Kirjoittaja Aihe: Tee-se-itse Vahalangan kuumennin  (Luettu 3132 kertaa)

HunajaParoni

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Tee-se-itse Vahalangan kuumennin
« : 21.04.14 - klo:11:14 »
Hei,
Tuskailen akkuporan akkujen ja johtoviidakon kanssa kehiä vahoittaessani. Ja nyt taitaa olla akut jo sen verran lopussa, ettei virta riitä latauksesta huolimatta. Päätin jättää noiden akkujen kanssa turaamisen, joten kysynkin: Mitkä on sopivat voltit, entä amppeerit rautalankaa käytettäessä? Onnistuuko nykyajan akkulatureilla? Millainen virtalähteen tulisi olla ja kuinka sitä käyttää turvallisesti?
Eli olisiko kokemuksia vaivattomasta, edullisesta ja nopeasta tee-se-itse menetelmästä vahoittaa langsroth-kehä?

bean

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Vs: Tee-se-itse Vahalangan kuumennin
« Vastaus #1 : 21.04.14 - klo:13:58 »
Minä käytän akkulaturia 12v ja taitaa olla 6A . lanka kerrallaan niin menee vissin parhaiten eikä siinä nokka kauan tuhise kehällä

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #2 : 21.04.14 - klo:14:13 »
.
mulla on ollut 50 v viritys että virtapiirissä on 1000 w vastus, esim keittolevy tai sähkölämmitin.
monessa lämmittimessä on säätöjäkin, laittaako enempi tai vähempi. Mutta 1000  on hyvä.

virta siis tulee seinästä toista johtoa pitkin, tekee lenkin lämmittimen läpi irtojohtoon. Johdon päät toimivat katkaisina.
ja sitten taas toisesta irtojohdosta virta menee suoraan seinään. Vekottimessa on pistorasia, johon laitan lämmittimen töpselin.

siinä on hyvä puoli että kun johdon päitä yhdistää, kärjet räiskyvät, et toimiiko,mutta mitään roppuja ei pala.

huoneilman pitää olla 25c, jotta vaha lepää rentona lankojen päällä.
« Viimeksi muokattu: 21.04.14 - klo:14:24 kirjoittanut Jiihoo »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #3 : 21.04.14 - klo:17:38 »
Tavallinen akkulaturi on hyvä peli lankojen juotoshommaan.  Jos homman jättää kesähelteelle, ei tarvitse mitään sähköä.  Riittää, että laittaa pohjukkeen auringonpaisteessa lankojen päälle lepäämään, tai toisin päin, eli aluslevyn päälle pohjuke ja kehä lankoineen pohjukkeen päälle vähäksi aika.  Sormella voi vielä vähän tyrkkiä vauhtia.  Nopeasti uppoaa langat lämpimään pohjukkeeseen.  Toimiskohan saunassa?

SKi35

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.04.14 - klo:20:32 »
12.v akkulaturi on liian heikko. Pitää olla 24 v. laturi, jolla sulatta koko kehän muutamassa sekunnissa. Sinnä pitää olla tarkkana ettei viipaloi pohjukkeita. Olen tehnyt juotoslaudan, jolloin molemmt kädet on vapaana pitämässä kehää suorana.

bean

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.04.14 - klo:21:52 »
Sen takia toi 12v on parempi. kun sulatta yhen langan kerrallaan ehtii hyvin seurata ettei mee läpi eikä mene 5 sekkunttiakaan kun pääsee vauhtiin

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #6 : 21.04.14 - klo:22:17 »
.
justiisa, sano eukko ku kissalla pöytää pyyhki.

.

haniclub

• Täysjäsen
    • Profiili
    • YouTube mehiläisvideoitani
« Vastaus #7 : 22.04.14 - klo:21:44 »
Sen takia toi 12v on parempi. kun sulatta yhen langan kerrallaan ehtii hyvin seurata ettei mee läpi eikä mene 5 sekkunttiakaan kun pääsee vauhtiin

Riippuu kehälangan tyypistä paljonko jännitettä tarvitsee. Muistaakseni itse käytin (silloin kuin vielä langoitin kehiä) 12 v akkulaturia. Jos kuumenee liian nopeasti etuvastukseksi iso ajovalopolttimo, tai pätkä rautalankaa (voi esm. "sokeripalan sisuksella"  joita saa vanhojen lamppujen kattoliitoksista) säätää rautalangasta sopivan pituuden. Johtojen päähän "hauenleuat" jotka pitävät kiinni nuppineuloja.
Nuppineulat saa helposti työnnettyä lankojen alle päätylistoissa. Suoraa verkkojännitettä vastuksen läpi ei saa käyttää " on hengenvaarallista".
Makeaa elämää !