Kirjoittaja Aihe: Mitäs nyt?  (Luettu 23665 kertaa)

Jiihoo

• Vieras
Vs: Mitäs nyt?
« Vastaus #15 : 13.05.14 - klo:08:43 »
.
ilmat vaihtuvat kesäisiksi. Pesissä on tuhti joukko uusia mehiläisiä.
Sikiöinti räjähtää nyt kunnolla käyntiin. Ja monipuolista siitepölyä on saatavilla.

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #16 : 13.05.14 - klo:09:42 »
Näinhän se on. Emon aloittama ja epätoivoiselta tuntuva mielipide muuttuukin
ilmojen mukaan toiveikkaammaksi. Optimismia pitää näissä hommissa olla
aimo annos. Sama on kuin maanviljelyssä ilmoista kiinni koko homma. Minä
olen aina ollut luottavainen että mehiläiset hoitaa koko heille kuuluvan homman.
Turha surra ja touhuta niiden kanssa, kyllä ne korjaa sen virheen minkä hoitaja
heille aiheuttaa. Ja vielä - mulla ei juuri mehiläiset parveile eikä kyttyräpesiä
keväällä ilmene. Ja vielä toistan että enemmän onnea kuin ymmärrystä.
« Viimeksi muokattu: 13.05.14 - klo:09:55 kirjoittanut rantola1 »

Ronnberg

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #17 : 13.05.14 - klo:10:29 »
Huomasin tämän myös meillä - kotipihassa Espoossa oleva pesä on niin pullollaan elämää - ja lento käy kiivaana jopa iltamyöhään - nyt oli ihan pakko laittaa yksi Farrarosasto lisää alle.   Alkuperäinen talvehtinut pesä on LS alempana ja F päällä - kurkkasin ylhäältä sisään niin ylinnä oleva F oli niin täynnä hunajaa että hyvä kun mehit mahtuvat väliin.  En saanut alempana olevaa laatikkoa irti vaikka kuinka yritin joten tyydin vain laittamaan yhden lisälaatikon alle.    Mökillä kun aukaisin yhden pesän niin olivat rakentaneet kakuston ylä ja alapesän väliin joten kun revin ne irti toisistaan niin rikoin kennostoa - ja siellä välissä oli pitkälle kehittyneitä toukkia...     Nyt pitää kyllä mökilläkin kaikille pesille laittaa yksi laatikko lisää alle - sen verran vilkkaana käy lennot. 
Kurkkasin lauantaina mökillä muutamaan pesään  ja pienimmässä pesässäni (myöhäis elokuun jaoke.. takapaino oli nyt 10kg) oli peräti 3-4kakullista sikiliöitä mutta hyvin vähän ruokaa.  Laitoin niille yhden hunajakakun pesään ja päälle vielä Apifondpaketin - ja viereen tein tuollaisen kotitekoisen juoma-altaan mistä oli aihemmin puhe.    Kaikki muut pesät  painoivat 18-22kg takapainona eli hyvin ovat lähteneet kasvuun. 

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #18 : 13.05.14 - klo:18:39 »

Turha surra ja touhuta niiden kanssa, kyllä ne korjaa sen virheen minkä hoitaja
heille aiheuttaa. .

Jasso. Minä olen aina luullut että virheistä oppii, mutta noinkin se voi ottaa..

Matteus on kyllä saanut saanut vakavasti otettavan kilpailijan.

Matteuksen mielipide: Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut! 

"Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää. Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä.  Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset!
« Viimeksi muokattu: 13.05.14 - klo:18:45 kirjoittanut Jiihoo »

Hyrra

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #19 : 13.05.14 - klo:21:38 »
Jiihoo, tämä lohduttaa minua. Olen tässä paskanajon, ruiskutusten ja kylvöjen lomassa pohtinut, että täytyisi ehtiä laittamaan mehiläispesille kakkoslaatikot ja tarkistaa ruokatilanne, mutta nyt tiedän että kyllä luoja omistaan huolen pitää, olkoot siellä kuten itse haluavat. Vai tarttisko lähteä sittenkin niitä katsomaan ennenkuin nälkäkuolema koittaa ja naapureiden savupiipuissa asustaa parvi mehiläisiä :)

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #20 : 13.05.14 - klo:21:55 »
.

On olemassa toinenkin tyyli:

Muhammed näki kerran miten beduiini jätti kamelin sitomatta.
Muhammed kysyi, miksei hän noin kamelin jättää. Sehän lähtee karkuun?
- Luotan Allahin apuun.
- Muhammed: Luota Allahiin, mutta sido kamelisi ensin.

.
« Viimeksi muokattu: 13.05.14 - klo:22:03 kirjoittanut Jiihoo »

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #21 : 13.05.14 - klo:22:11 »
Ei kannata kiirehtiä osastojen lisäyksen kanssa.
Katsoin tänään pesät ja kaikki olivat kyllä vahvoja
mutta en parveilua pelkää koska jos liian aikaisin
lisää niin ei ole järkevää. Sitten vasta kun lentoaukolla
ruuhka alkaa niin miehittävät lisättävän osaston
tosi nopeasti. (ei tässä hommassa raamatun lukeminen
yhtään auta, vaan tosiasiat) Mulla ei ainakaan ole
moneen vuoteen parveilua ollut.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #22 : 13.05.14 - klo:22:14 »
Mulla ei ainakaan ole
moneen vuoteen parveilua ollut.

Vahvat pesät parveilevat ensin...jos semmoista kohdalle sattuu

Vai aiheuttaisko toi sähkölämmitys parveilua?  Kun aloitin 11 v sitten sähkölämmityksen pesissä keväällä, parvia on riittänyt. Minulla on kyllä ollut pirun vahvat pesätkin siinä vaiheessa kun tulee kukintakatkos voikukan jälkeen.
Emon siiven katkaisu + valeparvet ovat ratkaisu siihen vaivaan.

Kun olen laittanut vaakapesän kuntoon 4 vuonna, joka ikinen vuosi ensimmäinen pesä on parveillut.
« Viimeksi muokattu: 13.05.14 - klo:22:21 kirjoittanut Jiihoo »

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #23 : 13.05.14 - klo:22:22 »
Kyllä sen huomaa, kun laiskaksi käyvät ja partana lentoaukolla
roikkuvat niin sitten on aika siirtää pesä sivuun ja pohjuke laatikko
vanhan pesän paikalle.

Hyrra

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #24 : 14.05.14 - klo:09:33 »
Huomaa, jos pesillä käy, jos taas ei käy niin ei huomaa, hallelujaa. Viime keväänä pari pesää parveili, kun olin kiinnostuneempi jyvien jemmaamisesta maan poveen kuin mehiläispesien tilanteesta. Nytkin tilanne on se, että viimeksi olen ehtinyt vilkaisemaan pesien päälle pari viikkoa sitten. Oma moka, mutta kun joka paikkaan ei ehdi ja pelkällä pyhällä hengellä nuo pesät ei hoidu.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #25 : 14.05.14 - klo:09:41 »
.
Naapurin jyväjemmari kertoo, että hän laittaa huhtikuussa kaikkiin pesiin kolmannen osaston vahapohjuksilla alimmaksi. Hän ei nimittäin ehdi räpläämään pesiä toukokuussa. Homma on hoitunut hyvin. 

Rantola veistelee oman tyylistä huumoriaan (läppää). Pesät ei parveile, mutta muodostavat partoja kun ei lisää ajoissa laatikoita. Mennään vaan tuurilla.  - Kaikki ei täsmää, mutta onko sillä niin väliä.

« Viimeksi muokattu: 14.05.14 - klo:09:51 kirjoittanut Jiihoo »

jger

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #26 : 14.05.14 - klo:11:03 »
Vahvat pesät parveilevat ensin...jos semmoista kohdalle sattuu

Vai aiheuttaisko toi sähkölämmitys parveilua?  Kun aloitin 11 v sitten sähkölämmityksen pesissä keväällä, parvia on riittänyt. Minulla on kyllä ollut pirun vahvat pesätkin siinä vaiheessa kun tulee kukintakatkos voikukan jälkeen.
Emon siiven katkaisu + valeparvet ovat ratkaisu siihen vaivaan.

Kun olen laittanut vaakapesän kuntoon 4 vuonna, joka ikinen vuosi ensimmäinen pesä on parveillut.
Viimevuonna lähes(1 ei) kaikki pesät joita lämmitin ja ruokin valkuaislisällä saivat parvekuumeen.

Jumppaaminen ja valeparviharhautukset on hyvä oppia ihan mielenkiintoistakin,, johonkin pisteeseen asti.
Kaiken sen jälkeen tulin siihen tulokseen, että paljon helpompi on vain kasvattaa pesien määrää.
Jos 200% työmääränlisäyksellä saan 50% kasvun, niin saman saan lisäämällä pesiä 50% ja työnmäärä kasvaa 50%.

Nyt lämmitän vain heikkoja pesiä ja pesiä joita aion jakaa aktiivisesti.
Tavoite on minimoida työ/pesä. Työkaluina on verkkopohjat, lisätilan anto ajallaan ja pesien lukumäärän pitäminen sen verran yläkanttiin, ettei tarvi epäröidä pienien yhdistämistä. 
-- Juha

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #27 : 14.05.14 - klo:13:42 »

Kaiken sen jälkeen tulin siihen tulokseen, että

Justiinsa. Minulla on 10 v kokemus lämmityksestä ja 20 v kokemus valkuaissyötöstä ja kokemukset päinvastaiset-

Viime vuosi oli siitä erikoinen että kun kevät alkoi, siinä mentiin kesäkeleillä koko toukokuu. Lämmityksestä tai valkuaisruokinnasta ei olisi pitänyt edes tulla kokemuksia, ja yleensäkin tarvitaan 3 vuoden sykli että voidaan tehdä johtopäätöksiä.

Minulla kokemus on se, että lämmittämisestä ja valkuaisruokinnasta hyötyvät nimenmaan suurimmat pesät. Sikiömäärän saa 2-3 kertaa suuremmaksi kuin luonnon kehityksellä. Sitten siitä annetaan heikoille pesille kuoriutuvia sikiökakkuja.

Pikkurääpäleet eivät kehity, lämmitti niitä kuinka tahansa. Kun isolta pesältä luovuttaa sikiökakun, pikkupesä saa siitä 3 kakullista mehiläisiä.

Olen kyllä kuullut että moni oppii saman kuukaudessa kuin minä 10 vuodessa. Mutta semmosta on se oppiminen. Minulla meni monta vuotta ennen kuin alkoi sujua toi valkuaisruokinta.

.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #28 : 14.05.14 - klo:13:45 »

Jos 200% työmääränlisäyksellä saan 50% kasvun, niin saman saan lisäämällä pesiä 50% ja työnmäärä kasvaa 50%.

Mitenhän tuonkin laskee. Mehiläisten kanssa on työtä läpi vuoden.  50%:n kasvu hunajasadossa vai mehiläismäärässä? 

Minä taas lasken että mieluummin saa 20 pesästä hyvän sadon kuin 40 pesästä keskimääräisen.

Varsinkin isommalla pesämäärällä huomasin että varastotilat menivät tukkoon.

.

jger

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #29 : 15.05.14 - klo:11:36 »

Kaiken sen jälkeen tulin siihen tulokseen, että

Justiinsa. Minulla on 10 v kokemus lämmityksestä ja 20 v kokemus valkuaissyötöstä ja kokemukset päinvastaiset-
Niinkö? Omat tulokset olivat hyvät, joskin työlästä.
Suurin hyöty on, että pikkupesät saa tasattua isoista.

Ongelmaksi muodostuu parveilukuume, jos ei ole mihin tasata. Uusien pesien tuottamista vaivasi emojen ja kuhnureiden puute. 

Olen kyllä kuullut että moni oppii saman kuukaudessa kuin minä 10 vuodessa. Mutta semmosta on se oppiminen. Minulla meni monta vuotta ennen kuin alkoi sujua toi valkuaisruokinta.
Jep, niin se menee. Kun ei tarvitse keksiä, voi vain kopioida hyvät neuvot. Nykyään opiskelu aiheesta kuin aiheesta on verkossa helppoa. Hetkessä voi kaapia tiedon jonka kasaamiseen ihmiskunnalla meni sukupolvia.

Siitä kiitos!
-- Juha