikaa opiskella  ;)

Itselle tuli yllätyksenä että harrastajakin voi ylipäätään jäädä voitolle(vaikkei ehkä paljoa). Harva harrastus maksaa edes itseään.
Ensimmäisen vuoden sato riittänee itselle (ehkä), ja tuttu leipuri on varannut loput  ;D

5-5,5€ euroa kilolta tukkuun on se minkä perusteella on laskelmat tehty, mahdollisen laajenemisen perustaksi, silloin tällöin kun siitä tulee puhetta. Toistaiseksi on puhuttu enemmän itse mehiläisistä.

Se että laajeneeko se vai jääkö harrastukseksi muiden joukkoon selvinnee parin kolmen vuoden sisällä. Toistaiseksi tuntuu niin mielenkiintoiselta alueelta, että jokunen pesä varmasti saa vakipaikan.
 Se on jo päätetty että katsotaan rauhassa miten sujuu, ja miltä tuntuu.

Koskaan kuitenkaan mikään(uusi harrastus, työ, remontti jne.) ei ole vielä mennyt niinkuin Strömsössä, ja siihenhän voi aina suhtautua eri tavoilla.
Ottaa se haastena, oppia ja tehdä toisin, tai antaa periksi.
« Viimeksi muokattu: 03.03.14 - klo:07:04 kirjoittanut Tykimies »