Kirjoittaja Aihe: Kuka voi myydä hunajaa?  (Luettu 483 kertaa)

hybridi

• Täysjäsen
    • Profiili
Kuka voi myydä hunajaa?
« : 10.08.18 - klo:23:32 »
Velipoika(13v.) Oli kysynyt että voiko se myydä mun hunajapurkkeja! Soitin verohallintoon ja vastaus oli että sen pitää hankkia verokortti, ja minä täytän lomakkeita niille maksetuista palkoista.. minun ei tarvitse maksaa mitään eläke tai vakuutusmaksuja hänen iän takia, ja hänen ei tarvitse maksaa veroa tuloista kun on niin vähän rahaa kyseessä.. siis kaikki ok..... nyt kysymys, tietääkö joku mitä evira on mieltä siitä?

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: Kuka voi myydä hunajaa?
« Vastaus #1 : 11.08.18 - klo:07:21 »
Ei Evira ota mitään kantaa siihen, jos sinä palkkaat nuoren työntekijän myyntihommiin.  Eviraa voi pimenninkin kiinnostaa myyntilupanne ja pakkausmerkinnät.  Jos velipoikasi alkaisi yrittäjäksi ostaen hunajan sinulta ja pannen voiton taskuunsa, säästyisit sinä kaikilta paperihommilta.

hybridi

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #2 : 11.08.18 - klo:08:20 »
Kiitos, hyvä. Miten on kun sillä pitää olla enemmän purkkeja niitten kotona kuin vain päivämyynti tai viikkomyynti (yli 300 km) ei se mun hunajaa varastoi mutta sen myyntierät sen pitää varastoida.

hybridi

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #3 : 11.08.18 - klo:08:25 »
Siis se varastoi mun hunajaa purkeissa mitä hän haluaa myydä ???

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #5 : 11.08.18 - klo:20:14 »
Sinä teet tuottajana ilmoitukset.

Sitten annat hunajaa veljellesi, joka myy sitä hintaan x ja sinä saat x-jotain. Ja veljesi vie välistä jotain.

Kirjanpitoon merkitset myyneesi hinnalla x. Näinhän se käytännössä menee.

Tai sitten rekisteröidyt työnantajaksi, maksat virallisesti palkkaa myynnistä. Mutta 13 v ei saa tehdä töitä ehkä muulloin kuin kesälomalla? Joka tapauksessa ei kukaan oikeasti tee näin.