Kirjoittaja Aihe: Tarhapaikan etsiminen  (Luettu 7210 kertaa)

TiinaA

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Tarhapaikan etsiminen
« : 28.02.14 - klo:15:09 »
Tarhapaikan etsiminen ilman omia maita ja kapealla suhdeverkostolla on ongelma. Millä tavalla te etsitte paikan tarhoillenne? Puhelin käteen ja soittelemaan läpi maatilalliset tai ajeletteko seutukunnat läpi vai miten tarhapaikka löytyy?

Petterix

• Vieras
Vs: Tarhapaikan etsiminen
« Vastaus #1 : 28.02.14 - klo:16:02 »
Ajeltua tulee jonkun verran ja jos löytyy hyvän oloinen paikka niin lähiasukkailta vaan kyselemään. Kevät on hyvää aikaa kun maajussit on pelloilla niin todennäköisesti tietävät ainakin lähialueiden omistajat. Metsissä tulee syys ja talvi aikaan paljon kuljettua ja siellä tulee usein hyvänoloisia paikkoja vastaan. Metsäalueilla tarhojen paikkoja rajoittaa usein kulkuyhteydet. Mulle ei ole tullut vielä yhtään kielteistä vastausta kun olen kysynyt tarhapaikkaa.

wilpo

• Jäsen
  • **
    • Profiili
    • Auranmaan hunaja
« Vastaus #2 : 28.02.14 - klo:16:52 »
Kiertelemällä autolla ja katsomalla sopivia paikkoja, kasvusto ja maaston perusteella. Sen jälkeen netistä karttaikkunasta löytyy löytyneiden maapaikkojen rekisterinumerot ja soitto maamittauslaitokselle tai kunnalle. Sieltä selviää maapaikan omistaja. Sitten vaan soitto kierrokselle omistajille.
« Viimeksi muokattu: 01.03.14 - klo:20:31 kirjoittanut wilpo »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #3 : 28.02.14 - klo:21:08 »
Kokeile etsiä marjanviljelijöitä sivuilta http://www.hedelmatmarjat.fi/index.php?section=20,  Sieltä saat varmasti ilmaisen ja hyvän tarhapaikan, sillä marjaviljelykset sijaitsevat yleensä mäkipaikoilla ja etelärinteillä, mikä on myös mehiläisille hyväksi. Lähialueella on yleensä metsävadelmaa tai horsmaa metsätöiden jäljiltä.   Voit jopa pyytää rahaa tarjoamastasi pölytytstyöstä!

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #4 : 01.03.14 - klo:20:15 »

Minä olen selvittänyt maanviljelijät silleen, että olen mennyt lähitaloon, ja kysynyt kenen pelto tai kenen maita.

Milloin pelto on talon maata ja vuokrattu, milloin myyty ja milloin omistaja asuu 50 km päässä.  Joskus neuvottelu menee niin vaikeaksi että pitää lähteä pois. Toisinaan omistaja antaa mielellään paikan mehiläisille,  vaikkei enää itse viljelekään.
Olen tehnyt näitä kyselyitä 45 vuotta , joten en ujostele homman kanssa, mutta jos omistaja epäröi, niin ei kyllä kannattaisi tuupata itseään.  Kokoan pesät aina omaan pihaan talveksi.

esko-olavi

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #5 : 24.07.14 - klo:19:19 »
Ehkä soitto kunnan maataloussihteerille auttaa tai puutarha ja viljelyjärjestöihin

Helluetana

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #6 : 27.07.14 - klo:21:20 »
Rohkeasti vaan kyselemään. Minulla on 5. kesä menossa nyt jo kysellään, millaisia tarhapaikkoja pitäisi olla ja voisikohan meidän maille. Vastaukseni aloitan aina sillä, että autolla pitää päästä lähelle.