Kirjoittaja Aihe: Sikiökakkuja pesistä.  (Luettu 1446 kertaa)

hybridi

• Täysjäsen
    • Profiili
Sikiökakkuja pesistä.
« : 15.06.18 - klo:11:19 »
Milloin on paras aika ottaa sikiökakkuja tuotantopesistä jaokkeisiin pilaamatta satoa ja talvehtimista?

Forgiven

• Täysjäsen
    • Profiili
Vs: Sikiökakkuja pesistä.
« Vastaus #1 : 15.06.18 - klo:12:33 »
Kun katselin noita vadelman kukkia eilen....
...niin periaatteessa vaikka heti, eiväthän nuo enään siitä kerkiä keräämään, tietysti riippuu mitä muita kasveja siellä on tarjolla vatun jälkeen....

Toisaalta ei varmaan mikään kiirekkään ole, kesää on paljon jäljellä, saa nähdä kuinka aikaisin ruokinnan joutuu aloittamaan...

rantola1

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.06.18 - klo:19:20 »
Milloin on paras aika ottaa sikiökakkuja tuotantopesistä jaokkeisiin pilaamatta satoa ja talvehtimista?
Heinäkuun ensimmäisellä viikolla.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #3 : 15.06.18 - klo:20:16 »
Nyt jos ottaisi vastapeitettyjä sikiökakkuja jaokkeisiin menetettäisiin niistä syntyvät mehiläiset, jotka olisivat kerääjinä heinäkuun lopulla.  Eli antaa mennä vaan.  Nyt pesämehiläisinä olevat olisivat päässeet kerääjiksi aikaisintaan huomenna ja nuorimmat heinäkuun eka viikon lopulla.  Eli ei kovin suurta menetystä, jos alkaisi jo tekemään jaokkeita.  Alkaahan pääsatokausi olla jo lopuillaan Juhannukseen mennessä.

hybridi

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #4 : 15.06.18 - klo:23:07 »
Kiitos teille...... voisi ehkä nyt jo laittaa emon alimpaan laatikkoon? kun se on vielä kahdessa... katoin että alin alkaa olla aika tyhjä sikiöistä ainakin paikoittain...

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #5 : 16.06.18 - klo:00:23 »
Kiitos teille...... voisi ehkä nyt jo laittaa emon alimpaan laatikkoon? kun se on vielä kahdessa... katoin että alin alkaa olla aika tyhjä sikiöistä ainakin paikoittain...

Tapana on kääntää osastot, eli vaihtaa sikiölaatikoiden paikkaa. Näin saadaan kulutettua tasaisesti sikiökakut. Sikiölaatikko  alimmaksi ja emolle järjestyy munintatilaa yläpuolella. Pari kolme vahapohjusta purkaisi rakentamispaineita.
« Viimeksi muokattu: 16.06.18 - klo:00:37 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #6 : 16.06.18 - klo:13:40 »
.
En ihan ymmärtänyt, mitä on "laittaa emo alalaatikkoon". Koska tarvitset sikiöitä jaokkeeseen, anna emojen munia missä  lystää.

.

hybridi

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #7 : 16.06.18 - klo:17:16 »
Yksi syy laittaa emo alimpaan laatikkoon olis että minulla ei ole rakennettuja kehiä... siis yksi emon laatikoista sais tulla hunajalaatikoiksi.. olen kyllä laittanut pohjukkeita aika paljon pesiin, jopa liian aikaisin keväällä, ja luulen että kehitys on kärsinyt siitä.. viime keväna 5-6 pesää tänä kevänä 19 kunnossa olevaa... ensi vuonna yritän että olisi miljoona pesää... pitäis keksiä kehien rakennuttamis kone..... tiedän että emo ylhäällä on joittenkin mielestä hyvä tapa rakentaa pohjukkeita... olen muuten ehkä vähän  ylitarkka sokerin suhteen.. en ole ollenkaan antanut syksyjen jälkeen... siis olen pyrkinyt siihen että sokeriliemellä ei rakenneta kehiä edes ennen hunajalaatikoitten laittoa...  pitäis varmasti käydä joku koulutus miten antaa sokeria ja milloin, ja miten ne sitä siirtää pesissä että uskaltais....

hybridi

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #8 : 16.06.18 - klo:17:31 »
Minulla on pari pesää joilla on pohjukkeita poulidadant langstrottien päällä hunajalaatikkoina.. ne ei halua nousta sinne... olen laittanut hunajalientä niihin että ne sais alun siitä.... että tällaista touhua....

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #9 : 16.06.18 - klo:18:24 »
.
Sinä vaadit mehiläisiltä liikaa. Ne rakentavat sen minkä tarvitsevat, eikä enempää. Eikä ne sun toiveista tiedä eikä välitä.

Laita se uusi laatikko sikiöiden alapuolelle.  Sikiöiden lämpö karkaa vintille kun pidät siellä tyhjää laatikkoa. Kun porukka laajenee, ne rakentavat alapuolelle, just niiku tekee luonnon pesä laajetessaan

Voit pakottaa emon munimaan pohjuksille, mutta sitten karahtaa koko pesän kehitys karille. Anna niiden kehittyä omalla tahdillaan. Nyt on lämmintä ja on sapuskaa etkä voi niitä potkia sen parempaan suoritukseen.

Ethän voi sikiöalaa jakaa kahtia mielesi mukaan. Emon muninta lopahtaa silloin.

« Viimeksi muokattu: 16.06.18 - klo:18:43 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #10 : 16.06.18 - klo:18:29 »
Yksi syy laittaa emo alimpaan laatikkoon olis että minulla ei ole rakennettuja kehiä..

Jestas sentään. Eivät mehiläiset rakenna varastoon kehiä. Sorkit niitten omia touhuja ihan liikaa.

.vaikka laitan valmiit kakut hunajalaatikkoon, eivät mehiläiset sitä heti miehitä. Sitten vasta kun porukka lisääntyy.
« Viimeksi muokattu: 16.06.18 - klo:18:31 kirjoittanut jiihoo II »

hybridi

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #11 : 16.06.18 - klo:19:04 »
Joo luultavasti vaadin liikaa.  Olen laittanut emon alimpaan laatikkoon heinäkuun alussa .... jos nyt laittais sen sinne jo kun ei oo paljon rakennettuja , ja pääsato alkanut? Niin eikö sais enemmän hunajaa mutta vähemmän sikiöitä.... niin se mun pää sanoo..

hybridi

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #12 : 16.06.18 - klo:19:04 »
Toisaalta tarvitsen sikiöitäkin ja rakennettuja.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #13 : 16.06.18 - klo:19:39 »
.
Mikään pesä ei ole jäänyt rakentamatta kakkuja. Jokainen on tehnyt omansa.  Ne tekee sitten kun tekee.

rantola1

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #14 : 16.06.18 - klo:20:15 »
Toisaalta tarvitsen sikiöitäkin ja rakennettuja.
Multa saat ostaa rakennettuja kakkuja, rakansivat viime vuonna niin paljon ettei
minulla ole niille kaikille käyttöä koska olen vähentämässä pesiä.