Kirjoittaja Aihe: 1. lisälaatikko lämpimänä keväänä  (Luettu 17867 kertaa)

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
1. lisälaatikko lämpimänä keväänä
« : 25.04.14 - klo:11:46 »
Facebookin puolella on menossa keskusteluketju lisälaatikon annosta jo nyt, huhtikuun puolella aikaisin, kun kevät on lämmin ja talvimehiläisiä vielä paljon jäljellä.
Vanhemmat hoitajat siellä varoittelevat, ettei vielä pidä hätäillä ja "uudemmat" tarhaajat lisäävät laatikoitaan parveilunestotarkoituksessa siitä huolimatta. Oikeita parviakin on jo nähty liikkeellä.

Pitäisiköhän jonkun  tehdä ihan tutkimus, tai koe siitä, olisiko mitään haittaa, jos laatikon lisää nyt. 
Joka tapauksessa useat pesät tarvitsevat lisätilaa sikiöinnille, kun leudon talven ja lämpimän kevään takia talviruokaa on "liian"paljon jäljellä ja siitepölyä kertyy suotuisien säiden jatkuessa pajun kukinnasta kehille niin, ettei tyhjiä kennoja juuri ole.
Itse olen poistanut jo aiemmin pesiltäni pari ruokakakkua kultakin ja korvannut niitä siitepölykakuilla, joihin mahtuu munimaankin.

Jiihoo

• Vieras
Vs: 1. lisälaatikko lämpimänä keväänä
« Vastaus #1 : 25.04.14 - klo:12:53 »
.
herran jumala sentääääääään.

20 vuoden ajan olen antanut pesille siitepölyruokintaa noin 7.4. Lähtien.
se tarkoittaa että uusia mehiläisiä alkaa kuoriutua vapun jälkeen.
kun paju alkaa kukkia, talvehtineet lähtevät ulkohommiin sitä mukaa kun uudet
 mehiläiset ottavat vastuuta sikiöiden hoifossa ja pesän lämmittämisessä.

joka vuosi olen päässyt laajentamaan pesiä vasta toukokuun lopulla.

itse asiassa minulla kehitys on jäljessä, koska siitepölyn puuttuessa en ole päässyt aloittamaan valkuaisruokintaa.

pesät voivat näyttää nyt isoilta kun lämpötila on päivällä yli 15 astetta.
tuntuu että mehiläismäärä on yks kaks kasvanut. Mutta ei se ole mahdollista.
porukka on vain pitkin kakkuja ja se vetäytyy taas yöksi sikiöiden suojaksi ja muodostaa tiiviin pallon.

kouvolan seutu on vain 2 viikkoa edellä normaalia kehitystä.  On huhtikuu.

esim eilen oli tommoset 10 C lämmintä ja hädin tuskin mehiläiset pystyivät lentämään pajuissa. Ei muuten ollut ruuhkaa lentoaukolla.

mutta jos haluat unelmoida kaikenlsista niin tokkiisa mehiläishoito antaa siihen loistavat mahdollisduudet.
« Viimeksi muokattu: 25.04.14 - klo:13:06 kirjoittanut Jiihoo »

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #2 : 25.04.14 - klo:13:03 »
.
se mikä tänä vuonna on yleistä varmaankin....on että ruokaa on pesissä paljon. Kun kehitys on etuajassa, saisi olla enemmän tilaa siitepölylle  ja sikiöille. Itse kävin pesemässä ihan järvessä lingottuja kakkuja että voin vaihtaa ruokakakkuja tyhjiin kakkuihin.
hunajalle haisevan kakun laittaminen pesään tähän aikaan voi nääs siheuttaa vakavan ryöstön.

mutta vielä ei ole edes toukokuu. Sikiöivän pesän ruoankulutus  kasvaa erittäin
Suureksi. P pitää tarkkailla että sapuskaa on pesissä koko sjan.

no hulluimmat hoitajat laittavat jo vahapohjuksia pesiin tähän aikaan. Minkäs teet. Ainakin mulla pesät alkavat rakentaa pohjuksia vasta kesäkuun puolivälissä.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #3 : 25.04.14 - klo:13:57 »
.
katsoin parhaan pesän sikiöitä. Yhdessä kakussa oli kuoriutunut teevadin kokoinen läntti uusia.
ne on siis munittu huhtikuun alussa. En ala ryöväämään heti uusia sikiöitä, koska kasvattajapesä tarvitsee niitä ensimmäiseksi.

Petterix

• Vieras
« Vastaus #4 : 25.04.14 - klo:14:41 »
Täällä Merenkurkun rannikolla oli maaliskuun loppupuolella muutamia lämpimiä päiviä jolloin siitepölyä tuli pesiin ja oli niissä sitä varmaan ennestäänkin reippaasti. Silloin jo oli useissa pesissä sikiöintiö 4 kehällä. Sitten tuli kylmä jakso joka lopetti sikiöinnin siitepölyn puutteeseen. Kuitenkin pesiin on jo syntynyt melko mukavasti uusia mehiläisiä ja nyt taas on sikiöinti hyvällä mallilla ja tänään tulee pesillä joita olen tarkkaillut siitepölyä kuin tykillä ammuttaisiin. Normaali vuosina(niinä muutamana) olen parhaimpiin 2-osastoisiin langstroth pesiin tehnyt lisäyksen alle suunnilleen toukokuun puolessa välissä kun ovat olleet katosta pohjaan täynnä.  Eikä sen jälkeen ole väki vähentynyt niissä pesissä. Sitten löytyy toisen äärilaidan pesiä. Niitä olen vahvistanut kuoriutuvilla sikiöillä mehiläisineen. Yhden täyden peittosikiökehän olen yleensä laittanut eikä vieraan pesän mehiläisten suhteen ole ollut ongelmaa. Vahvistan pikkupesiä ennen toukokuun puoltaväliä.
Olen myös poistellut ruokakakkuja ja korvannut ne pääasiassa lingotuilla hunajaisilla kehillä. Ensimmäisessä lisäyksessä käytän myös pääosin hunajaisia kehiä. Ryöstöä en ole havainnut.
Ollaan tosiaan huhtikuussa ja lopputuloksesta ei vielä tiedä. Toivotaan parasta.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #5 : 25.04.14 - klo:18:06 »
.
herran jumala sentääääääään.
Sanos muuta.  Ja minutkin on leimattu siellä Naamakirjassa niiksi vanhoillisiksi, joiden varoituksista vasta-alkaneet uudet feministihoitajat eivät aio ottaa oppia, kun tämä kevät on niin erilainen kuin koskaan ennen meillä vanhoilla hoitajilla. 
Emokennoja on siellä nähty, parvikennoiksi luokiteltu ja jaokkeita tehty, etteivät parvena karkaisi.  Kun niitä mehiläisiä on niin paljon.

mutta jos haluat unelmoida kaikenlsista niin tokkiisa mehiläishoito antaa siihen loistavat mahdollisduudet.
Tätäpä juuri tarkoitan.  Jospa joku luentojen pitäjä, tai artikkelien kirjoittaja tekisi tutkimuksen tästä tämän keväisestä laatikkojen lisäily-hötkyilystä.  Olisi mitä muistella ensi kesänä tai ensi vuonna. :)

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #6 : 25.04.14 - klo:18:31 »
.
tämä kevät on ollut äärimmäinen poikkeus ja niin oli talvikin.
en aio ottaa mitään tästä opiksi.

sen kyllä tiedän vanhastaan, että kun kukat kukkivat ennen aikojaan, tulee sapuskasta pula jossain vaiheessa.

sanotaan nyt vaikka viljelijöitä. Ei kukaan ole lähtenyt vielä kylvöhommiin.

.Petterin kertomukset pesän kehityksestä menee kyllä mun kokemuspiirin ulkopuolelle,
vaikka olen käyttänyt kaiken maailman temput aikaisen sikiöinnin puolesta 10 v aikana.

10 v kokemus kertoo, että aluksi pesä pystyy kasvattamaan enintään  4 kakullista sikiöitä.
ilmeisesti pesässä on rajallinen määrä ruokkijamehiläisiä. Nimittäin, kun muutama vuosi on keskusteltu foorumilla, ilman tehohoitoa syntyy sama sikiömäärä huhtikuun puolella.

Kun uusia mehiläisiä on syntynyt  viikon verran, siinä on sakki joka ruokkii jo osastollisen sikiöitä. Ttässä  vaiheessa toukkien ruokinta ei ole rajoittava tekijä vaan pesän lämpö, kuinka laajaksi sikiöala voi laajentua. Sadeviikolla sikiöinti sitten tippuu reilusti.

outo homma mutta sähkölämmitys tehoaa parhaiten suurimmissa pesissä.

pMutta joku tarinoiden matematiikassa mättää. 4 kakkua sikiöitä tarvitsee 4 kakkua siitepölyä. Sitten on vielä ylimääräistä ruokaa osastossa vaikka oli puolet siitepölyä kakuista. Mitä mehit söivät talvella.  Yksi osasto ei voi sisältää niin paljon asioita mitä tarinat sisältävät.

kertojien aikataulutkin usein lyhenevät. Sikiökehitys on 3 viikkoa ja reilusti sikiöitä vaatii ainakin 4 viikkoa. Ainakin minulla pesät alkavat laajentua 6 viikkoa sikiöinnin alkamisesta. Kun tehoruokinta on alkanut huhtikuun 2. viikolla, pesiäi saa laajentaa toukokuun lopulla.

sitten vielä yksi asia. Jos joskus on tullut lingottavaa voikukkahunajaa, sen on tuonut 2 osastolla talvehtinut pesä. Ei koskaan yhden osaston tapaus.
voikukkahunajaa jää pesiin harvoin vaikka olisi millaiset pesät ja voikukkaa kymmeniä hehtaareja.
Suomen alkukesä on kuitenkin niin viileä, että lentotunnit jää vähiin eikä mehiläiset toimi tehokkaasti alle 20C lämpötilassa.
« Viimeksi muokattu: 25.04.14 - klo:18:57 kirjoittanut Jiihoo »

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #7 : 25.04.14 - klo:19:26 »
Mutta joku tarinoiden matematiikassa mättää. 4 kakkua sikiöitä tarvitsee 4 kakkua siitepölyä.

Olisko se niin, että jos sitä siitepölyä ei ole keväällä pesässä tuohon aikaan  tarpeellista määrää, niin ruokkijoiksi joutuneet talvimehiläiset antavat toukkien tarvitseman valkuaisen omista ruumiinsa varannoista?
Se vastaavasti lyhentää niiden elämää loppupäästä dramaattisesti.

Minulla oli mehiläishoitaja urani alkuvuosina tapaus, että neljässä vierekkäisessä vahvassa pesässä ei ollut emoja keväällä.  Mehiläiset odottelivat vain ihmettä tapahtuvaksi. Pesät olivat vahvoja kesäkuulle saakka, jolloin sain hankittua niihin uudet emot.   Se ei voi todistaa mitään muuta, kuin sen, että pitkän iän salaisuus on laiskottelu ja lapsettomana eläminen. ;)

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #8 : 25.04.14 - klo:19:48 »
Kyllä minun mielestäni pesässä vähennee tällä hetkellä mehiläismäärä.
Ja näin pitääkin olla sillä talvimehiläisten elämä lähenee loppuaan.
Uusia ei synny siinä määrin kuin vanhoja kuolee. Älkää ihmeessä lisätkö osastoja.
Silloin pesän lämpötalous kärsii pahasti, joten mehiläisillä ei ole varaa käydä
ulkona vaan niiden pitää olla pitämässä sikiöalaa lämpimänä. Sadon keruu
vähenee entisestään vaikka olisikin lentosäitä.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #9 : 25.04.14 - klo:20:02 »
.
nyt tässä on puhuttu vain jostain huippupesistä.

tosiasia on niin että nosema on yleinen tauti ja aiheuttaa yhtä sun toista talven aikana.
keväällä nosemapesän mehiläisten suolisto on pilalla, eikä ne pysty syömään esim siitepölyä.
ne ovat lyhytikäisiä ja kuolevat huhti-toukokuussa vauhdilla pois. Vauhti on sellainen että väki kuolee pois ennen kuin uusia ehtii syntyä.

on riskibisnes laittaa terveet ja nosemapotilaat samaan pesään. Sairaat tartuttavat terveet.

vuosien mittaan olen huomannut että kun tällainen pesä saa uusia kuorituneita mehiläisiä toukokuussa, se tervehtyy ja 3/4 emoista osoittautuu normaaleiksi.
viime vuonna pelastin 6 emoa niin että annoin mehiläisten mennä melkein loppuun. Sitten hain metsästä kakullisen mehiläisiä ja siirsin pelkän emon kakulle. Sairaat karistin kylmään veteen.

tänä vuonna on pari pesää jotka odottavat  uusia mehiläisiä.

.

SKi35

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #10 : 25.04.14 - klo:20:16 »
Talveutin mehiläiset kahdella latikolla. Nyt kävin tarhakierroksell ja siirtelin ruokakakkuja jähemmäksi sikiöalaa ja ruokakakkuja pesästä toiseen. Lalaatikkoon on mehiläisillä tilaa lisääntyä vapaasti. Lentoaukko pienellä vaikka kuinka kova lento. Mehiläiset osaavat hoitaa liikenteen ilman hoitajan ohjausta. Nyt saavat rauhassa lisääntyä. Myöhemmin käyn NS: tasauskierroksen. Vahvat pesät antavat sikiö kakkuja heikompiin pesiin. Mitä jaokkeitten tekoon nyt tulee, ei se aika ole vielä. Siitepölyn saanti luonnosta takaa sikiöitten kehittymisen. Kevään kymät jaksot säätelevät tehokkaasti sikiöinnin jatkumisen. Kennostoa ei rakenneta jos ei ole rakentajamehiläisiä 10-14 vrk vanhoja. Saatikka silloin jos luonto ei anna mettä. Antaa nuorten tehdä tyhmyyksiä että saavat omakohtaista historiaa tuleville vuosille mehiläiskeväästä. Tämä oikukas talvi ja kevät panee vanhatkin mehiläishoitajat miettimään löytyykö omasta hoitohistoriasta vastaavanlaista kevättä.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #11 : 25.04.14 - klo:20:26 »
.
noin 10 v sitten oli aikainen kevät. Pajut kukkivat huhtikuussa ja kun säät olivat kylmät, mehiläiset eivät päässeet lainkaan pajuihin
lepän norkot paleltuivat yöllä ne yrittivät kukkia helmikuussa.

näin pitkää lämmintä jaksoa en muista huhtikuussa olleen.
hyvä jos on tällaiset kelit edes toukokuussa.

nuoret ja nuoret. Minä aloitin 15 v mehiläishoidon ja olin nuori.
 hitto soikoon kun joka vuosi tulee ikää lisää ja tuota kirottua kokemusta lisää.

huvittavin juttu on kuitenkin se että verkkopohja tekee hoitajasta "modernin".
ostin 1987 ensimmäisen verkkopohjan ja se lienee mehiläishoitoni kohokohta.
pohja meni kyllä kaatopaikalle saman tien. Kesä oli vuosisadan kylmin ja laitoin sen varmaan pohjan syyksi.
« Viimeksi muokattu: 25.04.14 - klo:20:35 kirjoittanut Jiihoo »

SKi35

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #12 : 25.04.14 - klo:20:52 »
Eipä sinusta tullut modernia hoitajaa. Pahus sentään. No ei millään pahalla.

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #13 : 25.04.14 - klo:21:01 »
En ole uusi enkä vanha hoitaja mutta en pengo pesiä mitenkään.
Riittää että kaikissa on muniva Emo, antaa niiden itse hoitaa hommansa.

Petterix

• Vieras
« Vastaus #14 : 25.04.14 - klo:21:04 »
Tarinoiden pesät ovat olleet kaksiosastoisia.  Nytkin on muutamia tuollaisia pesiä ja niitä on ilo seurata.  Siitepölyä täytyy tietysti olla pesissä valmiina. Kyllähän sikiöinti alkaa jo pienimuotoisesti melko aikaisin. 2011 syksynä siitepölyä tuli tosi myöhään pesiin. Pesät jäivät ennätysvahvoiksi ja siitepölyä hyvin varastoon talven yli. 2012 keväällä lähes kaikki pesät olivat superkunnossa ja kahdella osastolla. Muutamia pieniä oli helppo vahvistaa kun materiaalia oli yllin kyllin. No kesä oli sitten huono joten se siitä. Mutta silloin sai kaiken irti mitä oli otettavissa.  Sen kun osaisi järjestelmällisesti tehdä ja tietäisi miten toimia niin hyvä mutta vuodet ovat erilaisia ja se sekoittaa hyviäkin suunnitelmia. Sitä olen usein miettinyt että mistä se johtuu kun jotkut pesät vain erottuvat selkeästi vaikka ovat samalla tarhalla ja emot saman emon jälkeläisiä. Niitä hyviä kannattaa tietenkin viedä eteenpäin ja toivoa parasta. 
29.3 availin muutamia pesiä ja silloin jo oli reipasta peittosikiöintiä joten en tiedä mikä matematiikassa on pielessä.
Viime keväänä toin Sloveniasta luomukrainiemoja. Ovat talvehtineet hyvin ja kevät kehitys on ollut erittäin positiivista. Tuon tänä keväänä lisää emoja koska ainakin talvi ja kevät tuntuvat onnistuvan. Ainoa miinus on lievä aggressiivisuus. Kasvatan myös omaan käyttöön emoja ja kevätkehitys on tärkeä kriteeri. Hunajan tuonti siinä rinnalla.
Olen myös miettinyt pesärakennetta. Mulla on talvella pohja auki edestä ja takaa ja pohjan ilmatila 30 mm.  Lentoaukko 1*5cm ja myöhemmin 1*15 cm ja ja keskikesällä etureuna kokonaan auki. Katto ei hengitä kesällä eikä talvella. Väliaukkoja ei ole. Voisiko olla että läpihengittävä pesä on keväällä epäedullisempi lämmön suhteen ? En ole tutkinut asioita sen kummemmin vaan oppinut tekniikkani koulutuksen kautta ja sitä hieman säätänyt itselle sopivaksi. Tiedän myös muita jotka normivuotena joutuvat lisäämään hyville pesille kolmannen osaston toukokuun puolivälin kieppeillä ilman lämmityksiä tai valkuaisruokintoja. Siksi en pidä sitä mitenkään epänormaalina. Lopputulos on välillä hyvä ja välillä ei.
Tästä nyt tuli tämmönen nettipäivä. Nyt pitää lähteä leipätyöhön että on taas varaa harrastaa mehiläisiä. ;D