19.09.18 - klo:22:38

Kirjoittaja Aihe: Jaoke.  (Luettu 574 kertaa)

rantola1

• Seniori
    • Profiili
Jaoke.
« : 04.07.18 - klo:19:54 »
Riittääkö 2 peittosikiökakkua kun tekee jaokkeen 5 päivä heinäkuuta.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: Jaoke.
« Vastaus #1 : 05.07.18 - klo:07:40 »
"Mehiläishoitoa käytännössä osa 1" -oppikirjassa kerrotaan jaokkeen teosta.  Ohjeen mukaan jaokkeeseen laitetaan 4 - 5  peittosikiökakkua. Arvatenkin LG-kokoa.  Kyllä mielestäni jaoke heinäkuun alussa onnistuu 2 peittosikiökakullakin, jos emo on muniva ja nuoria mehiläisiä tulee mukaan kylliksi ruokkimaan  ne uuden emon innolla munimat sikiöt.   Mielummin kuitenkin laittaisin enemmän.

Itse olen tähän asti tänä vuonna tehnyt vain 2 farrar -sikiökakun suuruisia emottomia tai emokennollisia jaokkeita 4 -kehäisiin laatikoihin.  Katson nyt miten ne kehittyvät ja vahvistan niitä myöhemmin kesällä  toisista pesistä napatuilla sikiökakuilla.  Ulkona talvehtivia jaokkeita olen tehnyt vuosittain 5 farrar -kokoisilla peittosikiökakuilla aina hunajan oton yhteydessä.  Sellaisiin jaokkeisiin on laitettava sitten puolet emopesän mehiläisistä, että saisivat talviruoat muokattua.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Jaoke.
« Vastaus #2 : 05.07.18 - klo:10:20 »
.
Kakkuja voi lisätä myöhemminkin jotta pesästä tulee halutun kokoinen.
Suurimmat yllätykset ovat minulle tulleet elokuussa, millainen se on jaokkeiden kasvun puolesta ja tuleeko luonnosta siitepölyä. Parasta ottaa siitepölykakkuja isosta pesästä, koska jaokkeelle ei ole muodostunut siitepölyvarastoa pahan päivän varalle.