Kirjoittaja Aihe: Savuspray  (Luettu 5897 kertaa)

Emo

• Seniori
    • Profiili
Savuspray
« : 03.06.14 - klo:18:58 »
Onko savusprayt toimivia? Tulee käytyä ahkerasti pesillä tilannetta tarkistamassa ja savutinta ei viitsi sytyttää varmuuden vuoksi. Silloin olisi kätevä savuspray siltä varalta, että joutuu kurkkaamaan pesään.

Tykimies

• Seniori
  • L-Suomi Kauhajoki
    • Profiili
Vs: Savuspray
« Vastaus #1 : 03.06.14 - klo:19:28 »
Onko siitä mitään haittaa jos ei käytä savua? Siis mehiläisille. Savutin löytyy mutta on vielä pakkauksessaan, kun siitä on niin vaivaa   :P

Toki näkis varmaan paremmin kakuille, eikä tarvisi hakea emoa kuuden metrin korkeudesta puun oksalta niinko tänään  8)

Oli jäänyt yksi kenno huomaamatta...

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.06.14 - klo:19:59 »
Minä ainakin olin erittäin tyytyväinen oivallettuani, kuinka mehiläiset saa laatikon reunoilta sisään savuttamalla. Oli nimittäin laatikon reunat kuin perinteinen koulun kasvio, mutta tällä kertaa oli prässätty mehiläisiä.  :'(

Iltamehi

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #3 : 03.06.14 - klo:21:16 »
Savua? Mehit luulevat maastopalon olevan.... syövät mahansa täyteen pakomatkaa ja uutta elämää silleen evakon tapaan näin olen käsittänyt, mutta kuinkas se äiti siellä pesässä ottaako se jonkun vhh tyypin sen laihdutus kuurin notta mukaan pääsee. Ei kai ne nyt sitten ilman emoa lähde minnekkään.
Kovat rasvat ja kolesteroli ei ole sydärien syy vaan sokeri.

haniclub

• Täysjäsen
    • Profiili
    • YouTube mehiläisvideoitani
« Vastaus #4 : 03.06.14 - klo:22:44 »
Kyllä sprei toimii.
En tiedä onko nykyinen parempaa, kun USA ta -70 luvulla tilaamamme. Savun hajua purkista tuli ja välillä tervamaista tököttiä, joka sotki kehiä.
Taitaa hyllyllä olla vieläkin purkissa jotain jäljellä.
Savuttimen sytytän kyllä aina pesille mennessä, ei tarvitse vaimon auringonottoa keskeyttää siinä vieressä. Pienikin savun tupraus saa ihmeitä aikaan.

Mehiläiset osaston laitojen päältä saa pois myös sumutinpullolla, jossa vettä. Pinnat, kun sumuttaa niin mehiläiset eivät edes mielellään niille kiipeä.
Kyllä munivakin emo osaa lentää aika hyvin.
Makeaa elämää !

Ronnberg

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #5 : 04.06.14 - klo:14:40 »
Meikäläisellä tuo sama viha-rakkaus suhde tuohon savuttimeen.  Se on niin julman vaikea saada pysymään päällä että olen enemmän tai vähemmän luopunut sen käytöstä.    Ainoastaan silloin kun tiedän että aion olla siellä tarhalla pidempään ja tarkoituksena sukeltaa syvälle pesään (varsinkin yksi vähän muita agressiivisempi) laitan savuttimeen tupruamaan.    Tuuppaa vain sammumaan koko ajan - viimeksi minulla oli vaimo mukana jonka tehtävä oli pitää tulta savuttimessa.   

Jos jollain vanhalla konkarilla olisi joku hyvä neuvo miten saada tuli pysymään vähän pidempään savuttimessa niin kertokaa ihmeessä. 

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #6 : 04.06.14 - klo:17:44 »
Kunhan savuttimen saa syttymään, mikä tuulisella paikalla voi olla aika haastavaa, kyllä oikea materiaali kytee ja savuaa kauan.
Minä käytän sytytykseen kanamunakennoa ja lahopuutikkuja.  Kuivatut ja pieniksi pilkotut lehtipuukäävät kytevät tosi kauan.  Vaikka koko päivän, kun muistaa vain välillä lisäillä.

Tosin vikaa voi olla savuttimessakin.  Jos savutin ei pala ja savuta ilman, että sitää pitää pumpata koko ajan, on syytä nuohota tai pestä se.  Tai hankkia uusi.

haniclub

• Täysjäsen
    • Profiili
    • YouTube mehiläisvideoitani
« Vastaus #7 : 04.06.14 - klo:23:58 »
Meikäläisellä tuo sama viha-rakkaus suhde tuohon savuttimeen.  Se on niin julman vaikea saada pysymään päällä että olen enemmän tai vähemmän luopunut sen käytöstä.    Ainoastaan silloin kun tiedän että aion olla siellä tarhalla pidempään ja tarkoituksena sukeltaa syvälle pesään (varsinkin yksi vähän muita agressiivisempi) laitan savuttimeen tupruamaan.    Tuuppaa vain sammumaan koko ajan - viimeksi minulla oli vaimo mukana jonka tehtävä oli pitää tulta savuttimessa.   

Jos jollain vanhalla konkarilla olisi joku hyvä neuvo miten saada tuli pysymään vähän pidempään savuttimessa niin kertokaa ihmeessä.

Se yllämainittu kääpä on pitkään palavaa, kun saa ensin syttymään. Olen niitä keräillyt ja tukevilla oksasaksilla paloitellut pienemmiksi. Savuttimeen helpommin palavaa ainetta ja lisäksi käävänpala niin riittää pitkään pahanhajuista savua. Jos uutta savutinta haaveilet linkistä löydät hyviä ehdotuksia. Mallit vuosisatojen ajalta. Näköjään muutkin ovat haaveilleet paremmasta savunlähteestä.

https://www.youtube.com/watch?v=3zeyjs1Fcao&list=UUiTDuriErb47SThylyqIRJQ
Makeaa elämää !

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #8 : 05.06.14 - klo:00:23 »
.
laho koivu on hyvä, kun löytää sopivaa lajia.

pakurikääpä on paras. Siihen saa tulen auton tupakan sytyttimestä. Niitä vaan on vaikea löytää.

savutin on ihan välttämätön. Ei koskaan tiedä mitä sattuu.

lidlin pinkki vessapaperi antaa hyvät savut hetken aikaa.
« Viimeksi muokattu: 05.06.14 - klo:00:26 kirjoittanut Jiihoo »

jger

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #9 : 05.06.14 - klo:10:07 »
Ihan tavalliset puupelletitkin toimivat hyvin. Tervaa, laadusta riippuen.
Kiertäessä pesiä autolla savutin on ongelma..
Olisko siihen jotain kikkaa?
-- Juha

siivilä

• Täysjäsen
  • Pohjanmaa
    • Profiili
« Vastaus #10 : 05.06.14 - klo:10:29 »
Hieman  helpotusta toi kaupasta ostettavat sytytyspalat. Sytytyspala palaa  aika kauan, kun kansi on hetken auki ja sytyttää yleensä savuttimen materiaalin. .

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #11 : 05.06.14 - klo:10:38 »
Ihan tavalliset puupelletitkin toimivat hyvin. Tervaa, laadusta riippuen.
Kiertäessä pesiä autolla savutin on ongelma..
Olisko siihen jotain kikkaa?

joo,  kaveri pitää ikkunaa auki ja ajaa savutinkäsi  ulkona.

minä karistan polttoaineet ulos ja tukin vaahtomuovilla savuttimen reiät. Muuten savutin löyhkää autossa.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #12 : 05.06.14 - klo:11:30 »
Savuttimen kuljetukseen henkilöautossa käytän vanhaa 10 l maalipönttöä.  Savutin pönttöön ja kansi kiinni - eipä tule hajuja sisälle.  Seuraavalla tarhalla pöntön kansi auki ja pari painallusta savuttimen palkeisiin - kyllä palaa taas.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #13 : 05.06.14 - klo:11:36 »
Mahtaisko olla vaarallinen yhdistelmä kolarissa tai ojaan ajossa, vuotava bensa ja avotuli

« Viimeksi muokattu: 05.06.14 - klo:11:38 kirjoittanut Jiihoo »

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #14 : 05.06.14 - klo:14:04 »
Mahtaisko olla vaarallinen yhdistelmä kolarissa tai ojaan ajossa, vuotava bensa ja avotuli
Eikö mitä.  Kun olin nuori poika, yksi metsuri esitteli minulle, miten palava tupakan tumppi sammutetaan metsäpalovaroituksen aikaan; kytevä tumppi bensakansisteriin ja korkki nopeasti kiinni!  ::)