Kirjoittaja Aihe: Sokeriliuos  (Luettu 522 kertaa)

joona

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Sokeriliuos
« : 23.08.18 - klo:20:03 »
Miten tässä näin kävi? Olen tehnyt sokeriliuoksen lähes kiehuvaan veteen, liuoksen vahvuus 60% ( 6kg/4l). Kaatanut täysin liuenneen jäähtyneen litkun syöttölaatikkoon. Tänään kävin katsomassa syöttölaatikon pohjalla paksu kerros märkää sokeri moskaa. Mikä meni vikaan?

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Sokeriliuos
« Vastaus #1 : 23.08.18 - klo:21:36 »
.
Kukapa sitä paremmin tietää.

Yksi resepti on, että täytät astian sokerilla tiettyyn merkkiin.sitten kaadat kiehuvaa vettä siihen samaan merkkiin asti, eli valmis liuos on merkkiin asti. Tämä liuos sisältää 60%  sokeria ja jäähtyy samalla kun kuuma vesi ja kylmä sokeri sekoitetaan.

Kuumennuksessa käy herkästi niin, että sokeria liukenee paljon enemmän kuin 20 asteessa. Kun liuos jäähtyy, alkaa ylimäärä kiteytyä. Vesi  vähenee haihtumalla kuumasta liemestä.
« Viimeksi muokattu: 23.08.18 - klo:21:39 kirjoittanut jiihoo II »

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.08.18 - klo:09:38 »
syöttölaatikon pohjalla paksu kerros märkää sokeri moskaa. Mikä meni vikaan?

Tuo jäi vaivaamaan, mitä tarkoittaa " märkä sokeri moska".? Oliko mehiläiset syöneet liemen ja poljalle jäi kiteytynyttä sokeria?

Jos liuos on niin sakeaa, ruoka tarttuu mehiläisiin kiinni.
« Viimeksi muokattu: 24.08.18 - klo:10:20 kirjoittanut jiihoo II »

Julle

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.08.18 - klo:11:26 »
Vähän mysteeriltä tuntuu. Mä oon sulattanut neljään litraan seitsemän kiloa sokeria ja mitään tuollaista ei ole ilmennyt.
Sen olen kyllä huomannut että jotku hienosokerit on karkeampaa laatua ku toiset eli sulaa huonommin ja vaatii enemmän sekottamista.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.08.18 - klo:11:43 »
Vähän mysteeriltä tuntuu. Mä oon sulattanut neljään litraan seitsemän kiloa sokeria ja mitään tuollaista ei ole ilmennyt.
Sen olen kyllä huomannut että jotku hienosokerit on karkeampaa laatua ku toiset eli sulaa huonommin ja vaatii enemmän sekottamista.

Liuos 67 on 67% sokeria. Ei kaukana 70%.:sta.

Kyllä tota kiteytymistä tapahtuu, kun sulattaa liikaa sokeria kuumaan veteen. Ei mikään mysteeri. Sitten vaan vettä lisää.

Julle

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #5 : 24.08.18 - klo:11:54 »
Kyllä,jossain vaiheessahan se liuos tulee kylläiseksi mutta joona oli tehnyt 60% liuosta ja silti oli sokerihöttöä laatikoiden pohjalla.
Olikohan kuitenki sekoittaminen jäänyt puolitiehen,tiedä häntä sitten.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #6 : 24.08.18 - klo:13:09 »
.
Veikkaan että vettä ei kuitenkaan ollut niin paljon kuin piti. Oliko Joonalla 4 litraa vettä oikeasti?  No, ei tuo kanssa enempää kannata ihmetellä. En minäkään näitä seoksia olisi oppinut tulkitsemaan,  ellen oli tehnyt jotain huomaamatta tai laiskuuttani väärin.

« Viimeksi muokattu: 24.08.18 - klo:13:14 kirjoittanut jiihoo II »

joona

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #7 : 31.08.18 - klo:18:54 »
Palaan vielä tähän aiheeseen.
Tein tuon liuoksen kahdessa 10l ämpärissä jotta sekoittaminen sujuisi helposti. 3kg sokeria ja 2l vettä per ämpäri, aika pieni mahdollisuus laskuvirheeseen. Veden mittasin 1l mitalla  kuumentaessa käytin 3l kattilaa joten laskuvirheen mahdollisuus on aika minimaalinen.
Sekoitus sujui vaivatta, olihan vesi kiehuvan kuumaa. Litkua syöttölaatikkoon kaataessa ämpärin pohjalle ei jäänyt mitään joten mielestäni sokeri oli liuennut kunnolla.
Tuossa käytin sokerina Suomen sokeri Oy:n valmistamaa talous sokeria.

Ja jottei asia olisi niin yksinkertainen nyt olen seuraavat erät tehnyt toisin. Samat määrät sokeria ja vettä,  mutta nyt otin kuumaa vettä hanasta. Liukeneminen  hitaampaa, mutta sekoittuu kyllä. Käytin myös eri sokeria, Aito sokeria jonka valmistusmaa ei pakkauksesta selviä. Tästä liuoksessa ei tuollaista moskaa syöttölaatikon pohjalle jää vaan mehit vieneet kaiken pesään.

seppo

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #8 : 31.08.18 - klo:19:06 »
Minä olen tehnyt liuoksen aitosokerilla siten että ensin 8 litraa lämmintä mutta ei kiehuvan kuumaa vettä ja kaadan veteen 12 kg. Sokerjauhoa, sekoitan seosta puumelalla useita kertoja vuorokaudessa. Ämpärit ovat kylpyhuoneessa jossa on lattialämmitys. Kyllä sen sokerin liukenemisen huomaa helposti puumelalla sekoittaessa. Riittävä sekoitus on tärkeää.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #9 : 31.08.18 - klo:20:02 »
.
Mulla on nyt ollut jonkun vuoden käytössä UPO pulsaattori pesukone. Sinne mahtuu 50 kg  sokeria ja sitten kaadan jauhojen sekaan kiehuvaa vettä saunan padasta. Koneessa on se pyörivä kiekko, joka ajastimella sekoittaa tavaran. En yritäkkään saada lientä kirkkaaksi. Aina sinne jää jotain pohjalle.

Syöttölaatikossa kiteytyvää tavaraa on syntynyt silloin kun on oikein kuumaa vettä ja sokeri liukenee liiankin herkästi. En ole noita asioita sen kummemmin käynyt ihmettelemään.

Kun liuos on oikein sakeaa, se tarttuu mehiläisten karvoihin ja jalkoihin syöttökaukalossa. Siinä menee raja että vettä on liian vähän.EI ku lisää vettä sitte.

Täytyy vaan treenata. Kyl se siitä.

Mielellään laitan sokerijauhoa syöttölaatikon pohjalle, että se varmistaa liuoksen ylärajan.

Kun ruoka loppuu, alkaa pohjalle kehittyä mustaa hometta kun kondensaatiovesi tippuu laatikon tyhjälle pohjalle. Jos siellä on kiteytynyt sokerikerros pohjalla, hometta ei muodostu.
« Viimeksi muokattu: 31.08.18 - klo:21:46 kirjoittanut jiihoo II »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #10 : 01.09.18 - klo:07:12 »
Hitaammille syömäreille olen lorauttanut syöttölaatikkoon sokeriliuoksen sekaan etikkaa, ettei liemi ja syöttölaatikko ala homehtumaan.  Tymolia olen myös liuottanut alkoholin sekaan, mutta tähän asti laittanut sitä vain liemeen, joka ei ole tullut syötyä/syötettyä ja varastoituu täten seuraavaan syksyyn. Säästö se on vähäinenkin säästö.