Kirjoittaja Aihe: Muovikehät?  (Luettu 3028 kertaa)

krahu

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Muovikehät?
« : 14.02.14 - klo:13:02 »
Muovikehä vs. perinteinen?

Näin alottelijana muovikehien ostaminen on kalliimpaa, mutta eivätkö ne ole kuitenkin 'helpompia', ei tarvitse säätää vahalevyjen kanssa ja vahan kierrättämien itse helpompaa. Eli lopulta säästyy huomattavasti aikaa ja vaivaa.

Mutta sekin että kuinka kestäviä ne ovat? ja kuinka helppoa on lopulta puhdistaa ne?

TiinaA

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Vs: Muovikehät?
« Vastaus #1 : 14.02.14 - klo:15:43 »
Minä ostin muovikehät heti alkuun. Jouduin putsaamaan tässä taannoin niitä kun niissä oli peittämätöntä talvisapuskaa. Putsaaminen kävi näppärästi pesätaltalla ja kävi helpommin kuin tavallisesta. Pesin ne vain sitten harjan kanssa ja laitoin kuivamaan. Kehiin tosin jäi vielä vanhaa vahaa. Olen tässä koettanut miettiä näppärää konstia miten sulattaa loput vahat kehistä. Mutta liekkö ees tarpeen.

kanala

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #2 : 14.02.14 - klo:16:28 »
Muovikehä vs. perinteinen?

Näin alottelijana muovikehien ostaminen on kalliimpaa, mutta eivätkö ne ole kuitenkin 'helpompia', ei tarvitse säätää vahalevyjen kanssa ja vahan kierrättämien itse helpompaa. Eli lopulta säästyy huomattavasti aikaa ja vaivaa.

Mutta sekin että kuinka kestäviä ne ovat? ja kuinka helppoa on lopulta puhdistaa ne?
Mehiläiset rakentavat muovikehiä huonosti.vaikka niitä kuinka vahaisi.Perinteisiä puukehiä rakennetaan paljon paremmin.

krahu

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #3 : 14.02.14 - klo:17:19 »
Lainaus
Mehiläiset rakentavat muovikehiä huonosti.vaikka niitä kuinka vahaisi.Perinteisiä puukehiä rakennetaan paljon paremmin.

Eli... hunajantuotanto laskee?

TiinaA

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #4 : 01.03.14 - klo:11:52 »
Minulla ne rakensi muovikehät aika hyvin. Kehistä oli helppo putsata pois peittämätön talviruoka ynnä muut taltalla, mutta siihen se helppous loppuikin. Kehiin jää tietty vahajäämiä, joiden poistaminen kotikonstein oli täysin mahdotonta. Olisi tarvinnut jonkin sortin höyryttimen niiden putsaamiseen ja desifiointiin. Kehät lähti siis roskiin. En jaksanut niiden kanssa enää puljata.

Hyrra

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #5 : 01.03.14 - klo:15:27 »
Muovikehä... juu tuota niillä voi hyvin lämmittää keskuslämmityskattilaa :) Noin mulla kävi; muovikehä ei kestä höyrysulatinta ja niitä rakennetaan miten sattuu. Jos muovikehä ei ole suora, niin mehiläiset eivät rakenna korkeita kohtia. Huomasin myös, että muovikehät ja puukehät sekaisin samassa laatikossa aiheuttavat ongelmia; muovikehät rakennetaan tiukasti kiinni ja siitä tulee erinäistä ongelmaa. Nykyiset muovikehät ovat silti paljon parempia kuin aiemmat; muovilaatu on erilainen ja kuumankesto parempi.
Itse hävitän kaikki muovikehät tarhauksestani, mutta jokain päättäköön tykönään kuinka toimii.

wilpo

• Jäsen
  • **
    • Profiili
    • Auranmaan hunaja
« Vastaus #6 : 01.03.14 - klo:19:49 »
Meillä pudistetaan muovikehät kuumavesipainepesurilla. Hyvin puhdistuu ja nopeasti .