Kirjoittaja Aihe: Emo yälaatikossa hoito  (Luettu 38578 kertaa)

VilleS

• Jäsen
  • **
  • Varsinais-Suomi, Kaarina
    • Profiili
Vs: Emo yälaatikossa hoito
« Vastaus #75 : 21.07.15 - klo:17:23 »
Soini Koski kirjoittaa Mehiläinen lehdessä 5/2012 seuraavaa:

"Italialainen mehiläinen ei hermostu, vaikka emo nostetaan ylälaatikkoon eroon muusta porukasta. Ylälaatikkoon ei tule emokennoja, siitä italialainen on helppohoitoinen. Muut rodut kuulemma villiintyvät rakentamaan emokennoja joka paikkaan."

Itsellä on ollut tänä kesänä sekä italialaista että buckfastia emo ylhäällä menetelmällä ja hyvin on mennyt (kai?). Miten muut yläemohoitajat, onko kokemuksia muista kuin italialaisista?

Sigge

• Vieras
« Vastaus #76 : 21.07.15 - klo:19:27 »
Minulla yläemo hoitoa yhdellä tarhalla, jossa kolme kraini pesää ja kaksi italialainen. Italialaiset on toiminut hyvin, myös krainit paitsi yksi pesä jossa oli tämä sinun mainitsema emokenno rakentelu. Tosin nyt sekin on loppunut. Oli myös emonvaihto tossa samassa, joten saattaa olla että eivät oikein olleet mielissään tummasta emosta.... Muut toki otti hyvin vastaan.
« Viimeksi muokattu: 21.07.15 - klo:19:31 kirjoittanut Sigge »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #77 : 21.07.15 - klo:19:34 »
Minun tummiksi muuttuneet italialaiset lienee enemmänkin sekarotuisia.  Monet yhdyskunnat niistä ovat opetelleet hiljaisiksi emon vaihtajiksi ja siksi rakentelevat semmoisia kennoja ylälaatikkoonkin.  Antaa niitten vaihtaa vain, en käy kuukauteen heinä-elokuussa pesillä.

japekan

• Jäsen
  • **
  • Etelä-Häme
    • Profiili
Vs: Emo ylälaatikossa hoito
« Vastaus #78 : 18.07.16 - klo:20:54 »
Miten emoa ylhäällä pitävät tekevät sadonkorjuun?

Muutamalla tarhalla olen pitänyt emoa ylälaatikossa tämän kesän. Kevyesti ovat sujuneet kierrokset, kun ei ole tarvinnut pinoja purkaa. Emokin on sieltä ollut helppo löytää tarvittaessa. Sangen korkeita on pesistä tullut. Toukkarimat on saanut kätevästi sulkurin alle kasvatukseen, kunhan sen laatikon allekin laittaa sulkurin. 

Nyt ensimmäisen tarhan hunajalaatikoita korjailin pois. Alin laatikko oli monessa lähes tyhjä, siitepölyä korkeintaan. Melkein joka pesässä oli kakkosemo alakerrassa, ja sikiöitä hajasijoitettuna aika monessa laatikossa. En varmaan ollut tarpeeksi tarkkaan sitä toiseksi ylintä tarkistanut.
Sikiöitä sisältävät kakut keräilin pesään jääviin laatikoihin ja jätin emon ylös sulkurin päälle edelleen, munintatilalla varustettuna. Laitoin alimman laatikon päälle toisen sulkurin odottamaan, jos heinikkoon puhalletut löytymättömät emot kömpivät takaisin.

Kolme tai neljä farraria jäi pesiin. Ne sisältävät emolaatikkoa lukuunottamatta sikiökakkuja ja osin hunajaa ja siitepölyä. Täysiä hunajalaatikoita tuli 3,5-5. Siitepölykakkuja on paljon pois korjattujen joukossa, mutta ovat aika mustilla kakuilla, eli sulatukseen menevät.

Näinkö se menee?

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #79 : 18.07.16 - klo:21:56 »
.
Hommassa on huono kohta se, että kun nyt pesä saisi olla emoton, siellä onkin 2 emoa sikiöimässä ja syömässä saalista..

haniclub

• Täysjäsen
    • Profiili
    • YouTube mehiläisvideoitani
« Vastaus #80 : 18.07.16 - klo:23:12 »
Emo ylhäällä hoitoon kuuluu, että emo siirretään alakertaan  heinäkuun puolenvälin maissa.
Samalla tulee pesä tarkastettua. Minulla usein alalaatikolla olen vieraillut viimeksi toukokuulla.
Alalaatikosta tosiaan löytyy paljon siitepölyä. Olen osan ottanut kevättä varten pois ja loput ruokkivat talveksi jäävän porukan.
Jos siitepölyä tapaan vielä myöhään, niin poistan kakut , ettei sikiöinti sen voimalla jatku liian myöhään.
Alas on usein tullut toinen emo, joka munii  useammassa laatikossa  (pieniä länttejä hunajakakuilla)
Kakkosemo saadaan nyt "järjestykseen " ja sikiöt ehtivät kuosiutua viimeiseen linkoukseen mennessä.
Makeaa elämää !

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #81 : 19.07.16 - klo:06:36 »
Minä en ole kesätyön (mansikanviljely) takia ehtinyt useinkaan heinäkuun puolessavälissä laittamaan pesän emoa tai uutta emoa sikiöineen alalaatikkoon ennen sadonkorjuuta.  Olen siis elokuussa joutunut tekemään kaiken kerralla.  Alimpaan laatikkoon ovat silloin kertyneet ne vihaisimmat mehiläiset.  Samalla kertaa olen jakanut usein pesän kahtia, jos sikiökakkuja ja emoja on löytynyt kylliksi ristikon molemmin puolin.

Tänä vuonna karkasin kesätyöstäni ja läksin hakemaan hunajaa myyntiin viimevuotisen loputtua.  Samalla olen järjestellyt uuden emon sikiökakut ja uuden emon alimpaan laatikkoon.  Ylin on saanut vielä jäädä sinne ylös.   Todelliset lihapesät ovat tuottaneet hunajaa parhaiten tänä vuonna.

japekan

• Jäsen
  • **
  • Etelä-Häme
    • Profiili
« Vastaus #82 : 23.07.16 - klo:17:44 »
Muutama päivä sitten korjasin hunajia pois ja ihmettelin kakkosemoja, joita en silloin löytänyt, vaan puhaltelin porukan heinikkoon. No siellä ne kakkosemot oli tänään alalaatikossa sulkurin alapuolella munimassa, ja yläemot ylimmässä laatikossa oman sulkurinsa yläpuolella. Tarhan kuudessa pesässä oli viisi kakkosemoa. Näistä tulee hyviä uusia pesiä.

Toisen tarhan kävin tänään läpi, viisi pesää, eikä yhtään kakkosemoa. Mikähän tuohon eroon on syy? Sikiökakkuja kuoriutumaan jäi vain kolmannes verrattuna noihin kahden emon pesiin.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #83 : 23.07.16 - klo:19:05 »
Tarhan kuudessa pesässä oli viisi kakkosemoa. Näistä tulee hyviä uusia pesiä.

Toisen tarhan kävin tänään läpi, viisi pesää, eikä yhtään kakkosemoa. Mikähän tuohon eroon on syy? Sikiökakkuja kuoriutumaan jäi vain kolmannes verrattuna noihin kahden emon pesiin.

Syitä on varmaan useita, mutta oletettavasti mehiläiset tietävät itse parhaiten, minkä emon kanssa voi jäädä talveksi.  Minulla ainakin näyttäisivät parhaiten menestyneet  ja hunajaa tuottaneet vahvat pesät tehneen sulkuristikon toiselle puolelle myös toisen emon ja sikiöitä ihan jaettavaksi asti.  Kun taas useat keväästä asti heikot tai emo-ongelmaiset näytävät tykästyneen siihen viime vuotiseen emoonsa, eivätkä ole uutta emoa tuottaneet.