Kirjoittaja Aihe: Emo yälaatikossa hoito  (Luettu 40529 kertaa)

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: Emo yälaatikossa hoito
« Vastaus #30 : 23.05.14 - klo:09:28 »
Tässä Emo ylhäällä -systeemissä saa rakennettua paljon pohjukkeita.  Kun emolla ei ole munittavana muuta kuin pohjukkeita, on rakentajien niitä pakko väsätä.  Pari laatikollista per pesä on ihan normaalia.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #31 : 23.05.14 - klo:10:39 »
.
Pselo, oletko menettänyt järkesi.
parveilun torjunta neuvosi ovat kamalia

eihän yläpesä ole muuta kuin mikä tahansa pesä, jossa on sulkuristikko.
laatikot vain ovat eri järjestyksessä.

vahapohjusten rakentaminen ennalta ehkäisee oarveilua, mutta ei siinä vaiheessa kun emokennot ovat pesässä.
seuraava vaihe on ett raksit emokennot pois ja yksi jää.
ne mokomat tekevät niitä heti lisää.

se on fakta ett kun pesä päättää parveilla, pohjusten antaminen vain pahentaa tilannetta.
parveilun ensimmäinen merkki on se, ett pesä ei halua rakentaa pohjuksia.

varsinanen juju on siinä, ett valeparvessa eroteraan sikiöt mehiläismassasta omaksi porukaksi ja ne luulevat oarveilleensa.
herra Demaree keksi tämä 150 v sitten.

ylälaatikko ja alalaatikko. Ihan samaa pesä ne on ja nillä on samat aatokset.

niin ja tavallinen pesä rakentaa tasan tarkkaan yhtä paljon pohjuksia kuin mikä nuu pesä.

minä en käytä lainkaan sulkuristikkoa. Menetelmä on han  paska mutta sillä saa isoja satoja. Rakennutan joka vuosi 2-3 laatikkoa pohjuksia.  Enempää ei kannata kosa niihin uppoaa hunajaa aika ta alla.
« Viimeksi muokattu: 23.05.14 - klo:10:46 kirjoittanut Jiihoo »

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #32 : 23.05.14 - klo:11:31 »
.
no ei se mitään, mehiläishoidon taidot joutuvat koetukselle, kun pähkäilee, kenen neuvoja seuraa. Ja yleensä vielä oma järki mukaan niin sitä sanotaan kokemukseksi.

toi yläpesä hoito antaa kyllä maagisen itsetunnon . Kummallista on se että  muu maailma ei käytä sitä.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #33 : 23.05.14 - klo:11:40 »
.
Pselo, oletko menettänyt järkesi.
parveilun torjunta neuvosi ovat kamalia

Enpä tiedä, onko minulla sitä ollut alunperinkään liikaa.
Sen vain panin merkille, että kun aloin pitämään emoa väljemmässä ylälaatikossa, parveilu aleni pesilläni huomattavasti.  Emon ollessa alalaatikossa, parveili joka kesä yli 10 % pesistä.  Nyt niitä lähtee 0 - 2 %.  Enkä minä ehdi käymään pesillä kuin pari kertaa kuukaudessa - heinäkuussa en ollenkaan. 

Oppikirjan parveilunesto-ohjeesta, jossa harhautus tehdään nostamalla emo pesän päälle,  tämä systeemi poikkeaa vain siinä, että minulla laatikoiden väliin ei tule umpipohjaa, eikä yläpesä lennä taaksepäin.   

Mukavinta tässä emo ylälaatikossa systeemissä on se, että lähes kaikki pesät tekevät sulkuristikon alapuolelle uuden emon, eikä minun tarvitse itse huolehtia emonkasvatuksesta ollenkaan.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #34 : 23.05.14 - klo:15:01 »
.
sulla on oma tyyli ja olet sovittanut sen omiin touhuihisi..

joo mutta, kun puheena olleessa tapauksessa pesä oli jo parveiluvalmis ja voi häipyä milloin vaan.

sikäli kun olen ymmärtänyt, yläpesäpesät tuovat niin huonosti hunajaa ett EI ne jaksa parveilla. Torni lingotaan vain kerran kesässä.
toiset myös käyttävät yläpesää niin että emo vangitaan ylälaatikkoon parveilukaudeksi.

kyllä mulla on heinäkuussa suurin homma siinä ett tavaraa pitää lingota pois kun sitä tulee ja tilaa on oltava riittävästi meden kuivatukseen.
kyllä se on mulla kiireisintä aikaa ja sinä sanot ett et käy edes pesillä heinäkuussa.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #35 : 23.05.14 - klo:15:08 »
[quote

Oppikirjan parveilunesto-ohjeesta, jossa harhautus tehdään nostamalla emo pesän päälle,  tämä systeemi poikkeaa vain siinä, että minulla laatikoiden väliin ei tule umpipohjaa, eikä yläpesä lennä

jos siinä voi käyttää sulkuristikkoa niin sittenhän kaikki tekisivät niin. EI hitossa.
varoitat alapesän parveilusta. Totta kai se parveilee. Miksei parveilisi.

sulkuristikko estää vain emon ja kuhnurien kulun. Muuten pesä on ihan samaa jengiä.
« Viimeksi muokattu: 23.05.14 - klo:15:11 kirjoittanut Jiihoo »

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #36 : 23.05.14 - klo:18:08 »
.
sulla on oma tyyli ja olet sovittanut sen omiin touhuihisi..

joo mutta, kun puheena olleessa tapauksessa pesä oli jo parveiluvalmis ja voi häipyä milloin vaan.

sikäli kun olen ymmärtänyt, yläpesäpesät tuovat niin huonosti hunajaa ett EI ne jaksa parveilla. Torni lingotaan vain kerran kesässä.
toiset myös käyttävät yläpesää niin että emo vangitaan ylälaatikkoon parveilukaudeksi.

kyllä mulla on heinäkuussa suurin homma siinä ett tavaraa pitää lingota pois kun sitä tulee ja tilaa on oltava riittävästi meden kuivatukseen.
kyllä se on mulla kiireisintä aikaa ja sinä sanot ett et käy edes pesillä heinäkuussa.

Totta.  On ainakin kahdenlaisia yläpesähoitajia.
Toisilla on lentoaukko sulkuristikossa ja yläpesä on silloin tavallaan pesän päällä oleva jaoke.  Toisilla taas ei ole siellä lentoaukkoa, jolloin emo ja yläkertaan syntyneet kuhnurit ovat sulkuristikon vankeina. Se emo ei varmasti parveile.   

Jotkut pitävät emoa koko ajan samassa ylälaatikossa huoltaen sinne vain lisätilaa, toiset (kuten minäkin) nostavat emon aina uuteen ylimmäs tulevaan laatikkoon. 
Hunajaa tulee todella paljon, sillä sulkuristikon alle ovat joutuneet kaikki sikiöidyt kehät, ja ne täyttyvät välittömästi  hunajalla. Ennen heinäkuuta minulla on pesillä jo kaikki mahdolliset laatikot, siksipä heinäkuussa on mehiläisillä työrauha.

Pienin parvi, minkä olen nähnyt ikinä, lähti kerran sieltä ylälaatikosta sitä avatessa.  Alakerran uusi emo oli alkanut munimaan ja kaikki työläiset olivat siirtyneet sen palvelijoiksi.  Yläkertaan oli jäänyt yksinään vanha emo, joka pyrähti puun oksalle kantta avatessa. :)

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #37 : 23.05.14 - klo:18:22 »
.
en voi kehua omalla tyylilläni. Pari vuotta sitten 75% parveili. Naapuri puolen km päässä sanoo, ettei pesät hänellä yritäkään.

jos hunajakalusto loppuu ja uusi laatikko täyttyy välittömästi, pane linko pyörimään. Ilmanen neuvo.

SKi35

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #38 : 23.05.14 - klo:20:21 »
Joo! Emot ovat ylälaatikossa lentoaukollisen sulkurin päällä ja hyvin menee. Ylä ja ala lentoaukot samaan suuntaan. Jos parempi hoitomuoto löytyy vaihdan heti siihen.

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #39 : 23.05.14 - klo:21:26 »
Minun mielestäni vanhanajan mehiläishoito on parempi kuin tämä emo ylälaatikossa.
Mulla kun ei ole parveilua ollut moneen vuoteen niin en muuta hoitotyyliäni, jossa on
uutta oppimista. Miksi käytätte sulkuristikkoa ja supistatte emon liikkumista yhdyskunnassa.
Kun emo saa vapaasti liikkua pesässä ja hoitaa hommansa omalla tavalla niin ei sillä ole
mitään tarvetta viedä osaa porukasta maailmalle. Käytän sulkuristikkoa siinä vaiheessa
kun kerään pääsadon ja lingon. Silloin laitan sulkuristikon kakkososaston päälle ja nostan
hunajakakut sulkuristikon päälle joita ei voi vielä lingota, koska niissä on sikiöitä. Kolmen
viikon päästä jolloin kaikki sikiöt ovat kuoriutuneet lingon loput hunajat ja laitan ruokinnan.
                     (huom tilaa pesässä pitää olla koko kesän)

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #40 : 23.05.14 - klo:21:42 »
toi yläpesä hoito antaa kyllä maagisen itsetunnon . Kummallista on se että  muu maailma ei käytä sitä.

Vähän aikaa sitten etsittiin jotain peri Suomalaista mehiläishoidossa.  Asiaa, jota ei muualla maailmassa ole vielä keksitty ja mitä voisi kehua suomalaisena keksintönä. Ehdotettiin Emo ylhäällä hoitotapaa.  Ei kelvannut esittelijöille sekään.   
Vaaatimattomuus kaunistaa.  Siihen aikaan taisi Seppo K olla vielä tutkijana ja harrasti myös tätä hoitomuotoa.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #41 : 23.05.14 - klo:21:57 »
.
,yläpesä ja hunajat kuoritaan haarukalla. Siinä on mallia koko maailmalle. Niin ja Karjala takaisin!

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #42 : 23.05.14 - klo:22:09 »
Perisuomalaista....
lahon koivun käyttö savuttimessa. Lahot koivut kannattaisi pelletöidä ja myydä kovaan hintaan jonnekin.
totta Kai reilu valtion tuki hommaan. Oisko 70 euroa motti.

EI helvetti. Venäläiset huomaisivat jutun ja myisivät Siperian lahot koivut.
lasketaan kuitenkin valtion tuen varaan.
« Viimeksi muokattu: 23.05.14 - klo:22:17 kirjoittanut Jiihoo »

SKi35

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #43 : 24.05.14 - klo:18:35 »
Kävin oppipojan pesällä lisäämässä laatikoita ja samalla vaihdettiin uusia pohjia. Läpivedettävää mallia. Nostettiin emoja ylälaatikkoon munimaan.Mukana oli vanha mehiläiskonkari, joka seurasi sivusta miten homma sujuu. Pää kysymys konkarilla oli, Onko emokennoja, onko emokennoja ja miksiteette noin. Minä en tehnyt noin minä tein niin ja niin. Lopulta piti heittää vasta kysymys. Ajatko sinä vielä 50 luvun mossella, minkä takia sinulla on nyt viimevuoden mallia oleva auto. Kehitys ja tavat ovat muuttuneet. Uteleminen loppui siihen.
Onneksi automerkkejä on jokaisen makuun ja niin on hoitotapojakin. Älä moiti kaverin automerkkiä.

haniclub

• Täysjäsen
    • Profiili
    • YouTube mehiläisvideoitani
« Vastaus #44 : 24.05.14 - klo:20:31 »
Ei yläemohoito niin uutta ole.
Mehiläispäiville 1973 Tampereelle kutsuimme paneelikeskusteluun  Tauno Kuuselan Hämeenlinnasta. Hän kirjoitti jo MT 6/72 lehdessä " Mehiläissatu" otsikolla jutun yläemohoidosta.
Yläemohoidosta sitten keskusteltiin paneelissa. Sen jälkeen aloittelin minäkin yläemohoitoa.
Makeaa elämää !